Spanish Music for Vihuela from the times of Charles V

59,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji


opis:

multikulti.com:
Mimo iż lutnia przywędrowała do Europy prawdopodobnie z Hiszpanii, w okresie renesansu to nie lutnia, lecz vihuela była najważniejszym instrumentem w muzyce tego kraju. Jednakże ze względu na podobieństwo w technice gry na obu instrumentach, notacji muzycznej oraz liczne adaptacje muzyki lutniowej na vihuelę, dzieła kompozytorów hiszpańskich wchodziły często w skład repertuaru lutnistów europejskich i miały duży wpływ na rozwój polifonii lutniowej. Działało to jednak także w drugą stronę - w Hiszpanii dzieła europejskich lutnistów były najczęściej wykonywane na vilhueli i wchodziły w skład repertuaru właśnie na ten instrument. W Hiszpanii jednak nigdy nie zyskały one takiej sławy, jak kompozycje miejscowych mistrzów.

Jednym z największych wczesnorenesansowych kompozytorów i instrumentalistów hiszpańskich był Luis de Narváez (ur. ok. 1500, zm. 1550/1560). Był on uważany za pierwszego twórcę, który przeniósł wzory włoskiej, renesansowej muzyki lutniowej na grunt hiszpański. Jego największym dziełem było "Los seys libros del delphín" wydane w Valladolid w 1538 roku. Kolejnym wspaniałym hiszpańskim kompozytorem (a właściwie - nieznane jest miejsce jego urodzenia ale prawdopodobnie pochodził z Włoch - przynależnym do kultury muzycznej półwyspu iberyjskiego) był Luys Milan. Jego zbiór utworów na vilhuelę de mano "El Maestro" został opublikowany nawet dwa lata wcześniej od zbioru Narvaeza, ale w czasach renesansu nie zyskał jeszcze takiej sławy i znaczenia. Po nich przyszli kolejni - Alonso Mudarra, Diego Ortiz (który swoje kompozycje z "Tratado de Glosas" wydawał także w Rzymie) oraz Luys Venegas de Henestrosa.

I to właśnie utwory tych mistrzów stanowią repertuar wspaniałego nagrania Yasunori Imamury ukazujący panoramę muzyki na vilhuelę de mano za czasów cesarza Karola V.

Editor's info:
The vihuela is a guitar-shaped plucked string instrument that was used widely in the Iberian Peninsula and other Spanish-speaking regions in the 15th and 16th centuries. The widely renowned lute virtuoso Yasunori Imamura presents at this CD not only the result of his intense study of the history and techniques of the fascinating instrument, but also a representative overview of the rich and multifaceted literature composed for vihuela within the 16th and 17th century around the Spanigh court. From there the instrument began ist temporary triumph in several spheres of the globe. Most of the vihuela compositions known today are part of at least seven collections published in the 16th century. Selected works from three of those are presented on the disc - by Milán, Narváez and Mudarra. Besides this sort of literature there have been discovered several manuscripts. Which makes at least a repertoire of about 900 compositions. Thus, there have been choosen several manuscripts accomplishing the image given here.

It appears as suprising, that none of the surviving vihuelas is to be found in Spain. Of these four surviving instruments, one is in the Musée Jacquemart-André in Paris, one was discovered in a Jesuit church in Quito, Ecuador, one is owned by the Musée de la Musique in Paris, and one, built by Belchior Dias (Lisbon, 1581), is owned by the Royal College of Music in London. For this CD, Yasunori Imamura is playing a reconstruction by José Miguel Moreno, Madrid, dating from 2012
VKJK1318

Opis

Wydawca
Querstand
Kompozytor
Antologia [Luys Milán / Luys de Nárváez / Alonso Mudarra / Diego Ortiz / Luys Venegas de Henestrosa]
Artysta
Yasunori Imamura
Nazwa
Spanish Music for Vihuela from the times of Charles V
Instrument
lutnia
Zawiera
CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.