search

Cappella Pratensis, Stratton Bull - Jacob Obrecht: Missa Maria zart [Hybrid SACD]

72,99 zł
Brutto

multikulti.com ***** Missa Maria Zart Jacoba Obrechta uwodzi słuchacza wyjątkową, klarowną 3-4-głosową fakturą.
Gramophone Cappella Pratensis używa niższych głosów męskich (wysokie partie śpiewane są przez kontratenorów) i dochowuje wierności brzmienia. Muzycy w trakcie nagrywania płyty stali w zwartym szyku, tak jak w czasach Obrechta, bowiem śpiewacy dysponowali jedną, specjalnie zamówioną księgę chóralną. Rezultat jest olśniewający, ciepłe brzmienie głosów, skupione źródło dźwięku, tworzące bardzo intymnę aurę
Audio Video Wszystko wskazuje na to, że mamy do czynienia w tym nagraniu z najbardziej rzetelnym historycznie wykonaniem. A przy tym ta muzyka płynie nieprzerwanym nurtem renesansowych imitacji. Można całkowicie „odpłynąć” wsłuchując się w to wybitne wykonanie

Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Muzyka Dawna / Muzyka Wokalna
premiera polska:
2023-06-02
kontynent: Europa
opakowanie: Jewelcaseowe etui
opis:

multikulti.com * * * * *:
Cappella Pratensis pod przewodnictwem Strattona Bulla sięga po prawdopodobnie najdłuższą w historii i niezwykle trudną dla wykonawców renesansową mszę "Missa Maria Zart" flamandzkiego kompozytora Jacoba Obrechta. To epickie jak na renesans dzieło, uwodzi słuchacza wyjątkową, klarowną 3-4-głosową fakturą. Dostępne są dwa referencyjne wykonania - The Tallis Scholars (Gimell, 1996) oraz Beauty Farm (Fra Bernardo, 2019), stanowiące swoisty "wzorzec metra". Teraz otrzymujemy trzecie genialne wykonanie tego renesansowego arcydzieła.
Od chwili powstania Cappella Pratensis jest zespołem wyróżniającym się nawet wśród czołowych wykonawców polifonii renesansowej. Ich ostatnie płyty wniosły nową jakość. Jest nią swoiste, improwizowane podejście do śpiewów chorałowych. Przed wiekami było to normą wykonawczą, dziś do tego wykonawcy potrzebują zarówno wiedzy jak i odwagi. Cappella Pratensis prezentuje obie te cechy.
"Missa Maria Zart" można uznać za jego muzyczny testament, bowiem Jacob Obrecht zmarł w czasie epidemii dżumy zaledwie rok po jej opublikowaniu.
autor: Witek Marynowski
Copyright © 1996-2023 Multikulti Project. All rights reserved

Gramophone
Cappella Pratensis używa niższych głosów męskich (wysokie partie śpiewane są przez kontratenorów, jak w Beauty Farm) i dochowuje brzmienia i odpowiedniej wymowy dla regionu, z którego pochodził Obrecht. Muzycy w trakcie nagrywania płyty stali w zwartym szyku, tak jak w czasach Obrechta, bowiem śpiewacy dysponowali jedną, specjalnie zamówioną księgę chóralną. Rezultat jest olśniewający, ciepłe brzmienie głosów, skupione źródło dźwięku, tworzące bardzo intymnę aurę...
Muzyka Obrechta jest po prostu hipnotyzująca, wiedzieli to The Tallis Scholars, ich wykonanie do dzisiaj brzmi świeżo i przestrzennie, a dzięki niespiesznym tempom Petera Phillipa z odcieniem delikatnej sepii. To, przykuwało moją uwagę trzy dekady temu, to hipnotyzujące powtórzenia w „[Kyrie] e leison”. W nowym odczytaniu Cappella Pratensis Stratton Bull reżyseruje bardziej żwawo, nadal poddając za kołyszącemu frazowaniu. Na początku "Sanctus" śpiewacy Capella Pratensis tworzą wielowarstwową narrację, godne uwagi są także fragmenty „in nomine Domini” Benedictus. Cappella Pratensis obdarowuje nas wyraźnie dopracowanym wykonaniem, najbardziej poruszającym w delikatnych momentach.
"Credo" ma bardziej frenetyczną energię, chociaż "Qui propter nos homines, et propter nostram salutem" jest zaśpiewany zbyt niecierpliwie, jak na mój gust, ale z kolei zachwycająca jest zmiana faktury w "et vitam venturi seculi"...
To nowe wydawnictwo jest szczęśliwym mariażem muzykalności i muzykologii.
by Edward Breen

