search

Chris Potter, Frankfurt Radio Big Band, Jim McNeely: Rituals

59,99 zł
Brutto

multikulti.com * * * * *
Określenie skandal przylgnęło do baletu Strawińskiego "Święta wiosny" jak żadne inne. 29 maja 1913 roku, w Paryżu odbyła się premiera dzieła Strawińskiego... 100 lat później na Stravinsky Festival w Alte Oper Frankfurt odbyła się premiera programu poświęconego "Święta wiosny" w wykonaniu Frankfurt Radio Big Band pod dyrekcją Jima McNeely'ego, z fundamentalną rolą Chrisa Pottera... McNeely główną rolę przydzielił wszechstronnemu saksofoniście Potterowi, który świeci tutaj intensywnym światłem. Z wyjątkowo dźwięcznym tonem i niewyczerpaną inwencją, Potter gra tak, jakby zależało od tego jego życie. To on wciela się w rolę główną tego jazzowego spektaklu. Słuchając płyty po raz kolejny dochodzę do wniosku, że utwór został skomponowany właśnie dla Chrisa Pottera.

Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Modern Jazz
premiera polska:
18.02.2022
opakowanie: Jewelcaseowe etui
opis:

multikulti.com * * * * *:
Określenie skandal przylgnęło do baletu Igora Strawińskiego "Święta wiosny" jak żadne inne. 29 maja 1913 roku, wieczorową porą w paryskim Theatre des Champs Elysees odbyła się premiera nowego dzieła Strawińskiego i choreografa Wacława Niżyńskiego. Po latach premiera tego baletu trafiła na short listę najważniejszych wydarzeń kulturalnych XX wieku. Nic tego jednak nie zapowiadało, bo w jego trakcie doszło do skandalu, ponad 40 osób wyprowadzono siłą z teatru, dochodziło do rękoczynów, obrzucano się wyzwiskami.
100 lat później na Stravinsky Festival w Alte Oper Frankfurt odbyła się premiera programu poświęconego "Le Sacre du Printemps/Święta wiosny" w wykonaniu Frankfurt Radio Big Band pod dyrekcją Jima McNeely'ego, z fundamentalną rolą Chrisa Pottera.

Pomysł organizatorów Festiwalu Strawińskiego był prosty, zamówiono u cenionego kompozytora/aranżera kompozycję, która miała odnosić się do "Le Sacre du Printemps". Wybór padł na Jima McNeely'ego, artystę w świecie orkiestr jazzowych pierwszoplanową. Terminował w 70-tych latach w Thad Jones/Mel Lewis Big Band, następnie trafił do Mel Lewis and the Jazz Orchestra, która później zmieniła nazwę na Vanguard Jazz Orchestra, którą prowadził przez lata. Był pianistą/kompozytorem Stan Getz Quartet i Phil Woods Quintet. Przez cztery lata prowadził kopenhaski DR Big Band, w ostatnich latach prowadził HR (Hessischer Rundfunk) Big Band we Frankfurcie, Metropole Orchestra i Stockholm Jazz Orchestra. Jako lider nagrał ponad 20 albumów, pomiędzy 1997-2019 otrzymał dziesięć nominacji Grammy. Jako członek Vanguard Jazz Orchestra ma na swoim koncie statuetkę za "Monday Night Live at the Village Vanguard" (Planet Arts, 2008).
McNeely główną rolę przydzielił wszechstronnemu saksofoniście Chrisowi Potterowi, który świeci tutaj intensywnym światłem. Z wyjątkowo dźwięcznym tonem i niewyczerpaną inwencją, Potter gra tak, jakby zależało od tego jego życie. To on wciela się w rolę główną tego jazzowego spektaklu. Słuchając płyty po raz kolejny dochodzę do wniosku, że utwór został skomponowany właśnie dla Chrisa Pottera.

Sześcioczęściowa "Rituals" nie jest jazzową wersją "Le Sacre du Printemps", to nowa kompozycja. Oczywistym jest fakt, że jest ona zainspirowana językiem dźwiękowym dzieła Strawińskiego, które pod względem muzycznym jest utworem pełnym barbarzyńskiego rytmu, wręcz pierwotnego i rytualnego. Stąd właśnie tytuł nowej kompozycji - "Rituals".
Frankfurcki HR (Hessischer Rundfunk) Big Band z dużą werwą i pewnością siebie sunie przez złożoną rytmicznie i harmonicznie partyturę, którą McNeely skomponował w duchu Strawińskiego.
Otrzymujemy muzykę, która trzyma słuchacza w napięciu nie pozwalając mu wziąć oddechu. Całość wciąga niczym w trans i trzyma słuchacza w ciągłym napięciu. Wywiązuje się nieoczywisty dialog pomiędzy dwoma utworami. McNeely rozszerzył standardowy skład big bandu o waltornię, harfę i perkusję. Ostatnia część "Rituals" - "Rebirth" to już w pełni autorski komentarz amerykańskiego kompozytora, którego próżno szukać w dziele rosyjskiego kompozytora.

