search

Garfo: Garfo

69,99 zł
Brutto

... dobrze sobie radzą w dynamicznych kompozycjach, które skutecznie mieszczą się estetyce Ornette’a Colemana. Do grona udanych utworów z pewnością warto zaliczyć utwór piąty, który nie dość, że ma dobre tempo, to jeszcze fazę improwizacji okrasza ciekawymi dialogami instrumentów dętych. Bardziej niż intrygujący zdaje się być utwór siódmy, gdy muzycy pozwalają sobie na dużo improwizacyjnej swobody, nie boją się łamać fraz i brudzić brzmienia swoich instrumentów, a sam temat utworu podają dopiero na samym jego zakończeniu. Wreszcie przywołany już utwór dziewiąty, ze świetnym, solowym popisem trębacza, niezłymi pasażami saksofonu i ową dynamiką...
autor: Andrzej Nowak - spontaneousmusictribune.blogspot.com

Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska:
2022-12-15
opakowanie: Gatefoldowe etui
opis:

spontaneousmusictribune.blogspot.com:
Po płytę kwartetu Garfo sięgamy przede wszystkim z uwagi na nasze rosnące zainteresowanie postępami w rozwoju zawodowym młodego lizbońskiego trębacza João Almeidy. Tym razem odnajdujemy go w towarzystwie muzyków zupełnie nam nieznanych, domniemujemy, iż równie młodych jak nasz bohater. Rzeczony kwartet uzupełniają: Bernardo Tinoco – saksofon tenorowy, João Fragoso – kontrabas oraz João Sousa – perkusja. Muzycy na potrzeby sesji studyjnej (Lizbona, grudzień ubiegłego roku) przygotowali dziesięć pure jazzowych kompozycji, których autorstwem podzielili się nad wyraz sprawiedliwie. Krążek bez tytułu własnego trwa niepełne 43 minuty.

Jeśli w mainstreamowym jazzie odnajdujemy coś, co mogłoby istotnie zaciekawić wielbiciela swobodnej improwizacji, to z pewnością mogłyby to być zgrabne, melodyjne tematy, żwawe tempo i emocje bystrych improwizacji. W produkcji młodych Portugalczyków, w wielu momentach ich debiutanckiej płyty, tych elementów definitywnie brakuje. Muzycy zdają się grać na zaciągniętym hamulcu ręcznym, powstrzymują swoje emocje niczym ikony cool jazzu, a na bardziej ekspresyjne improwizacje pozwalają sobie ledwie kilka razy. Dokładnie raz, góra dwa razy, na taką wycieczkę wypuszcza się saksofonista, podobnie perkusista i kontrabasista. Jedynym muzykiem, który stara się wnosić więcej do obrazu całości, zarówno w kolektywnych, jak i solowych ekspozycjach jest trębacz. Dba o interesujące frazy, ciekawe dźwięki, nie stroni od preparacji i nie boi się pójść na drobną wymianę ciosów z partnerami.

Muzycy dobrze sobie radzą w bardziej dynamicznych kompozycjach, które skutecznie mieszczą się estetyce Ornette’a Colemana (choćby w utworze pierwszym i dziewiątym). Do grona pozostających w mniejszości udanych utworów z pewnością warto zaliczyć utwór piąty, który nie dość, że ma dobre tempo, to jeszcze fazę improwizacji okrasza ciekawymi dialogami instrumentów dętych. Bardziej niż intrygujący zdaje się być utwór siódmy, gdy muzycy pozwalają sobie na dużo improwizacyjnej swobody, nie boją się łamać fraz i brudzić brzmienia swoich instrumentów, a sam temat utworu podają dopiero na samym jego zakończeniu. Wreszcie przywołany już utwór dziewiąty, ze świetnym, solowym popisem trębacza, niezłymi pasażami saksofonu i ową dynamiką, która zdaje się na tej płycie ratować Garfo w kilku trudniejszych momentach.
autor: Andrzej Nowak

Editor's Info:
If you were still uncertain about the relevance and the freshness of Portugal’s contributions to the worldwide jazz and improvised music circuits, this is for you: Garfo (Fork in English) is a band formed by four of the youngest generation of musicians active in the city of Lisbon. Lead by saxophonist Bernardo Tinoco, but with all members composing its repertoire, they play a empathic music with mind-puzzling structures and crossed time signatures, with lots of free improvisation to open up the frames. Coming from a family with strong ties with classical and jazz music, Bernardo has a sweet tenor sax sound rather unnusual in these domains. A former pupil of trumpeter Peter Evans, João Almeida’s sonic constructions give the maximum effect to his minimalist approach: just a few motives are enough to make a blast. Bassist João Fragoso and drummer João Sousa keep the motion with an energy that never dissolves. And that’s it: jazz turned again a music made by twenty-something years old innovators, with urgency but also a very surprising maturity. And they’re conquering the local scene, obliging the older musicians to keep the pace. It’s predictable that a new Portuguese jazz boom will come from this.

muzycy:
Bernardo Tinoco: tenor saxophone
João Almeida: trumpet
João Fragoso: double bass
João Sousa: drums

utwory:
1. Quadrado 04:48
2. Improv. 03:40
3. Terminal 01:45
4. Ciclo 05:47
5. T 04:38
6. Oito 02:37
7. Alderpoint 03:44
8. Piglet 03:13
9. Giraldo 03:52
10. Palavras 05:51

wydano: June 18, 2021
nagrano: Recorded at N Studio, Lisbon in December 2020

more info: www.cleanfeed-records.com

CF570CD

Opis

Wydawca
Clean Feed (POR)
Artysta
Garfo
Nazwa
Garfo
Zawiera
1CD
Data premiery
2022-12-15
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.