Matthias Weckman: Abendmusiken - Concerti Vocale, Sonate, Partite
Polityka prywatności
Zasady dostawy
Zasady reklamacji
Muzyka Barokowa
premiera polska: 2011-08-26
kontynent: Europa
opakowanie: digipackowe etui
opis:
dwutygodnik.com - Barokowe perły 2011 roku
Odkąd wiele lat temu wysłuchałem kantaty "Zion Spricht" Weckmana (w genialnym wykonaniu The Purcell Quartett, z Susan Gritton i Paulem Agnew), zyskałem całkowitą pewność, że to bodaj najsmutniejsza muzyka, jaką w czasach baroku napisano. George Steiner pisał kiedyś o "ociekających smutkiem zieleniach Soutine'a". Coś podobnego można by powiedzieć o muzyce Weckmanna: nuty ciężkie od łez, muzyka ociekająca jakąś przedziwną - ciemną, melancholijną - odmianą smutku. Ta muzyka nie brała się z powietrza; była bolesnym zapisem twardego, brutalnego życia. Warto pamiętać, że Weckman (uczeń Schütza i Praetoriusa) doświadczył na sobie dobrodziejstw wojny trzydziestoletniej, ciężko przeżył zarazę w Hamburgu, choroby i śmierć były obecne w jego życiu w nadmiarze. Trudno w tej sytuacji pisać słoneczne kuplety.
Już od pierwszych, ciągnących się rozpaczliwie nut, słychać, że będzie dobrze. To znaczy źle. Ensemble Les Cyclopes (dowodzony przez Bibiane Lapointe i Thierry'ego Maedera) doskonale czuje się w mrocznych klimatach kompozytora z Turyngii. Na ciekawie skonstruowany program składają się trzy kantaty, dwie sonaty, partita na klawesyn i chorał organowy. Rewelacyjnie brzmi kapela: uderza precyzja i klarowność grania. Śpiewacy idealnie czytają ciemny idiom muzyki Weckmana. W ich wykonaniu szczególnie przejmująco zabrzmiała otwierająca płytę kantata "Wie liegt die Stadt so wüste" (jak muzyczna odmiana malarskiego tematu vanitas) i kończąca ją, monumentalna kantata "Wenn der Herr die Gefangenen zu Zien", w której Weckmann odsłania w pełni swój muzyczny warsztat. Ciemna perła wczesnego baroku. Obezwładniające mroczne piękno.
autor: Dariusz Czaja
Editor's info:
For its first collaboration with Zig-Zag Territoires, the ensemble Les Cyclopes, which includes among others the promising young singers Eugénie Warnier, Damien Guillon, Robert Getchell and Benoît Arnould, presents a musical portrait of the composer Matthias Weckmann, who was born in Thuringia in 1616 and died in Hamburg in 1674.
This programme consisting of three cantatas, two sonatas, a harpsichord suite and the chorale 'Komm, heiliger Geist' played on the organ of St Ludger's Church, Norden, aims to illustrate the different facets of his output, the fruit of his eclectic training and the atmosphere of intellectual ferment and philosophical open-mindedness that reigned in seventeenth-century Hamburg.
muzycy:
Eugenie Warnier
Damien Guillon
Robert Getchell
Ensemble Les Cyclopes
Bibiane Lapointe
Thierry Maeder
utwory:
1. Wie liegt die Stadt so wüste 16:25
2. Sonate a 4, No. 2 5:04
3. Weine nicht 13:05
4. Komm, heiliger Geist, Hene Gott 8:34
5. Sonate a 4, No. 9 6:21
6. Partita pour clavecin en Ré Mineur 7:29
7. Wenn der Herr die Gefangenen zu Zien 10:18
wydano: 2011
more info: www.zigzag-territoires.com
Opis
- Wydawca
- Zig-Zag Territoires (FR)
- Kompozytor
- Matthias Weckmann [c.1616-1674]
- Artysta
- Eugenie Warnier / Damien Guillon / Robert Getchell / Ensemble Les Cyclopes / dyr. Bibiane Lapointe & Thierry Maeder
- Nazwa
- Matthias Weckman
- Instrument
- vocals
- Zawiera
- CD