search

Patrick Zimmerli Quartet: Clockworks

69,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Modern Jazz / Indie Jazz
premiera polska:
2018-06-20,
Wydawnicto Audiofilskie

kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: kartonowe etui
opis:

multikulti.com - ocena * * * * *:
Ethan Iverson z The Bad Plus na fortepianie, Chris Tordini na basie (Steve Lehman, Jim Black, Tyshawn Sorey, Michael Dessen) i John Hollenbeck za perkusją (Bob Brookmeyer, Fred Hersch, Tony Malaby, Kenny Wheeler, Pablo Ziegler, Meredith Monk), do tego lider na tenorze. Taki skład zebrał saksofonista i kompozytor Patrick Zimmerli na swojej najnowszej płycie.

Jego kwartetowe nagranie z 1992 roku "Shores Against Silence", w znakomitym składzie, liderowi towarzyszyli Kevin Hays na fortepianie, Larry Grenadier na kontrabasie i Tom Rainey za perkusją, które światło dzienne ujrzało dopiero w 2016 roku spotkało się z uznaniem krytyki. Inspiracją do powstania sześciu kompozycji wypełniających płytę było zamiłowanie do awangardowych modernistycznych kompozytorów takich jak Babbitt, Carter, Stockhausen i Boulez. Jest uznanym twórcą współczesnej muzyki komponowanej. Bardzo wcześnie i bardzo świadomie został artystą „osobnym”, artystą odcinającym się od jakiejkolwiek strategii czy kalkulacji.

Tym razem w centrum zainteresowania Zimmerli'ego znalazł się czas. Na "Clockworks" wykorzystuje niektóre techniki i koncepcje kontrapunktyczne, które stworzył w czasie pracy nad "Shores Against Silence". Igor Strawiński uważał muzykę za "sztukę chronomatyczną", której podstawowym tworzywem jest dźwięk i czas. Najnowsze dzieło Zimmerli'ego daje wyjątkową sposobność do obcowania z różnymi sposobami postrzegania czasu w muzyce - jak to ujął sam artysta - "zależało mi na tym, aby dać czas na satysfakcjonującą formę, którego tak często brakuje".

Jego skomplikowane struktury polirytmiczne i wariacje melodyczne są improwizowane przez mistrzowski kwartet muzyków głęboko ze sobą skomunikowanych, reagujących na najmniejszy nawet impuls, wypełniających prawdziwą treścią twierdzenie, że każde wykonanie utworu, nawet przez tego samego artystę jest zawsze inne, ta niepowtarzalność jest efektem bezustannej kreacji dzieła muzycznego.

Na "Clockworks" kwartet brzmi chwilami jak mała orkiestra, łącząca pełną namysłu precyzję i nadrzędne formalne scenariusze, typowe dla muzyki klasycznej, z energią i kolektywnością jazzowego języka. Można powiedzieć współczesna muzyka komponowana w szponach perlistej improwizacji. A w wydaniu kwartetu Zimmerli/ Iverson/ Tordini/ Hollenbeck jest to idealna symbioza akustyczna!
autor: Andrzej Fikus
Copyright © 1996-2017 Multikulti Project. All rights reserved
Editor's info:
New York and Paris-based composer-saxophonist Patrick Zimmerli has pursued overlapping careers in jazz and classical music for over two decades. His 1992 jazz quartet project Shores Against Silence (finally released on Songlines in 2016 to critical acclaim) was inspired by his love of avant-garde modernist composers such as Babbitt, Carter, Stockhausen and Boulez. In Clockworks he draws on some of the contrapuntal techniques and concepts he developed back then to craft an hour-long suite that embodies different perceptions of time in music – as Zimmerli puts it, “to give time the kind of satisfying shape it so often lacks.” His complex polyrhythmic structures and melodic variations are improvised on by his brilliant quartet (Ethan Iverson of The Bad Plus on piano, Chris Tordini on bass and John Hollenbeck on drums). Clockworks combines the considered precision and overarching formal construction typical of classical music with the flair, sound, energy and performative ethos of jazz. It is the latest product of Zimmerli’s unique “third stream” path and it offers today’s jazz composers much food for thought. On a more basic level Zimmerli aims to take listeners on a varied and satisfying emotional journey, one filled with optimism and uncommon beauty.

