search

Steve Swallow / Hans Ulrik / Jonas Johansen: Tin Pan Aliens

66,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Straightahead / Mainstream Jazz
premiera polska:
2005-10-17
kontynent: Europa
kraj: Dania
opakowanie: digipackowe etui
opis:

multikulti.com:
Jazzowi muzycy od czasów Sonny'ego Rollinsa nie przestają fascynować się i eksploatować możliwości tria saksofon - bas - perkusja. Dla części z nich brak w składzie instrumentu harmonicznego (gitary czy fortepianu) jest problemem, ale w przypadku tria Hans Ulrik - Steve Swallow - Jonas Johansen nie jest żadną przeszkodą.
Najbardziej znany chyba wirtuoz basowej gitary Steve Swallow, przez lata swojej kariery grał z największymi tuzami jazzu: Jimmy'm Giuffre, Paul'em Bley'em, Artem Farmer'em i Stan'em Getz'em, od 25 lat jest współpracownikiem Carli Bley. Tutaj to on jest głównym motorem tria, chociaż i klasy partnerów, a zwłaszcza Hansa Ulrika, przecenić nie sposób. Przez ostatnie lata wypracował on własny muzyczny styl często przeszczepiając na skandynawski grunt dokonania nowojorskiego downotownu, ze szczególną uwagą śledząc metody pracy i kompozycji takich tuzów sceny wschodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych jak Michael Blake czy Steven Bernstein, nie tracąc jednak z horyzontu europejskich tradycji jazzu. Owocem poszukiwań stały się świetnie przyjęte przez jazzową krytykę albumy 'Danske Sange', 'Danish Standards' i 'Blue & Purple'.
Partnerzy Steve'a Swallowa nie chowają się za jego plecami, a zaproszenie go do współpracy jest wynikiem nie tyle niepewności własnych możliwości ale wzajemnej fascynacji z nestorem basowej gitary. I tę fascynację i szacunek ale też brak jakiegokolwiek strachu przed posągową sylwetką basisty słychać na drugim już albumie tria. Nie uciekając od chwytliwej i prostej melodyki, napędzają swoje utwory radością i energią, balansując z wdziękiem na granicy muzyki popularnej, nigdy jej jednak nie przekraczając. Wszak to 'kwestia smaku' a ten muzycy tria mają naprawdę świetny.

O poprzednich płytach Hansa Ulrika pisano:

Audio Video, 2004-11
[...] Jego Jazz & Mambo serwując nam duńsko-latynoski przekładaniec, złożony z folkowych i popowych utworów wiele ryzykują. Efekt zasługuje jednak na wysoką ocenę. Po pierwsze doskonale przyswoili sobie zasadę 'Jeśli chcesz być wolny, musisz zachować dyscyplinę muzyczną', największą zmorą jazzu latynoskiego jest owa nonszalancja, tutaj została ona zupełnie okiełznana i słyszymy tylko porywający drive i improwizacje (Det Er Idag Et Vejr). Po drugie współcześni muzycy jazzowi zasadniczo wydają się być obojętni na uniwersalne piękno i lirykę brzmienia, które to elementy występują tutaj często (Det Er Hvidt Herude). Po trzecie w końcu aranżacje Ulrika i Knutsena (gitara) tętnią bezpretensjonalnym humorem słyszalnym jeszcze tylko na New Jork Down-Town Scene (Sig Narmer Tiden)...'
Audio Video, 2005-04
'...Duńscy jazzmani i ich muzyka są w Polsce właściwie nieznani, a - jak pokazuje najnowsze nagranie Hansa Ulrika - wielka to szkoda. Młody duński saksofonista sprawnie porusza się w muzyce klasyfikowanej jako główny nurt jazzu, choć i osiągnięcie twórców awangardy nie są mu obce. Kompozytor i aranżer to także niebanalny - zwłaszcza z takim zapleczem zespołu: puzonista Peter Dahlgren w kozi róg zapędził by chyba samego Steve'a Turre'a, a prócz niego zachwyca jeszcze grający na wurlitzerze Jacob Christoffersen i flecista Frederik Lundin. Polecam zwłaszcza audiofilom - płyta nie pozostawia nic do życzenia także w sferze realizacji dźwięku [. . .]

Audio, 2005-09, ocena: muzyka * * * *,nagranie * * * * 1/2
[. . .] Prócz duńskiego saksofonisty tenorowego album firmują Steve Swallow - bas i Jonas Johansen - perkusja. Tytuł wprawdzie nawiązuje do adresu twórców popularnych piosenek, ale muzycy tria grają wyłącznie własne kompozycje, przyjemne melodyjki, które potem stają się kanwą do łagodnych w przebiegu improwizacji. Muzyka zawdzięcza swą atrakcyjność głównie melodyjnemu i sprężystemu basowi Swallowa, który nie ma konkurencji na tym instrumencie [...]
autor: Cezary Gumiński

Editor's info:
Jazz musicians have been fascinated and tempted by the tenor sax-bass-drums constellation ever since Sonny Rollins introduced it almost 50 years ago. With no piano to create a harmonic foundation, this instrumentation makes heavy demands on the musicians involved, but Hans Ulrik, Steve Swallow and Jonas Johansen are up to the job, if that had not been the case, their first collaboration would hardly have continued in 2003 and 2004, and certainly not been recorded on cd.