Audio Video 04-2023
Muzyka renesansowa to przede wszystkim wokalna polifonia kolejnych generacji kompozytorów franko-flamandzkich. Do jednych z nich i to najwybitniejszych należał Jacob Obrecht (1457-1505). Jego Missa Maria zart jest bodaj najdłuższą i najbardziej zawiłą zachowaną mszą renesansową. Została prawdopodobnie zamówiona na dwór cesarski w Inns-brucku, stąd wykonawcy - muzycy Cappella Pratensis pod dyrekcją Strattona Bulla zachowują odpowiednią wymowę dla tego regionu. Stratton Bull poddał to dzieło wnikliwym badaniom i analizie, chcąc podczas interpretacji zachować jej subtelności notacyjne. Nie jest bowiem tak łatwo odczytać dziś wykonawczo w prawidłowy sposób ówczesne zawiłości zapisu notacji menzuralnej. Wszystko wskazuje na to, że mamy do czynienia w tym nagraniu z najbardziej rzetelnym historycznie wykonaniem. A przy tym ta muzyka płynie nieprzerwanym nurtem renesansowych imitacji. Można całkowicie „odpłynąć” wsłuchując się w to wybitne wykonanie.
autorka: Alina Mądry

Editor's info:
Cappella Pratensis has been building an impressive discography at Challenge Classics
Their previous releases include Ockeghem’s Requiem (CC 72541), Desprez’s Missa Ave Maris Stella (CC 72632) and the three first volumes of Den Bosch Choirbook (CC 72877, 72878, 72879)
All these records have received a wide critical acclaim and specialized media awards
Their latest release (CC 72879, Apostola apostolorum) has also been awarded the REMA biannual prize which is given by a jury of early music specialists.
So, it is not by surprise that now they confront one of the highest peaks of Renaissance polyphony: Jacob Obrecht’s Missa Maria zart.
And once more Cappella Pratensis, under the guide of Stratton Bull, achieve highest standards, setting a new reference account for this polyphonic masterpiece.

Jacob Obrecht’s Missa Maria zart is an extraordinary work, both literally, as probably the longest extant Mass of the Renaissance, taking an hour to perform, and in the more general meaning of the word. It is recognised as one of the most ambitious artistic creations of its time; some have claimed that it defies description. The director of Cappella Pratensis, Stratton Bull mentioned his interest in the complexities of Renaissance mensural notation and the difficulties that modern-day ensembles sometimes experience in interpreting it. Although several recordings of this Mass already existed, few if any had succeeded in doing justice to its subtle system of mensuration signs and use of notation generally. A symposium was held in 2018 and the resulting performance duly took place, but plans for a recording were postponed due to the Covid-19 pandemic. This had the welcome if unintended consequence of permitting several other live performances before the recording sessions in September 2022: the interpretation that Cappella Pratensis commits to disc is well ‘lived in’.
Jacob Obrecht was born in Ghent between 1457 and 1459. His career included a string of posts as choirmaster in Northern France and the Low Countries (Cambrai, Bruges, Bergen op Zoom, Antwerp). He died in Ferrara (of plague) in May or June 1505.
It is not known when the Missa Maria zart was composed but there are good reasons for thinking it one of Obrecht’s very last Mass cycles.
Even by Obrecht’s standards Maria zart is unusually complex and inventive.
Given the general agreement that Maria zart was probably commissioned for the Imperial court at Innsbruck, Cappella Pratensis uses the Germanic pronunciation that would have been in use there.

muzycy:
Cappella Pratensis:
Tim Braithwaite, Stratton Bull, Andrew Hallock superius
Lior Leibovici, André Pérez Muíño, Korneel Van Neste altus
Jonatan Alvarado, Peter de Laurentiis, Julian Podger tenor
Marc Busnel, Roland Faust, Grantley McDonald bassus

Stratton Bull artistic director

utwory:
1. Jacob Obrecht: Maria zart (01:22)
2. Jacob Obrecht: Maria sart (02:05)
3. Jacob Obrecht: Missa Maria zartKyrie (06:10)
4. Jacob Obrecht: Missa Maria zartGloria (14:50)
5. Jacob Obrecht: Missa Maria zartCredo (13:21)
6. Jacob Obrecht: Missa Maria zartSanctus (13:59)
7. Jacob Obrecht: Missa Maria zartAgnus Dei (13:59)
8. Jacob Obrecht: Maria, du bist Genaden voll/Maria zart von edler art (02:47)
9. Jacob Obrecht: Maria zart (01:21)

wydano: 2023-03
more info: www.challenge.nl

CC72933

Opis

Wydawca
Challenge Classics
Kompozytor
Jacob Obrecht [1457/8-1505]
Artysta
Cappella Pratensis, Stratton Bull
Nazwa
Jacob Obrecht: Missa Maria zart [Hybrid SACD]
Zawiera
SACD
Data premiery
2023-06-02
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.