search

Snorre Kirk Quartet with Stephen Riley: Tangerine Rhapsody

66,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Straightahead / Mainstream Jazz
premiera polska:
2020-04-09,
Wydawnicto Audiofilskie

kontynent: Europa
kraj: Norwegia
opakowanie: digipackowe etui
opis:

multikulti.com - ocena * * * * *:
Czwarta część emocjonującego cyklu norweskiego drummera.
Od debiutu, od którego minęło siedem lat - "Blues Modernism" (Calibrated 2012), Kirk wydał jeszcze "Drummer & Composer" (Stunt Records 2017) i "Beat" (Stunt Records 2018). Począwszy od "Blues Modernism" mamy do czynienia ze składem pracującym na solidnym, ośmiocylindrowym silniku strightahaed jazzu. Oczywiście od czasów składów Arta Blakey'a czy Charlesa Mingusa przeszedł on aerodynamiczną modernizację, jednak szlachetny sznyt pulsującej pomysłami tradycji pozostał.
Nie wiem jak ten facet to robi, ale udaje mu się pogodzić dojrzałość, objawiającą się tutaj w pewności każdego dźwięku, każdego narracyjnego pomysłu z chłopięcością, która w jego muzyce charakteryzuje się lekkością muzycznej frazy i dziecięcą zwinnością instrumentalistów.
Taki dwoisty charakter lidera pozwala mu przyjąć swobodną pozę, jednak bez najmniejszych nawet śladów ostentacji, która w cyber-erze jest prawdziwym przekleństwem.
Swoista nieformalność artystyczna sprawia, że każdy z członków zespołu, wnosi do pozornie zamkniętego języka jazzowego maistreamu swoją dynamikę, co w efekcie daje zjawisko całkowicie autonomiczne, oderwane od wiernonaśladowczej praktyki współczesnych jazzmanów.
Zgodnie z tradycją zapoczątkowaną na pierwszej płycie, także tutaj mamy singlowy numer, jest nim tytułowy "Tangerine Rhapsody", ascetyczna precyzja obcuje tutaj z zaskakującym rozmachem. W stosunku do poprzednich płyt skład został odchudzony,
Wydana w 2012 roku "Blues Modernism" nagrana została w sextecie, zawierała osiem oryginalnych kompozycji lidera, charakteryzujących się melodyjnym tematem, umiarem i elegancją.
Kolejna "Drummer & Composer" z 2017 nagrana w septecie, była znakomitą kontynuacją poprzedniej płyty. "Beat" to ponownie sextet, teraz mamy kwartet poszerzony o amerykańskiego saksofonistę tenorowego Stephena Riley'a.
Ukazująca się na CD i na Vinylu "Tangerine Rhapsody" to po prostu modernistyczne jazzowe combo w najlepszym wydaniu!
autor: Mateusz Krępski
Copyright © 1996-2020 Multikulti Project. All rights reserved

AUDIO – wykonanie * * * */ Nagranie * * * *
Osiadły w Danii Norweg jest postacią szczególną i to nie tylko na scenie europejskiego jazzu. Kirk to znakomity perkusista o tradycyjnych inklinacjach, ale i równie zdolny kompozytor.
Stara się on kultywować mocno zapomnianą tradycję pisania powabnych melodii - a to dziś absolutna rzadkość, gdy większość muzyków młodego pokolenia szuka oryginalności za wszelką cenę.
Już pierwsze takty najnowszej płyty Snorrego Kirka "Tangerine Dream" przenoszą nas skutecznie w świat jazzu sprzed siedmiu/ośmiu dekad. Stało się to też możliwe dzięki pięknej współpracy członków aktualnego kwartetu Kirka, w którym grają: Amerykanin Stephen Riley - saksofon tenorowy i Duńczycy Magnus Hjorth - fortepian, Anders Fjeldsted – kontrabas, a w dwóch utworach również Jan Harbeck - saksofon tenorowy. Należy podkreślić bezcenny wkład Rileya w formowanie brzmienia formacji.
Ma on za sobą współpracę z Rayem Charlesem i Branfordem Marsalisem, a brzmienie jego saksofonu najsilniej nawiązuje do aksamitnej estetyki wielkiego Bena Webstera.
Wszystkie kompozycje Snorrego Kirka są pełne lekkości i melodyjności, a ich walory doskonale uwypuklają w improwizacjach nie tylko saksofoniści. Pianista i kontrabasista wraz liderem swingują rasowo niczym czołowe zespoły amerykańskie z epoki swingu.
autor: Cezary Gumiński

