search

Steven Lugerner Quartet: For We Have Heard

59,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska:
2015-10-14
kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: Gatefoldowe etui
opis:

multikultiproject.blogspot.com; 2015-10:
"Lider tego nagrania Steven Lugerner nie ma za sobą wielu płytowych nagrań czy długich tras koncertowych u boku słynnych muzyków. W tym gwiazdorskim składzie, obok Myry Melford, Matta Wilsona i Darrena Johnsona, jest - paradoksalnie - postacią właściwie anonimową. A wielka to szkoda, bo ten pochodzący z Kalifornii multiinstrumentalista jest postacią nad wyraz ciekawą.

Jest biegłym multiinstrumentalistą - tutaj gra na bodaj ośmiu dętych instrumentach (oprócz saksofonów i klarnetów także na fletach, oboju i rożku angielskim), a jeśli wierzyć jego internetowej biografii studiował grę na oboju, saksofonie oraz klarnecie. Koncertuje z rzadka, nagrywa jeszcze rzadziej dzieląc swój muzyczny czas pomiędzy San Francisco i Nowy York. Nie ma w dorobku współpracy z gwiazdami DownBeatu, chociaż do jego stałych partnerów zaliczyć należy pianistów Freda Herscha i Jasona Morana, trębacza Ralpha Alessi, grającą na saksofonach Jane Irę Bloom oraz kompozytora i perkusistę Johna Hollenbecka (o partnerach z tego nagrania już nie wspomnę). Debiutował późno, płytowe dokumentowanie swojego artystycznego dorobku rozpoczął w 2010 roku po ukończeniu The New School for Jazz and Contemporary Music w Nowym Jorku. W tym też roku rozpoczął współprace z Myrą Melford, Darrenem Johnsonem oraz Mattem Wilsoonem.

"For We Have Heard" jest drugą płyta kwartetu - pierwszy album zatytułowany "These Are The Words" ukazał się w 2011 roku. Jednak nie ma tu mowy o jakiejkolwiek zmianie muzycznej w pełnej skupienia i melancholii podróży, w jaką od początku istnienia zabrał swych słuchaczy kwartet. Muzyka zespołu bowiem bliska jest współczesnej kameralistyce z jednej strony oraz muzyce ilustracyjnej (filmowej czy teatralnej) z drugiej, traktowanych jednak jako część jazzowej tradycji. Pełne skupienia partie fortepianu czy też instrumentów dętych łamane są na zmianę przez partnerów, czasami nabierając coraz większego tempa, czasami stricte trzymając się tempa nadawanego konsekwentnie przez Matta Wilsona przy bardzo dużym i intensywnym wykorzystywaniu werbla.

To muzyka, w której nie ma zbyt wielu improwizowanych partii - starannie zakomponowane są tu kolejne wejścia, równiutko grane pięknie rozpisane unisona. Najwięcej wolności ma chyba Melford na fortepianie - jej nie krępuje żaden gorset i korzysta z tego czasami grając szybkie, przywodzące wspomnienie Dona Pullena pasaże, czasami tez preparując instrument. Najmniej tej wolności ma Wilson, którego gra stanowi szkielet misternie budowanych przez kwartet struktur i wywiązując się w tego zadania znakomicie niewiele ma chwil rzeczywistej, kreatywnej wolności.

Nie jest to free jazz, nie mainstream, ale pełna skupienia i nastroju podróż. Nie jest to muzyka dla każdego, bo nie każdemu odpowiada nieoczywiste, odarte z przepychu i efekciarskich chwytów piękno."
autor: Marcin Jachnik


allaboutjazz.com:
Multi-woodwind expert Steve Lugerner's solo outing for this Lithuania-based progressive/avant-jazz record label enters the market as a limited edition of only 500 LPs. Get them while they last, as some would say. And it's a very distinctive performance, duly capturing the earthy attributes of this all-star lineup's contrasting song forms and extraordinary synergy, clocking in at 32 minutes and recorded with analog equipment.

Drummer Matt Wilson establishes a march-like progression during the album opener, "Us and Our Fathers." Here, trumpeter Darren Johnston escalates the proceedings with his resonating notes to spark a tightly knit vibe that projects clarity of execution amid playful passages within a regimented flow. Wilson kicks it into overdrive with a poetic, medium-tempo solo that restructures the primary melody. With chamber-like moments or offbeat tonal swashes, the program's variable outline skirts avant metrics, spanning austerity and introspection, along with Lugerner's manifold phrasings, executed on an arsenal of woodwinds.

Pianist Myra Melford ignites a delicate ballad on "For We Have Heard," as Johnston's extended notes and animated runs paint a broad backdrop for Lugerner's meticulously rendered lines, often casting a sense of isolation. The band revisits a less-pronounced march motif on "All Those Kings," featuring Lugerner's soulful alto sax choruses and counterbalancing output with Johnston as they engage in a moderately heated dialogue. Meanwhile, Melford constructs a rumbling undertow as the musicians navigate off-course, rendering linear unison lines and odd-metered time signatures. They uncannily articulate a malleable soundscape that proposes an additional source of interest.

Indeed, Lugerner is a wise soul who possesses a deep-rooted artistic persona via his markedly unique compositional style, paralleling his astute leadership.
by Glenn Astarita

muzycy:
Steven Lugerner: Bb Clarinet, Bass Clarinet, Oboe, English Horn, Soprano and Alto Saxophones, Flute, Alto Flute
Darren Johnston: Trumpet
Myra Melford: Piano
Matt Wilson: Drums

utwory:
1. Us and our fathers
2. When a long blast is sounded
3. Drove out before us
4. Be strong and resolute
5. Before our very eyes
6. Through whose midst we passed
7. For we have heard
8. Up from the land
9. All those kings
10. Our children in time

wydano: 2013-04
nagrano: Recorded on 11th September 2011 by Jacob Bergson at The Bunker Studio in Brooklyn, New York
more info: www.nobusinessrecords.com
more info2: www.stevenlugerner.com

PR013

Opis

Wydawca
Primary Records
Artysta
Steven Lugerner Quartet [Steven Lugerner / Darren Johnston / Myra Melford / Matt Wilson]
Nazwa
For We Have Heard
Instrument
saxophones
Zawiera
CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.