search

Conversations [Vinyl 2LP]

139,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska:
2021-03-23
kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: kartonowe etui
opis:

Jazzarium:
W ostatnich artystycznych przedsięwzięciach Roscoe Mitchella - analogicznie jak w przypadku innego freejazzowego giganta, Wadady Leo Smitha widać pewną wyraźnie zarysowującą się prawidłowość. O ile jednak legendarny trębacz zwykł regularnie przeplatać projekty w większych, orkiestrowych składach przedsięwzięciami realizowanymi w kameralnych składach, Roscoe po nagranych odpowiednio w octecie i nonecie "Far Side" i "Numbers" ostatnimi czasy skupił się na projektach realizowanych w małych składach. Pracę nad nimi zwieńczyły dwa albumy: nagrany w towarzystwie Hugh Ragina i Tyshawna Sorey'a "Duets with Tyshawn'a Sorey and Special Guest Hugh Ragin" i wydane w bieżącym roku za sprawą kaliforniejskiej oficyny Wide Hive dwupłytowe albo raczej będące cyklem dwóch następujących po sobie pojedynczych płyt, wydawnictwo zatytułowane po prostu "Conversations".

Łącznikiem pomiędzy światem dużych składów i niewielkich formacji jest na "Conversations" jeden z najbardziej rozchwytywanych pianistów bardziej improwizowanej odsłony współczesnego jazzu - Craig Taborn, który towarzyszył Mitchellowi podczas nagrania zrealizowanego dla ECM-u "Far Side". Roscoe - podobnie jak Wadada - wydaje się przywiązywać raczej do swoich sprawdzonych współpracowników niż oficyn, w których wydaje swoje kolejne krążki. Czy jednak to przywiązanie zaprowadziło go do podobnego artystycznego sukcesu, jak ten, który za sprawą wybornej duetowej płyty "Twine Forest" zrealizowanej z współpracownicą z Golden Quartet Angelicą Sanchez stał się udziałem twórcy monumentalnej muzycznej epopei "Ten Freedom Summers?"Kluczem do uzyskania odpowiedzi na to pytanie jest diagnoza roli trzeciego uczestnika tytułowej konwersacji, drummera Kikanju Baku - postaci choćby po części nie tak uznanej w świecie muzyki improwizowanej jak wspomniany wcześniej Tyshawn Sorey. "Conversations" jest moim zdaniem odpowiedzią na to, dlaczego tak właśnie jest, bo to właśnie młody perkusista jest najsłabszym ogniwem tego niecodziennego tria, sięgając zbyt często po ograne, powtarzające się rozwiązania - zarówno wówczas, kiedy za sprawą lidera temperatura dialogu wydatnie się podnosi, jak i podczas toczonych w bardziej kameralnej formule dialogach. Na ile jest to efekt roli przypisanej mu w porządku "konwersacji" przez Mitchella, na ile zaś pochodna przytłoczenia jego osobowością, która na "Conversations" objawia się w pełnej krasie w różnych brzmieniowych odsłonach - na to pytanie są w stanie odpowiedzieć chyba jedynie sami uczestnicy zaaranżowanego przez Roscoe spotkania . Lepiej kroku filarowi Art Ensemble of Chicago wydaje się dotrzymywać wszechstronny Taborn, nie tylko z wyczuciem reagujący tak za pomocą klawiatury fortepianu jak i syntezatora na wprowadzane przez niego dźwiękowe bodźce, ale niekiedy sam przejmujący inicjatywę prowokacyjnym kontrapunktem (kapitalny kameralny dialog w "Shards and Lemons").Rozmowa na "Conversations" to jednak przede wszystkim głos saksofonu znajdującego się w świetnej formie Roscoe, oscylujący pomiędzy szorstkim liryzmem a drapieżnym, ekspansywnym krzykiem. Gdyby tylko jeszcze za bębnami zasiadał podczas tego nagrania Sorey...

Editor's info:
The trio of AACM legend Roscoe Mitchell on sax and flute, Craig Taborn on piano, organ and synth, and Kikanju Baku on drums & percussion, in the first of two "conversational" albums of advanced and dynamic improv in a forceful and captivating set of group compositions.

freejazzblog.com:
With Conversations I, Roscoe Mitchell releases his second album as a leader on the Wide Hive label. Teamed up with Craig Taborn on piano, organ and synthesizers and Kikanju Baku (who?!?!) on drums and percussions, Roscoe, at the tender age of 73 delivers again. Roscoe has always used space and silence almost as much as he has sound. A feature of his sound since his AEC days I expected much of the same.

With little pre-release info, and no sound samples to give me any clue as to what to expect, I inserted the cd and excitedly pressed play. Track 1. "Knock And Roll". Instantly came the trademark sound of Roscoe. Sparse and dissonance. Slowly building, Taborn and Baku inserting ideas here and there. Engaging and what I expected. Then around the 1 minute mark, Baku starts to really get going. This led to more from Roscoe, while Taborn interjected notes around the percussion and reeds dance. And then all hell breaks loose. An absolutely unexpected and delightful free-for-all in sound. Bells, horns, drums, and piano exploding from my speakers. For the next 6 minutes I was left breathless. I was actually concerned with getting through the entire album because I had not mentally prepared myself for the onslaught. And suddenly at the 8:16 mark it all stops.

Track 2 starts. "Ride The Wind". And we are back to the Roscoe I've grown accustom to. The rest of Conversations I, plays out as expected with a Roscoe led album. For the next 9 tracks the music bobs and weaves, slowly building to a crescendo of noise at track 9, "Darse" only to lovingly slow and end on the final song "Last Trane To Clover Five".

After the initial shock of "Knock And Roll" the album falls into place and becomes a standard, as if anything Roscoe does is standard, addition to his his ever growing discography. In all, Roscoe once again delivers, Craig Taborn displays his connection with Roscoe, as well as his ability to play the perfect supporting role. The unknown here was Kikanju Baku (literally his face is covered in all images), who I had never heard before. After the opening track it was surprising and pleasant to hear Baku play delicately and in-tune with the rest of the trio. Kikanju Baku should be a force within the free jazz world and I'm looking forward to more of his contributions. His addition made this album stand out to my ears."
by Josh Campbell

muzycy:
Roscoe Mitchell-saxophones, flutes
Craig Taborn-piano, organ, synthesizer
Kikanju Baku-drums, percussion

utwory:
A1. Distant Radio Transmission 15:08
A2. Rub 4:08
B1. Who Dat 8:37
B2. Knock And Roll 8:20
B3. Splatter 4:53
C1. Frenzy House 8:03
C2. Chipper And Bing 10:25
D1. Stay Hayfer 5:32
D2. They Rode For Them 3:45
D3. Just Talking 5:12
D4. I'll See You Out There 5:20

wydano: 2014-06-24
nagrano: Recorded September 13th and 14th, mixed November 6th and 7th, 2013 at Wide Hive Records Berkeley, California.

more info: www.widehiverecords.com



WH0318LP

Opis

Wydawca
Wide Hive Records (USA)
Artysta
Roscoe Mitchell with Craig Taborn & Kikanju Baku
Instrument
saxophones
Zawiera
Vinyl 2LP
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.