search

Sensus

62,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Fado / Piosenka Artystyczna
premiera polska:
2003-05-01
kontynent: Europa
kraj: Portugalia
opakowanie: digipackowe etui
opis:

Cristina Branco (ur. 1972 roku), to portugalska pieśniarka fado. W latach swej młodości Branco zainteresowana była muzycznie gatunkami takimi jak jazz, blues czy bossa nova. Z początkiem lat dziewięćdziesiątych rozpoczęła swą przygodę z fado, która zaczęła się od fascynacji twórczością najsłynniejszej w historii pieśniarki fado - Amálii Rodrigues. Przez wiele lat współpracowała z Custódio Castelo, który komponował dla niej muzykę i akompaniował jej.

Koncertowy album portugalskiej pieśniarki fado. Przy tradycyjnym akompaniamencie akustycznych gitar: portugalskiej i klasycznej oraz przy dźwiękach fortepianu Cristina Branco prezentuje m.in. swoje interpretacje pieśni Amalii Rodrigues oraz śpiewa wiersze portugalskiego poety Davida Mourao-Ferreiry. Jak wszystkie śpiewaczki fado artystka ubrana jest w długą czarną suknię, opowiada - szepcząc, krzycząc i śpiewając pełną piersią o przeklętym i błogosławionym ludzkim losie, o chwilach szczęścia i ogromnej boleści. Całość zostala zarejestrowana w czerwcu 2006 roku w Ledische Schouwburg Theater w Holandii.


Tygodnik Powszechny
Słuchając płyty 'Sensus' nie sposób nie zadać sobie pytania - czym jest fado? Wbrew obiegowej opinii, pieśni fado nie wykonuje wcale grupa Madredeus, bez której film Wima Wendersa 'Lisbon Story' nie byłby tym, czym jest.
Największą pieśniarką fado była Amalia Rodrigues. Gdy w październiku 1999 r. zmarła, rząd Portugalii ogłosił trzydniową żałobę narodową, jej grób w katakumbach na cmentarzu Prazeres stał się celem pielgrzymek, by nie powiedzieć, że miejscem kultu. Nad Tagiem, niezależnie od publicznych debat na temat polityki i piłki nożnej, toczy się do dzisiaj równie ważna debata na temat tego, kto przejmie po wielkiej Amalii sławę i legendę. Czy może - znane już z występów w Polsce - Bevinda, Mariza lub Mísia, czy może czekające na odkrycie nad Wisłą: Dulce Pontes, Mafalda Arnauth bądź Cristina Branco?

Fado, czyli fatum, fatum, czyli los. Skomponowane przez geniusza gitary portugalskiej Custodio Castelo, pieśni Cristiny Branco traktują więc o losie, o tym, że z tajemniczej przyczyny spotyka nas to, co spotyka - tu i teraz. Piosenki te przepełnione są tym, co Portugalczycy określają mianem 'saudade'. Saudade znaczy mniej więcej tyle, co smutek. Tyle tylko, że tego, czym w istocie jest saudade, można doświadczyć wyłącznie późnym wieczorem w knajpce z widokiem na Tag, siedząc nad szklanką mocnego czerwonego wina.

Zgodnie z tradycją, przy akompaniamencie akustycznych gitar: portugalskiej, klasycznej i basowej, Cristina Branco śpiewa wiersze Luisa Vaz de Camoesa, który dla Portugalczyków jest tym, kim dla nas Kochanowski, a także takich poetów, jak: Maria Teresa Horta, Vinicius de Moraes czy David Mourao-Ferreira. Przy okazji przekonuje, że tekstem pieśni fado może być nawet sonet Szekspira. Jak wszystkie śpiewaczki fado, ubrana w długą czarną suknię, okryta długim czarnym szalem, opowiada - szepcząc, krzycząc, śpiewając pełną piersią - że nasz los jest przeklęty i błogosławiony, że jesteśmy szczęśliwi i nieszczęśliwi w każdej chwili swojego życia. Fado to Lizbona. Lizbona to fado.
autor: Janusz Drzewucki

wydano: 2003
nagrano: 2003
more info: www.universalmusic.com
more info2: www.cristinabranco.com
671682

Opis

Wydawca
Universal (USA)
Artysta
Cristina Branco
Nazwa
Sensus
Instrument
vocals
Zawiera
CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.