search

Antonio Maria Bononcini: La decollazione di San Giovanni Battista - oratorio in due parti [2CD]

63,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Muzyka Barokowa
premiera polska:
2019-04-12
kontynent: Europa
opakowanie: digipackowe etui
opis:

opis wydawcy:
„La Decollazione" Bononciniego wykonano po raz pierwszy w 1709 roku w kaplicy cesarza Józefa I w Wiedniu. Raczej skromną w obsadzie partyturę „La Decollazione" na smyczki i continuo można wyjaśnić wykonaniem w okresie Wielkiego Postu, ale wokalne i instrumentalne wymogi tego utworu w pełni wykorzystują wirtuozerię wiedeńskich muzyków i ich umiejętności wokalne. Jednocześnie Bononcini wplótł doskonale opanowaną przez niego technikę kontrapunktu, zwykle kojarzoną z muzyką sakralną, w całe dzieło tak, że nosi znamiona zarówno kompozycji świeckiej, jak i religijnej.

Tę kontrapunktyczną powagę można dostrzec w orkiestrowym wstępie, finałowym chórze „Muore il giusto", śpiewanym przez 5 solistów, i w kilku ariach, szczególnie arii św. Jana „Bacio l'ombre", zapisanej w mrocznej tonacji f-moll. Partię św. Jana śpiewa alt - w rejestrze wokalnym często przypisywanym bohaterom barokowych oper, w których wówczas wcielali się dysponujący silnymi płucami kastraci. Rola moralnie słabego Heroda została powierzona basowi, podczas gdy partie Herodiady i Salome wykonywali kastraci-sopraniści kreujący zazwyczaj role kobiece, z przypisaną im muzyką szczególnie zmysłową w stylu. Duet Heroda i Herodiady „Rieda pure" z początku utworu byłby efektownym duetem miłosnym w każdej operze tamtych czasów, a jednocześnie jest imponujący pod względem kontrapunktycznym, splatając partie kochanków na wzór wcześniejszych włoskich madrygałów.

Bononcini stosuje w oratorium schemat arii da capo, ale zapisuje w całości powrót sekcji A, zamiast używać skrótu DC. Jednak w dramatycznym punkcie zwrotnym opowieści, kiedy Salome śpiewa arię „De la palme" i prawdopodobnie tańczy dla gości, Herod przerywa jej pełnym pasji recytatywem „Non piu, deh cessa", zanim jeszcze zdąży ukończyć sekcję B, po czym składa propozycję spełnienia jej życzenia. Chociaż zerwanie z konwencją muzyczną może wydawać się dziś drobnostką, w czasach Bononciniego było to bardzo niezwykłe i żywe przedstawienie erotycznej mocy Salome i słabości Heroda. Jego rozbudowana aria „Nulla si neighi", którą następnie wykonuje, zawiera partie dwóch wiolonczel solo - możemy spekulować, że grali je wówczas bracia Bononcini.

Oratorium „La decollazione" zawiera wiele wspaniałych arii, niektórych tylko na głos i continuo, innych z pełnoprawnym i świetnie napisanym akompaniamentem smyczków. Dotychczas było znane i badane przez naukowców, lecz teraz przyszedł czas, by dzieło to mogło docenić i podziwiać szersze audytorium. Wielce prawdopodobne, że nigdy nie będzie tak popularne jak oratoria Händla, czy tak żywe jak „Salome" Straussa, lecz niniejsze nagranie stanowi cenny wkład w ukazanie światu tego mało znanego arcydzieła."- Brent Wissick, profesor University of North Carolina, Chapel Hill (Tłumaczenie - Anna Marks).

Editor's info:
Bononcini’s La decollazione was first performed during Lent of 1709 in the chapel of Emperor Joseph I in Vienna. The rather sober scoring of La decollazione for strings and continuo might be explained by the Lenten presentation, but the vocal and instrumental demands of the piece fully exploited the brilliance of the Viennese musicians, and their skill in opera. At the same time, Bononcini integrated his skills in counterpoint, normally associated with sacred music, throughout the work so that it presents as both worldly and spiritual. This contrapuntal severity can be heard in the orchestral Introduction, the closing Coro Muore il giusto, sung by the 5 soloists, and several of the arias, particularly St John’s Bacio l’ombre, set in the dark key of F minor. The role of St John is sung by an alto, a vocal register often used for heroes in baroque opera, when they were performed by castrati with powerful lungs. The morally weak Herod is sung by a bass, while Herodias and Salome would both have been sung by soprano castrati representing women, and are given music that is especially sensuous in style. The duet Rieda pure sung by Herod and Herodias early in the piece would be an effective love duet in any opera of the time, and yet is also impressively contrapuntal, interlocking the lovers in the ways of earlier Italian madrigals. Bononcini employs the convention of the da capo aria throughout the oratorio, but writes out the return of the A sections rather than using the shorthand of DC. However, at the dramatic turning point in the story, where Salome is singing the solo De la palme and we presume is dancing for the guests, Herod cuts her off with his passionate recitative Non piu, deh cessa before she has even completed the B section. After that, he begins his offer of granting her a wish. While this break with musical convention might seem like a small thing today, in Bononcini’s time, it was a very unusual and vivid depiction of Salome’s erotic power and Herod’s weakness.