Zimmerli’s career as a composer of classical as well as classical/jazz hybrid music has gained him worldwide recognition. Since 2011 he has undertaken several recording projects with Nonesuch, composing or arranging music for Brad Mehldau, Joshua Redman, Luciana Souza, and others, including a concerto for Redman and strings to be released this year.

About the artist
New York- and Paris-based composer/saxophonist Patrick Zimmerli writes a sophisticated yet approachable hybrid of contemporary classical and jazz music. Recent collaborators include Joshua Redman, Brad Mehldau, Brooklyn Rider String Quartet, Brian Blade, Luciana Souza, the Knights Orchestraand the Escher String Quartet. His music has been performed at Carnegie Hall and Town Hall in New York, Wigmore Hall in London, Salle Pleyel in Paris, Sala São Paolo in Brazil, the Vienna Konzerthaus Grosser Saal and the new SF Jazz Center.

Zimmerli has written numerous orchestral, chamber and choral works, including two four-movement Piano Trios for the Seattle Chamber Music Festival and two four-movement Piano Concertos with jazz percussion, written for the Metamorphosen Chamber Orchestra and pianists Ethan Iversonand Sonia Rubinsky.

Zimmerli’s Aspects of Darkness and Light, an evening-length work commissioned by the Seattle Commissioning Club, was recently recorded by Joshua Redman, Brooklyn Rider, bassist Scott Colley and percussionist Satoshi Takeishi for Nonesuch Recordings (Warner) and is slated for 2018 release. He created a special site-specific piece entitled Waterfall/Gathering Pools for the Centre Pompidou in Paris in collaboration with the Paris Percussion Group. Ongoing projects include a large-scale oratorio for male choir, operatic tenor, jazz percussion and piano on the work of Alan Seeger, which was premiered at the storied Invalides in Paris in 2017; it was reprised in Reims and at the Fondation Boghossian in Brussels. Further performances are planned for France and the US in 2018.

Zimmerli was just awarded the 2015 Chamber Music America New Jazz Works Grant, supported by the Doris Duke Charitable Foundation. He was also the winner of the CLICK People’s Orchestral Commission from the Colorado Music Festival. Other commissions have come from the Saint Paul Chamber Orchestra, the Colorado College Summer Music Festival, the Ying String Quartet, Brown University, violinist Timothy Fain, and the Arizona Friends of Chamber Music. From 2002-05, Zimmerli served as Composer in Residence with the Metamorphosen Chamber Orchestra, and he is currently the curator of the INTERSECT festival in Bryant Park in Manhattan. Awards include first prize in the first annual BMI/Thelonious Monk Institute Composers’ Competition.

Zimmerli music has been featured in MoMA’s Summergarden series, at the Guggenheim Museum, on NPR and at the Jazz Composers’ Collective. His work has been recorded on the Naxos, Nonesuch (Warner), Blue Note, Arabesque, Antilles, Songlines, Jazz City and Naïve labels.

muzycy:
Patrick Zimmerli - Tenor Saxophone
Ethan Iverson - Piano
Chris Tordini - Bass
John Hollenbeck - Drums

utwory:
1. A Scattering of Stars (Distension Variation) 0:40
2. Pendulum 6:21
3. Metric Variation 3:39
4. Waltz of the Polyrhythmic Palindrome 6:54
5. Linear Variation 6:42
6. The Center of the Clock 6:28
7. Entropic Variation 0:39
8. Boogaloo of the Polyrhythmic Palindrome 7:13
9. Harmonic Variation 3:44
10. Windup 6:36
11. A Scattering of Stars (Theme) 4:52

more info: www.songlines.com
more info2: patrickzimmerli.com

SGL16252

Opis

Wydawca
Songlines (USA)
Artysta
Patrick Zimmerli Quartet
Nazwa
Clockworks
Instrument
tenor saxophone
Zawiera
CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.