Editor's info:
Snorre Kirk – the composer, bandleader, and drummer – has long since made his mark on listeners in Scandinavia and further south. He was 16 when he came from Norway to Helsingor in Denmark, before that having attended music school in Alesund (north of Bergen), where he played his first gig as a 10-year-old. Instead of military service, he punched tickets at the Copenhagen JazzHouse venue in the evenings, while spending his days studying at Rytmekons (The Rhythmic Music Conservatory) where he had some amazing lessons with Ed Thigpen. It was as close to the source – Jo Jones – as one could get. The relocated Norwegian, an exquisitely flexible musician with a keen eye for tradition, is known as a loyal drummer and sits behind the kit on stage with some of the finest musicians on the Scandinavian jazz scene as well as prominent international names. In the jazz world, there’s an urban legend that drummers are unsuccessful bandleaders – that they don’t have the constitution to maintain focus on everything happening on the stage from behind the drums. If there was ever even a hint of truth to this, it has now been effectively debunked. Snorre and his band are voraciously sought-after in Denmark and loved by multiple generations of jazz listeners.

In recent years, we have also seen him flourish as a full-fledged composer. How does a drummer compose such melodic songs, songs that in a silent echo can remind you of something you’ve heard before and forgotten? “When I get an idea, I hum it on my phone, play it on the piano, and write it down. Other times, the tune suddenly appears and is finished,” says Snorre. “When you have listened to so much, you discover things… You can borrow, but not steal.” Snorre strives to get better in the form he has chosen, and throughout his development he has delivered five acclaimed albums in his own name.

As both a bandleader and composer, Snorre has found it imperative to become familiar with the musical DNA of the other participants in order to cater his writing specifically to the individual soloists, thereby creating a unique sound. At the same time, he himself is an exquisite instrumentalist.

The German jazz magazine JazzThing describes him as a “refined, elegant and mighty swinging drummer” – and the French music magazine JazzMagazine, simply: “Révélation!”

And so, we meet both the drummer and composer on TANGERINE RHAPSODIE in collaboration with American tenor saxophonist Stephen Riley and Snorre’s regular team featuring pianist Magnus Hjort and bassist Anders Fjeldsted.

Riley has become a popular musician in this part of the world too, with an ever-growing audience. Here, you might have heard him with drummer Thomas Blackman and bassist Lennart Ginman or on one of his numerous, excellent SteepleChase releases. Riley has clearly made his mark after starting at age 17 with stints in both Ray Charles’ and Harry Connick Jr.’s orchestras. Since then, he’s worked with some of the biggest names and personalities in the Jazz world, from Wynton Marsalis to Norah Jones.

With his sublime tenor sound and unmatched musical prowess, Riley has been hailed by critics, musicians, and jazz connoisseurs as one of the great talents who goes his own way without forgetting the great voices throughout jazz history – Riley is cool, straight-up! Fortunately, he is also enthusiastic about Snorre’s compositions because, in Riley’s own words, he has “continued to use jazz’s key ingredients (a strong sense of blues and rhythms that actually swing). It is very refreshing to hear a young jazz composer who is not afraid to write and work within the framework of the very definition of jazz.”

Riley joined Snorre Kirk on tours in 2012 and 2019. After the latest 16-concert series, two days in the studio were enough to get what they needed. Jan Harbeck, Kirk’s regular tenor player and local legend on his home turf, also appears on two tracks. “It was fun with the two tenors,” says the bandleader. “You know, no tenor ‘battles,’ but a little elegant duelling. Because we had integrated the material so well, we managed to avoid the classic situation of ‘now we’re hiring an American to go to the studio’. It has been very satisfying, if I do say so myself.”

muzycy:
Stephen Riley (ts)
Magnus Hjorth (p)
Anders Fjeldsted (b)
Snorre Kirk (d)
Jan Harbeck (ts, # 2 & 3)

utwory:
1. Unsentimental
2. Tangerine Rhapsody
3. Blues Jump
4. West Indian Flower
5. The Nightingale & The Lake
6. Uptown Swing Theme
7. Festival Grease
8. Nocturne

wydano: 2020-02
more info: www.sundance.dk
more info2: www.snorrekirk.dk
STUCD19112

Opis

Wydawca
Stunt Records (DK)
Artysta
Snorre Kirk Quartet with Stephen Riley
Nazwa
Tangerine Rhapsody
Instrument
drums
Zawiera
CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.