Płyta została uzupełniona o cztery znane już z płyt Chrisa Pottera kompozycje - "Dawn" i "Wine Dark Sea" pochodzą z albumu "The Sirens" (ECM, 2013), "The Wheel" pochodzi z "Underground" (Sunnyside, 2006), a "Okinawa" znajduje się na albumie koncertowym "This Will Be" (Storyville, 2001).

Rewolucyjne dla muzyki i tańca dzieło Strawińskiego, które można uważać za pierwszy krok w stronę nowoczesności, symbol sztuki XX wieku zyskało w XXI wieku nowy kontekst, wielka w tym zasługa Chrisa Pottera, który prezentuje tutaj się z najlepszej strony i Jima McNeely'ego, pewną ręką prowadzącego przez niezwykle skomplikowany rytmicznie utwór HR Big Band. Wspaniale rozpoczyna się jazzowy 2022 rok!
autor: Mateusz Krępski
Copyright © 1996-2022 Multikulti Project. All rights reserved

Editor's info:
“Le Sacre du Printemps” (The Rite of Spring) by Igor Stravinsky is regarded as a key work of classical music of the 20th century. Due to its rhythmic and tonal structures, interspersed with numerous dissonances, it created turmoil in the audience at its world premiere in Paris in 1913, but was then able to quickly establish itself as a central work in the repertoire of concert halls.

With a tribute to this work, the hr Big Band, which plays here as the Frankfurt Radio Big Band, and the American tenor saxophonist Chris Potter, fills essential parts of their new CD “Rituals”.
"The work was commissioned by the Alte Oper Frankfurt, which held a Stravinsky Festival in 2013,” Olaf Stötzler recalled, producer of the hr Big Band. "At that time there was a music festival around a central work of classical music, in this case ‘Le Sacre du Printemps’.

The idea was to commission Jim McNeely to compose this work for Chris Potter. However, it is not a jazz version of *Le Sacre du Printemps’, but instead a new composition. It was inspired by the sound language of 'Le Sacre du Printemps’.” The performance was a huge success, which is why Potter and the hr Big Band decided to record the whole thing again in a studio. With plenty of verve and aplomb, the hr Big Band glides through the complex rhythmic and harmonious score that McNeely composed in the spirit of Stravinsky.
"McNeely didn't just take a theme from Stravinsky and set it differently, but instead created a new composition," Stötzler emphasized. “But you can hear that it is clearly inspired by the sound language of ‘Le Sacre du Printemps’. That's why McNeely extended the standard line-up of the big band to include a French horn, a harp and percussion. In addition, he composed an additional movement called 'Rebirth’, which does not even exist in the original."

With Chris Potter, one of the best contemporary saxophonists could be won over for the role of soloist. With a unique sonorous tone and inexhaustible inventiveness, he actually seems to play as if his life depended on it. "Chris Potter is the voice of this spring sacrifice," Olaf Stötzler explained. "He embodies this character, which is why we chose a soloist in the first place. Musical representation of this spring sacrifice is a mammoth task. He really plays all the time, and that's a challenge for which we wanted to have one of the best."

If you already have someone like Chris Potter in the studio, then his music should also play an important role. That's why the six-part "Rituals" are followed by four pieces from Potter's catalog, which McNeely rearranged for the large orchestral context. "Dawn" and "Wine Dark Sea" are from his album "The Sirens" (ECM 2013), "The Wheel" is from "Underground" (Sunnyside 2006) and "Okinawa" is included on the live album "This Will Be" (Storyville 2001). In them, the musicians of the hr Big Band, such as Steffen Weber, Tony Lakatos, Heinz-Dieter Sauerborn and Axel Schlosser, also have the opportunity to perform as soloists. They once again clearly show how well the collaboration with the American jazz star works and where the strengths of the hr Big Band are.

"Thanks to our daily interaction, we have a very good ensemble sound and we attach great importance to it," Olaf Stötzler emphasized. "The strength of the hr Big Band is that we can offer a lot of doubling in the saxophone set. There are many woodwind instruments that are not to be found in a typical big band. It is precisely these orchestral colors that Jim McNeely needs for his music. We are willing to experiment anyway, and the musicians are grateful for the chance to do it."

The album "Rituals" is the best example of the fact that the joy of experimentation can also be accompanied by fun and impressive sound clarity.

muzycy:
Chris Potter - Tenor Saxophone
Frankfurt Radio Big Band
Jim McNeely: conductor

utwory:
1. Rituals - Adoration I (06:58)
2. Rituals - Adoration II (05:12)
3. Rituals - Adoration III (02:16)
4. Rituals - Sacrifice I (07:40)
5. Rituals - Sacrifice II (06:36)
6. Rituals - Rebirth (04:21)
7. Dawn - (07:46)
8. The Wheel - (08:45)
9. Wine Dark Sea - (08:32)
10. Okinawa - (10:22)

more info: www.doublemoon.de

DMCHR71404

Opis

Wydawca
Double Moon Records
Kompozytor
Igor Stravinsky (1882-1971)
Artysta
Chris Potter, Frankfurt Radio Big Band, Jim McNeely
Nazwa
Rituals
Zawiera
1CD
Data premiery
2022-02-18
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.