search

Kirk Knuffke, Josefine Cronholm, Thommy Andersson: Near The Pond

66,99 zł
Brutto

multikulti.com * * * * *  ...Muszę przyznać, że długo zmagałem się z tym nagraniem, zadowolenie z lektury przyszło po kilku odsłuchach. Ale tym ono jest większe, im więcej wątków, detali, interakcji jestem w stanie usłyszeć. A jest ich niemało. Takie czysto akustyczne środowisko brzmieniowe daje możliwość wybrzmieć każdemu instrumentowi w pełnej krasie, czy jest to kornet Knuffkego, kontrabas Anderssona, wibrafon Wollesena, altówki i wiolonczela. Wszystkie instrumenty mają tu satysfakcjonującą ekspozycję, co w połączeniu z kunsztowną realizacją daje piorunujący efekt... Celnie dawkowana piękna, ascetyczna improwizacja o smakowitych walorach akustycznych, stworzona przez doskonałych instrumentalistów, wzbogaca tę oniryczną, wytłumioną opowieść czyniąc z niej jeszcze bardziej zajmującą...

Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Modern Jazz / Indie Jazz
premiera polska:
2021-06-21,
Wydawnicto Audiofilskie

kontynent: Europa
kraj: Dania
opakowanie: digipackowe etui
opis:

multikulti.com * * * * *:
Co prawda na froncie okładki widzimy trzy nazwiska - Josefine Cronholm ze Szwecji, Kirk Knuffke z USA i Thommy Andersson ze Szwecji, na płycie usłyszymy jeszcze amerykańskiego drummera Kenny'ego Wollesena, dwie altowiolinistki kanadyjkę Lenę Fankhauser i polkę Martę Potulską plus australijską wiolonczelistkę Melissę Coleman.
Ten wielokulturowy zespół zespolił Carl August Sandburg – amerykański poeta, historyk, biograf, powieściopisarz, kolekcjoner i folkowy śpiewak pochodzenia szwedzkiego, autor wielotomowej biografii Abrahama Lincolna (1878-1967). Ernest Hemingway po tym, jak w 1954 roku otrzymał literacką nagrodę Nobla, powiedział, że byłby najbardziej szczęśliwy, gdyby to właśnie Carl Sandburg otrzymał literackiego Nobla. Poezja Sandburga sięga głęboko swoimi korzeniami w podłoże amerykańskiego życia i jest witalną częścią amerykańskiej kultury. To pewnie ten walor dorobku literackiego Sandburga wpłynął na Kirka Knuffke, nowojorskiego trębacza, konsekwentnie operującego na granicy między tradycją a awangardą. Nagrywa dla Clean Feed, NoBusiness Records, Relative Pitch.
Ten uczeń Ornette'a Colemana zaprosił międzynarodowe towarzystwo do projektu, w którym schodzi kilka ścieżek.

Po pierwsze bardzo osobiste spojrzenie na Amerykę Carla Augusta Sandburga, którego żywiołowa poezja zaskarbiła mu sympatię amerykańskiej publiczności, był prawdopodobnie pierwszym amerykańskim poetą, który podczas spotkań autorskich śpiewał akompaniując sobie na gitarze, na wykładach akademickich i recitalach poetyckich, dokonywał nagrań radiowych na długo przed innymi.
Po drugie kameralna, przesycona codziennym znojem americana, folkowa amerykańska ballada, wyczulona na ludzką biedę i krzywdę.
Po trzecie polistylistyczna wyobraźnia uczestniczących w powstaniu płyty muzyków, z których każdy jest zaangażowany w nieoczywiste, gatunkowo niejednorodne projekty. Ich potencjał improwizatorski jest tutaj okiełznany i podporządkowany mrocznej atmosferze płyty.

