• Nowy
search

James Brandon Lewis Trio: Eye Of I

69,99 zł
Brutto

multikulti.com ****1/2
Formuła tria saksofonowego jest dla niego idealną mieszanką wolności i dyscypliny. Solidny groove perkusji i wiolonczeli (!) działa jak kotwica, a zarazem dodaje skrzydeł szybującemu w ekspresyjnych improwizacjach liderowi.
New York Times tak pisał "saksofonista, który ucieleśnia i wykracza poza tradycję". Rolling Stone "obiecujący młody talent, doskonale zaznajomiony z legendami jazzu
"Eye of I" rozpoczyna się 44-sekundowym, szorstkim, dławiącym, basowym rytmem, wdzierającym się w narząd słuchu, mającym na celu oczyszczenie słuchowego przedpola z wszelkich śladów konwencjonalności. Następnie Lewis sięga po modlitewny cover "Someday We’ll Be Free" Donny'ego Hathaway'a. Jego interpretacja ocieka duchowością, swoje dokłada zaproszony do studio kornecista Kirk Knuffke

Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska:
2023-02-03
kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: Digisleeveowe etui
opis:

multikulti.com * * * * 1/2
Charyzmatyczny saksofonista i kompozytor James Brandon Lewis jest obecnie muzykiem zakorzenionym w dziedzinie współczesnego jazzu. Następca free jazzowych gigantów saksofonu tenorowego, jak John Coltrane, Albert Ayler, Archie Shepp, Pharoah Sanders czy David S. Ware.
Jak pisał Tomasz Gregorczyk "39-letni muzyk wkracza w swój najlepszy czas. Jest konsekwentny, pewny siebie i nie godzi się na kompromisy. Artystyczna szczerość Lewisa okazuje się nadzwyczaj komunikatywna i przemawia też do szerszej publiczności. Formuła tria saksofonowego jest dla niego idealną mieszanką wolności i dyscypliny. Solidny groove perkusji i wiolonczeli (!) działa jak kotwica, a zarazem dodaje skrzydeł szybującemu w ekspresyjnych improwizacjach liderowi".
Sam Sonny Rollins, który nieczęsto zabiera głos publicznie, poruszony jego muzyką powiedział "Kiedy słucham J.B.Lewisa, słucham Buddy, słucham Konfucjusza… słucham głębszego sensu życia. Swoją muzyką utrzymujesz świat w równowadze"
The New York Times tak pisał "saksofonista, który ucieleśnia i wykracza poza tradycję". Z kolei Rolling Stone Magazine "obiecujący młody talent, doskonale zaznajomiony z legendami jazzu. James Brandon zbalansował głęboką duchowość opartą na muzyce gospel z free-jazzem i mocnym funk-hip-hopem"

Album "Eye Of I" to jego debiut w Anti Records, z którą od wielu lat związany jest Tom Waits, Fleet Foxes, Mavis Staples czy Calexico. Wydawca napisał, że trio powstało tylko w jednym celu… pogoni za energią.
"Eye of I" rozpoczyna się 44-sekundowym, szorstkim, dławiącym, basowym rytmem, wdzierającym się w narząd słuchu, mającym na celu oczyszczenie słuchowego przedpola z wszelkich śladów konwencjonalności. Następnie Lewis sięga po modlitewny cover "Someday We’ll Be Free" Donny'ego Hathaway'a. Jego interpretacja ocieka duchowością, swoje dokłada zaproszony do studio kornecista Kirk Knuffke.
Dalej "The Blues Still Blossoms", pierwszy ze swoich rozbrajająco doskonałych oryginałów. Dalej program oscyluje pomiędzy mocnymi, free jazzowymi pociskami, a przesyconymi bluesową frazą kompozycjami. Majestatycznie wypada interpretacja Cecila Taylora z jego "Womb Water". Album zamyka bluesowo-marszowy "Fear Not", będący efektem współpracy Lewisa z The Messthetics, jazz-rockowym zespołem, w skład którego wchodzi sekcja rytmiczna Fugazi.
Kompozycyjnie wyrafinowana, niejednoznaczna stylistycznie "Eye Of I" po raz kolejny udowadnia, że mamy do czynienia z Muzykiem Jazzowym, a nie z sezonową gwiazdką!
autor: Andrzej Fikus
Copyright © 1996-2024 Multikulti Project. All rights reserved

