search

Ariel Ramirez: Misa Criolla, Navidad Nuestra

69,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Piosenka Artystyczna
premiera polska:
2000-06-01
kontynent: Ameryka Południowa
kraj: Argentina
opakowanie: plastikowe etui
opis:

multikulti.com:
Kształcony w Europie (Cordoba, Rzym i Wiedeń) Ariel Ramirez do historii przeszedł jako kompozytor dzieł wykorzystujących latynoamerykańską muzykę ludową. Szczytowym osiągnięciem pozostaje Misa Criolla (Msza Kreolska), skomponowana wkrótce po decyzji soboru watykańskiego II, umożliwiającej odprawianie mszy świętej w języku ojczystym.

Składająca się z pięciu części Missa Criolla napisana została na tenor i chór mieszany. Muzyka opiera się na tradycyjnych rytmach i ludowych motywach kreolskich. Kompozytor wprowadził do bogatego instrumentarium ludowe instrumenty.
Pierwsze nagranie odbyło się w 1964 roku. Dyrygował sam Ariel Ramirez.

pismofolkowe.pl:
Kiedy w 1964 roku Ariel Ramirez (1921 - 2010), argentyński kompozytor, dyrygent i pianista skomponował, swoje największe dzieło - "Msza Kreolska" (Misa Criolla), nikt nie spodziewał się, że osiągnie ono tak ogromny sukces. "Mszę Kreolską" nagrano w Buenos Aires w 1965 roku, przez lata wydano ją w czterdziestu krajach, a sprzedaż przekroczyła ponad 3 miliony egzemplarzy na całym świecie.

Msza skomponowana została do tekstów liturgicznych w języku kastylijskim, przetłumaczonych i dostosowanych specjalnie na tę okazję przez trzech księży (Antonio Osvaldo Catena, Alejandro Mayol i Jesús Gabriel Segade). Trzeba dodać, że odprawianie mszy w języku ojczystym umożliwiły dopiero ustalenia Soboru Watykańskiego II. Ramirez dedykował swoją mszę dwóm niemieckim zakonnicom, które w czasie II wojny światowej dostarczały jedzenie dla żydowskich więźniów w niemieckim obozie. Luźno oparta na motywach ludowych muzyki latynoamerykańskiej muzyka jest połączeniem inwencji melodycznej kompozytora z tradycyjnymi formami, rytmami i tańcami nie tylko argentyńskimi, ale szerzej, bo pochodzącymi z całej Ameryki Łacińskiej. Msza przeznaczona jest na głos solowy (lub duet), chór mieszany (przynajmniej 40 osobowy) organy (bądź fortepian) oraz zespół instrumentalny składający się m.in. z charango (rodzaj gitary z 5 podwójnymi strunami), andyjskiego fletu pasterskiego quena, boliwijskich dud siku i rozmaitych perkusjonaliów typowych dla Ameryki Łacińskiej. Msza składa się z pięciu części: "Kyrie", "Gloria", "Credo", "Sanctus" i "Agnus Dei". W przejmującej części "Kyrie" kompozytor użył rytmu andyjskiego tańca vidala-baguala. "Gloria" utrzymana jest w metrum 2/4, w tonacji molowej, rytmicznie czerpie zaś z tańca carnavalito yaravi, argentyńskiej odmiany carnaval typowej dla płaskowyżu północno-zachodniej Argentyny, Boliwii i Peru.

"Credo" posiada powtarzający się rytm chacarera trunca z Santiago del Estero (prowincja w północnej Argentynie). Carnaval powraca w części "Sanctus", ale tym razem w odmianie boliwijskiej (typowej dla boliwijskiego miasta Cochabamba) w rytmie trójdzielnym i w tonacji durowej. Modlitwa o pokój w "Agnus Dei" utrzymana jest w lirycznym stylu charakterystycznym dla terenów Pampy - estilo pampeano.