Muszę przyznać, że długo zmagałem się z tym nagraniem, zadowolenie z lektury przyszło po kilku odsłuchach. Ale tym ono jest większe, im więcej wątków, detali, interakcji jestem w stanie usłyszeć. A jest ich niemało. Takie czysto akustyczne środowisko brzmieniowe daje możliwość wybrzmieć każdemu pojedynczemu instrumentowi w pełnej krasie, czy jest to kornet Knuffkego, czy kontrabas Anderssona, czy wibrafon Kenny'ego Wollesena, czy też altówki i wiolonczela, wszystkie te instrumenty mają tu satysfakcjonującą ekspozycję, co w połączeniu z kunsztowną realizacją daje piorunujący efekt.
Osobne słowa uznania kieruję do Josefine Cronholm, wokalistki, która 30 lat temu zaczynała od dość konwencjonalnej wokalistyki, by dzisiaj prezentować najwyższy kunszt wokalny, daleki od kunktatorstwa śpiewających celebrytek. Jest jedną z niewielu wokalistek, które rozwijają swój warsztat, udanie wychodząc poza gatunkowy schematyzm.

Celnie dawkowana piękna, ascetyczna improwizacja o smakowitych walorach akustycznych, stworzona przez doskonałych instrumentalistów, wzbogaca tę oniryczną, wytłumioną opowieść czyniąc z niej jeszcze bardziej zajmującą.

Polecam ten album, który ukazał się na CD i na tradycyjnym winylu, z pełną świadomością, że ma on moc długo dojrzewającego wina, którego pełnię bukietu docenimy po jakimś czasie, ale zapewniam, że warto!
autor: Mateusz Krępski
Copyright © 1996-2021 Multikulti Project. All rights reserved


Audio, Wykonanie * * * */ Nagranie * * * *:
Niniejszy album jest nie tylko projektem szwedzkiej wokalistki Cronholm, ale również współfi rmują go amerykański trębacz Kirk Knuffke i szwedzki kontrabasista Thommy Anderson.

W niektórych nagraniach bierze jeszcze udział amerykański perkusista Kenny Wollesen oraz smyczkowe trio realizujące nastrojowe aranżacje Andersona. Inspiracją dla projektu była minimalistyczna poezja amerykańskiego barda Carla Sandburga o szwedzkich korzeniach.

Josefine Cronholm, obdarzona pięknym (i świetnie nagranym) głosem, nadała płycie iście poetycki wyraz. Jej uduchowiony śpiew prowadzi naszą wyobraźnię przez urocze amerykańskie i szwedzkie pejzaże, a melancholijny nastrój wzmacniają eteryczne partie trąbki Knuffkego i kontrabasowe partie arco Andersona.

Jedynie krótka kompozycja "Wrong with You" jest utrzymana w iście free-jazzowej formule, gdy reszta przebiera pełne liryki formy balladowe, w głębi których odnajdujemy wyraźne ślady bluesa.

Knuffke twierdzi wręcz, że folklor szwedzki i amerykański (a więc też różne formy bluesa) łączy bardzo wiele i ten element muzycy pragnęli uwypuklić w swym projekcie. O ile partie wokalne Josefine Cronholm reprezentują mistrzowski poziom i dobrze brzmią w duecie z Knuffke, o tyle wokaliza solo Knuffkego nie pasuje estetycznie do reszty.
autor: Cezary Gumiński


Editor's info:
NEAR THE POND, the new album by American cornetist Kirk Knuffke (born 1980), Swedish bassist/cellist Thommy Andersson (born 1973), and Swedish vocalist Josefine Cronholm (born 1971) explores cross-continental friendships and cultural exchanges in a project inspired by the literary works of Swedish-American author Carl Sandburg.

Sandburg was born in Galesburg, Illinois in 1878 to two Swedish immigrants – Clara Mathilda and August Johnson. His poems portray industrialized America, which he wrote about in a focused and simplistic voice, with a musician's instinct to defy traditional rules of the time regarding form and structure. A skilled guitarist and singer as well, Sandburg collected American folk music and it was this advanced musicality that Kirk Knuffke appreciated in his poetry, leading to three of the author's poems appearing on this recording. Josefine Cronholm was fascinated with Clara Mathilda's fate – her lonely voyage across the Atlantic, and the dreams of the Sweden she left behind – inspiring new music and lyrics she brought to the project. The poem in the song Near the Pond – also the title of the album – is by 9-year-old Shunn Theingi. Kirk Knuffke found the text in a book he discovered on the street in New York.