There are not many notable bass guitar players in jazz, and none at all of Swallow's calibre and with his originality. He actually started out on double bass at the fairly high age of 18, but soon he played in the company of such notable musicians as Jimmy Giuffre, Paul Bley, Art Farmer and Stan Getz. Since the early '70s Swallow has played only electric bass, and especially during the last 25 years his collaboration with Carla Bley has earned him a place among the great, original figures in jazz - as a musician as well as a composer. His tone is so massive that it's almost tangible, his groove and timing are unwavering and supple all at once, and his compositions - although strictly logical - often have a little unexpected twist, and frequently the harmonic structures seem to come, in whole or in part, from the great American songbook.

In this trio Ulrik and Johansen have nothing to hide behind. And they don't need anything either, for both of them have an ability to make anything they work with seem natural and organic - almost spontaneous - and both have more than 20 years' experience as professionals in a broad spectrum of jazz idioms.

You can hum along to some of the tunes at once, others open up slowly and change in a kaleidoscopic way, there are tight solos that never drag on chorus after chorus, the swing can be felt as a physical force, and - not to forget - the musicians play as equals.

As a bonus, Steve Swallow is a linguistic wizard: The trio's name, which is also the title of the cd, refers both to 'Tin Pan Alley', the old description of the streets where a number of music publishers lived (and thus a designation of American popular music as such), and to the invaders from outside - the aliens - who join in the game with such surprising results.

Nowadays it is nothing out of the ordinary that prominent American musicians visit Denmark to work with local talent. But this time the result actually is quite 'out of the ordinary' ...

Jazznet, DK:
Jazz musicians have been fascinated and challenged by tenor/bass/drum constellations ever since Sonny Rollins introduced the format almost 50 years ago. The absence of a harmony instrument places great demands on musicians playing within this format - a fact that does not seem to bother Hans Ulrik, Steve Swallow and Jonas Johansen. Had this been the case, they would hardly have repeated their initial collaboration in 2003 and 2004, and certainly not have preserved the music on CD.

Jazz has not produced many electric bassists of great stature, and unquestionably none of Swallow's character and originality, but in fact he started out on the upright at the late age of 18, and soon joined company with seasoned players such as Jimmy Guiffre, Paul Bley, Art Farmer and Stan Getz. Swallow has exclusively played electric bass since the early 1970s, and especially his work with Carla Bley over the past 25 years has earned him recognition - for his compositions as well as his musicianship - as one of the great and original personalities in jazz. His sound is so rich that you can almost reach out and grab it, his groove and timing combine steadiness and elasticity, and his compositions often include a slight, unexpected twist in a rigidly logical setting. It is not uncommon to recognize harmonic structures - complete or in part - from the great American songbook.

This trio leaves Ulrik and Johansen nowhere to hide. However, they have no cause to do so, because inherent in both of these musicians is the ability to make almost every constellation sound natural, organic and relaxed. They both have more than 20 years of professional experience within a broad spectre of jazz idioms.

Some of the tunes on this CD will make you want to hum along the first time you hear them, others open up and shift kaleidoscopically. You will enjoy the disciplined soloing that never stretches out for 117 choruses, the physically tangible swing, and - not least - a well matched interplay.

Steve Swallow has a way with words: the name of the trio, which is also the title of the CD, is of course a tongue-in-cheek reference to Tin Pan Alley.

These days, visiting American star musicians working with locals players is an almost everyday event, but once you have heard the results of this meeting, you will find 'everyday event' to be a somewhat questionable phrase...

by Torbjorn Sjogren

muzycy:
Hans Ulrik - Tenor and soprano saxophones
Steve Swallow - Electric bass
Jonas Johansen - Drums and pandeiro.

utwory:
1. Mosse
2. Willow
3. Beeps
4. It Will All Get Better
5. Sleeping Mistakes
6. Soup!
7. Nuts!
8. Beams
9. Done
10. Beads
11. Euripides' Pants
12. Father

wydano: 2005-06
nagrano: 27 & 28.10.2004
more info: www.sundance.dk
more info2: www.hansulrik.dk

STUCD05022

Opis

Wydawca
Stunt Records (DK)
Artysta
Steve Swallow / Hans Ulrik / Jonas Johansen
Nazwa
Tin Pan Aliens
Instrument
saxophones
Zawiera
CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.