muzycy:
Wrocław Baroque Ensemble
Andrzej Kosendiak: director

utwory:
CD1 - Prima parte:
1. Bononcini: Introduzione
2. Bononcini: Aria: Sorga omai l' Alba lucente (Erodiade)
3. Bononcini: Recitativo: Ma no, de' suoi bei raggi il sol (Erodiade, Erode)
4. Bononcini: Aria: Tutto attento il sol mirai (Erode)
5. Bononcini: Recitativo: Soffri mio Re (Erodiade, Erode, Battista)
6. Bononcini: Aria: Perché il sole (Battista)
7. Bononcini: Recitativo: Ma tu che fai? (Battista, Erode)
8. Bononcini: Aria: Omicida e la pieta (Erode)
9. Bononcini: Recitativo: Oh, di cieco pensiero ingannate follie! (Battista)
10. Bononcini: Aria: Parmi veder (Battista)
11. Bononcini: Recitativo: Mio sposo, mio signore (Erodiade, Erode)
12. Bononcini: Aria: Gia costretta dal martir (Erodiade)
13. Bononcini: Recitativo: Erodiade, deh cessa dai rimproveri tuoi (Erodiade, Erode)
14. Bononcini: Duetto: Rieda pure / Torni pure (Erodiade, Erode)
15. Bononcini: Recitativo: Ecco a' tuoi cenni (Salome, Erodiade)
16. Bononcini: Aria: Si, cadra la cervice si temuta (Salome)
17. Bononcini: Recitativo: Al prigionier Battista (Angelo)
18. Bononcini: Aria: Preziosa e quella morte (Angelo)

CD2 - Seconda parte
1. Bononcini: Aria: Festivi, giulivi, risuanate (Salome)
2. Bononcini: Recitativo: Ma a regia mensa assiso (Salome)
3. Bononcini: Coro: Rapido da te lungi
4. Bononcini: Recitativo: De la tua vita (Salome)
5. Bononcini: Aria: De le palme c'ha l'Idume (Salome)
6. Bononcini: Recitativo: Non piu, deh cessa (Erode, Erodiade, Salome)
7. Bononcini: Aria: Nulla si nieghi (Erode)
8. Bononcini: Recitativo: Ah, mio Rege adorato (Erodiade, Erode, Battista)
9. Bononcini: Aria: Bacio l'ombre e le catene (Battista)
10. Bononcini: Recitativo: In questo orror profondo (Angelo)
11. Bononcini: Aria: Con animo forte incontra la morte (Angelo)
12. Bononcini: Recitativo: Qual annunzio beato (Battista)
13. Bononcini: Aria: Tu che sei nume di pace (Battista)
14. Bononcini: Recitativo: Et ancora i tuoi voti (Angelo)
15. Bononcini: Aria: Tardi diviene all'ira (Angelo)
16. Bononcini: Recitativo: Figlia gia fausto arride (Erodiade, Salome)
17. Bononcini: Aria: Clizia, che amante del Sole (Salome)
18. Bononcini: Recitativo: Signor, giacché (Salome, Erode, Erodiade)
19. Bononcini: Aria: Il crin cingetemi (Erodiade)
20. Bononcini: Recitativo: Ecco, o Madre (Salome)
21. Bononcini: Duetto: Ho vinto o figlia / Vincesti, o madre (Erodiade, Salome)
22. Bononcini: Recitativo: Cosi d'empio livore (Angelo)
23. Bononcini: Coro: Muore il giusto

total time - 46'08 / 45'26
wydano: 2019-04-12
more info: www.cdaccord.com.pl
ACD2562

Opis

Wydawca
CD Accord (PL)
Kompozytor
Antonio Maria Bononcini (1670-1726)
Artysta
Wrocław Baroque Ensemble / Andrzej Kosendiak
Nazwa
Antonio Maria Bononcini
Zawiera
2CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.