Popularność "Misa Criolla" wprowadziła nazwisko Ramireza do sal koncertowych, a także do kościołów, gdzie jest nader często i chętnie wykonywana. Istnieje wiele nagrań "Misa Criolla", najciekawsze i najsławniejsze są dwa. Pierwsze pochodzi z roku 1987, zaśpiewał na nim światowej sławy tenor, gwiazda opery José Careras. Drugiego słynnego nagrania dokonała w roku 1999 Mercedes Sosa (1935 - 2009), argentyńska pieśniarka, zwana Głosem Ameryki Południowej. Sosa była przedstawicielką Nueva canción, w wolnym tłumaczeniu "ruchem nowej pieśni", mającym krzewić muzykę ludową i folkową Ameryki łacińskiej i Półwyspu Iberyjskiego. Mercedes Sosa została nominowana za nagranie "Misa Criolla" do nagrody Latin Grammy w roku 2000, w kategorii najlepszy album - folk. To właśnie nagranie najbardziej przypadło mi do gustu. Kiedy na płycie śpiewa Mercedes, słychać w jej niskim głosie ból i cierpienie, ale również prawdziwą, nieskrywaną radość oraz żarliwą, latynoamerykańską religijność. Polecam tym, którzy chcą przeżyć coś głębokiego, szczerego i mistycznego.
Autor: Mateusz Borkowski


muzycy:
Carlos López Puccio, Ricardo Hagman (Musical Director)
Mercedes Sosa (Singer)
"Chango" Farias Gomez (Bombo)
Nicolas "Colacho" Brizuela (Guitar)
Jaime Torres (Charango Guitar)
Ruben Lobo (Percussion)
Oscar Giunta (Double Bass)
Popi Spatocco (Piano)
Chango Spasiuk (Accordion)
Facundo Ramirez (Musical Director)
"Chango" Farias Gomez (Percussion)
Estudio Coral de Buenos Aires (Aerophones)
Marcelo Chiodi (Aerophones)
Leo Carabajal (Aerophones)

Asociacion Coral Lagun Onak

utwory:
1. Ramírez: Kyrie (Vidala-Baguala) Mercedes Sosa 04:59
2. Ramírez: Gloria (Carnavalito Yaraví) Mercedes Sosa 08:21
3. Ramírez: Misa Criolla - original version Arr. of the choral parts by J.G. Segade - Credo (Chacarera Trunca) Mercedes Sosa 03:24
4. Ramírez: Misa Criolla - original version Arr. of the choral parts by J.G. Segade - Sanctus (Carnaval Cochabambino) Mercedes Sosa 03:06
5. Ramírez: Misa Criolla - original version Arr. of the choral parts by J.G. Segade - Agnus Dei (Estilo Pampeano) Mercedes Sosa 03:19
6. Ramírez: Navidad Nuestra - 1. La Anunciación (chamamé) Mercedes Sosa, "Chango" Farias Gomez, Asociacion Coral Lagun Onak, Nicolas "Colacho" Brizuela, Jaime Torres, Ruben Lobo, Oscar Giunta, Popi Spatocco, Chango Spasiuk 02:09
7. Ramírez: Navidad Nuestra - 2. La Peregrinación (huella pampeana) Mercedes Sosa, Nicolas "Colacho" Brizuela, Oscar Giunta, "Chango" Farias Gomez, Estudio Coral de Buenos Aires, Marcelo Chiodi, Carlos López Puccio 03:52
8. Ramírez: Navidad Nuestra - 3. El Nacimiento (vidala catamarquena) Mercedes Sosa, "Chango" Farias Gomez, Asociacion Coral Lagun Onak, Nicolas "Colacho" Brizuela, Jaime Torres, Ruben Lobo, Oscar Giunta, Popi Spatocco, Chango Spasiuk 03:15
9. Ramírez: Navidad Nuestra - 4. Los Pastores (chaya riojana) Mercedes Sosa, "Chango" Farias Gomez, Asociacion Coral Lagun Onak, Nicolas "Colacho" Brizuela, Jaime Torres, Ruben Lobo, Oscar Giunta, Popi Spatocco, Chango Spasiuk 03:05
10. Ramírez: Navidad Nuestra - 5. Los Reyes Magos (takirari) Mercedes Sosa, "Chango" Farias Gomez, Asociacion Coral Lagun Onak, Nicolas "Colacho" Brizuela, Jaime Torres, Ruben Lobo, Oscar Giunta, Popi Spatocco, Chango Spasiuk 02:17
11. Ramírez: Navidad Nuestra - 6. La Huida (vidala tucumana) Mercedes Sosa, "Chango" Farias Gomez, Estudio Coral de Buenos Aires, Nicolas "Colacho" Brizuela, Oscar Giunta, Marcelo Chiodi, Leo Carabajal 03:54

wydano: 2000
more info: www.deccaclassics.com
more info2: www.mercedessosa.com
4670952

Opis

Wydawca
Decca Classics
Kompozytor
Ariel Ramirez
Artysta
Mercedes Sosa
Nazwa
Ariel Ramirez
Instrument
vocals
Zawiera
CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.