Knuffke has released a dozen records as a leader and co-leader, also enjoying prominent sideman roles on countless recordings with artists including Matt Wilson, Allison Miller, Butch Morris, Uri Caine, Pierre Dorge, and Michael Formanek. He's become one of the most compelling artists of his generation with his strong, personal voice and technical virtuosity that balances commitment to both the experimental and fundamental, innovation and tradition. It's no surprise the New York Times has hailed him as “one of New York's busiest musicians.” Knuffke and Andersson have worked together in several projects over the years and it didn't take long for them to recognize and appreciate what they had in common. “Thommy and I quickly discovered that we have the same sense of tonality and like to work with quite simple Rootsmusic.
I think we see ourselves as Folk musicians more than Jazz musicians... I love Jazz, but when I was growing up, I was more interested in playing the Blues,” Knuffke reflects.
Thommy Andersson describes something similar: “You can also find Blues elements in Swedish folk music. The most important thing is that the musicians, no matter where they come from, can back up what they play. I wouldn't dream of trying to adapt and sound like an American bassist. Musicians must have the courage to play as they see fit – then it makes great sense to play across borders and cultures.” Knuffke agrees: “One of the amazing things about music is that people want to play and can play together across oceans and generations.”

Thommy Andersson has worked with many musicians over the last 20 years, and can currently be heard in Pierre Dorge's New Jungle Orchestra as well in his own projects. He's a faithful friend to Josefine Cronholm and a steady presence in her musical groups. It was at his suggestion that she came on board, thus forming the somewhat unusual core trio of bass, cornet, and vocals in Copenhagen. Cronholm and Andersson have both lived in the Danish capital for several years, but they still proudly march to the distinct cultural beat of their Swedish homeland.
Cronholm notes that “one of the interesting things about the project is the meeting of cultures. I have strong roots in Swedish folk music, but have sung jazz, Brazilian, and improvisational music, and listen to and am inspired by musical traditions from around the world. It's part of my identity.”

For Cronholm, her voice is an instrument that must be listened to and respected as an equal third of the trio. As a wordless improviser she demonstrates control that exudes both courage and imagination. Cronholm has collaborated with just about everyone under the sun, both in Denmark and abroad, releasing records with the New Jungle Orchestra, Marilyn Mazur, Django Bates, Steen Rasmussen Quintet, and String Swing, in addition to a number of releases in her own name for which she has twice received Danish Music Awards (Danish Grammys).
The American drummer Kenny Wollesen (born 1966) was brought into the fold for this recording, and the trio became a quartet. Wollesen – a New York City resident, like his friend Kirk Knuffke – has been captivating audiences and bandmates for decades with his versatility, imagination, and ability to break down boundaries between genres and traditions. Wollesen's gifts have led him to play with Tom Waits, Rickie Lee Jones, Sean Lennon, Ron Sexsmith, Norah Jones, John Lurie, Myra Melford, John Zorn, and he's been a regular fixture in Bill Frisell's groups for years.
Thommy Anderson wrote the string arrangements for a fittingly unconventional trio (two violas and a cello) which can be heard on some selections. As a bassist, he is known for his confidently deep, down-to-earth, and darkly resounding playing. His arrangements pull the players into the low-end depths with his bass. He decided not to include violins that usually dominate such smaller string ensembles, giving the cornet and vocals in the group extra room to shine.

The songs on this album are, for the most part, easily accessible to listeners and relatively short in length. The improvisation is free and few specific musical agreements were made in advance regarding forms and arrangements. This is a well-planned, beautifully executed production that does justice to the sometimes daringly loose and fresh structural energy of Sandburg's poems.

muzycy:
Kirk Knuffke (cornet, vocals)
Thommy Andersson (bass)
Josefine Cronholm (vocals)
Kenny Wollesen (drums)
Lena Fankhauser (viola)
Marta Potulska (viola)
Melissa Coleman (cello)

utwory:
1. Clara Mathilda's Dream
2. Dozen a Day
3. Hashtag One
4. I Don't Know
5. I Sang
6. Near The Pond
7. One Wish
8. Subway
9. White Shoulders
10. Wrong with You

wydano: 2021-05
more info: www.sundance.dk

STUCD20112

Opis

Wydawca
Stunt Records (DK)
Artysta
Josefine Cronholm, Thommy Andersson, Kirk Knuffke
Zawiera
CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.