Editor's info
James Brandon Lewis is a New York-based jazz tenor saxophonist, composer, and bandleader. His instrumental voice marries the emotional power of gospel and the grit and groove of blues and R&B to the modal and vanguard influenc- es of Albert Ayler and John Coltrane, and Sonny Rollins’ expressive melodic and tonal discipline. Moments, his 2010 debut, was followed by two outings for Sony Masterworks’ revived Okeh imprint: Divine Travels in 2014 and the widely celebrated Days of Freeman the following year. After working American stages and clubs, he toured European and Asian festivals. Radiant Imprints, a duo outing with drummer Chad Taylor, appeared in 2018 and was followed by the quintet offering An UnRuly Manifesto a year later. In 2021, after he was selected as the “Rising Star Tenor Saxophonist” in the Downbeat International Critics Poll, Lewis issued The Jesup Wagon, his debut for Tao Forms. Along the way, Lewis drew the attention of many improvising artists, most no- tably the saxophonist and jazz deity Sonny Rollins, who doesn’t offer effusive praise very often. Moved by Lewis’ deep, spirit-seeking sound, Rollins said “When I listen to you, I listen to Buddha, I listen to Confucius … I listen to the deeper meaning of life. You are keeping the world in balance.” Eye of I opens with 44 seconds of gritty, high-throttling low-down groove, an ear pulverizing opening designed to cleanse all traces of ordinary from the pal- ette. From there, Lewis offers a prayerful cover of Donnie Hathaway’s “Some- day We’ll All Be Free” and then the first of his disarmingly addictive originals, “The Blues Still Blossoms” in addition to many others.

This music showcases modern American jazz in all its beauty and greatness. For those who loved the amazing Jesus Wagon—one of the best, if not the best, releases of 2021—you will find many bridges that connect to Eye of I, such as the melancholic beauty and majestic delicateness naturally embedded into James Brandon Lewis’ playing … but there is more!

Once again, he is on his way. He does not take detours but instead integrates, expands, and progresses tirelessly, like a river that moves serenely, drawing its strength from all the streams that feed its progress—not to change it but to make it, even more, itself so that they can shape its growth—and that is what James Brandon Lewis does here.
One strength of the album is its beautiful appropriation; for example, of rock or trash-jazz and influences from the London jazz scene. He does this not by turning to possible alternatives but by taking the substantive strengths of each and making them his own, as a natural addition to his flow.
This is certainly where the greatness of such artists stands: while we are still contemplating and trying to assimilate what they do; they are already far downstream. Good for us! Let us be carried away by the music; even though we don’t know where it will lead us, the way there is so beautiful.

muzycy:
James Brandon Lewis - Tenor Saxophone
Chris Hoffman - Cello / Pedals
Max Jaffe - Drums / Sensory Percussion

utwory:
1. Foreground (James Brandon Lewis) 00:43
2. Someday We'll all be Free (Donny Hathaway, Kay Conley & Edward Howard) 05:33
3. The Blues Still Blossoms (James Brandon Lewis) 06:36
4. Middle Ground (James Brandon Lewis) 00:47
5. Eye Of I (James Brandon Lewis) 04:40
6. Within you are Answers (James Brandon Lewis) 05:46
7. Womb Water (Cecil Taylor) 04:21
8. Background (James Brandon Lewis) 00:29
9. Send Seraphic Beings (James Brandon Lewis) 03:44
10. Even The Sparrow (James Brandon Lewis) 06:47
11. Fear Not - with The Messthetics (The Messthetics) 07:55

wydano: released February 3, 2023
nagrano: Recorded at BC Studio on September 15, 2021

more info: www.anti.com
more info2: www.jblewis.com

Anti79502

Opis

Wydawca
ANTI (USA)
Artysta
James Brandon Lewis Trio
Nazwa
Eye Of I
Instrument
tenor saxophone
Zawiera
1CD
Data premiery
2023-02-03
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.