search

The Rough Guide To The Music Of The Mediterranean [2CD Special Edition with Bonus CD by Eduardo Niebla & Adel Salameh]

55,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji


opis:

multikulti.com
Basen Morza Śródziemnego to teren obfitujący w wyjątkowe krajobrazy i unikalną kulturę, surowe warunki bytowania, morski i gdzieniegdzie górski żywioł tworzy pewne odosobnienie, łatwiej niż na kontynencie można tutaj spotkać społeczności, dla których muzyka wciąż jest siłą napędową życia.


Kristi Stassinopoulou & Stathis Kalyviotis
Do tego, że tradycyjna muzyka nie musi być ostoją kulturowej konserwy nie trzeba nikogo przekonywać, do tego, że niekoniecznie musi wpadać w otwarte ramiona plastikowej kultury masowej także. W Polsce od kilku już lat Kapela Ze Wsi Warszawa jest tego najlepszym przykładem.
Muzyczny projekt pod nazwą „Greekadelia” współtworzony przez dwójkę greckich artystów: Kristi Stassinopoulou & Stathis Kalyviotis mieści się pomiędzy tymi dwoma pomysłami na muzykowanie. Poprzednia płyta obu muzyków wydana w 2002 roku przez Wrasse Records „The Secrets of The Rocks” odniosła wielki rynkowy sukces, przez pięć kolejnych miesięcy zajmowała miejsce w czołówce brytyjskiej World Music Charts, zawierała autorskie kompozycje Stathisa Kalyviotisa do tekstów Kristi Stassinopoulou. Tym razem mamy do czynienia z aranżacjami tradycyjnych tematów z zarówno z greckich wysp jak Archipelag Cyklad czy Kreta ale także z kontynentalnej części Grecji jak Saloniki czy Półwysep Peloponeski.
W interpretacjach a czasami wariacjach na tradycyjnych tematach kunszt i muzyczna wyobraźnia dwójki muzyków olśniewa i zdumiewa swoją siłą a rewelacyjna energia i świeże pomysły realizowane w sumie oszczędnymi środkami przykuwają uwagę na długo.
Niezwykle emocjonalny głos Kristi Stassinopoulou przywodzi na myśl samą Haris Alexiou, także jej kunszt instrumentalny jest tutaj nieoceniony, choć oczywiście grecka lutnia, na której gra Stathis Kalyviotis pełni tutaj rolę instrumentalnego kontrapunktu dla głosu.
Przepiękne aranżacje, szczerość i autentyczność w każdej nucie, nie przez przypadek płyta uzyskała wysokie oceny w angielskich mediach:
'A highly original, compelling set' 4 * * * * stars The Guardian
'Nice to find something upbeat coming out of Greece' 4 * * * * stars The Independent


A Filetta
Korsykański śpiew wielogłosowy znany jest dziś na całym świecie za sprawą pionierów, do których należy A Filetta. Zespół A Filetta, zrodzony z pasji dla śpiewu i folkloru oraz głęboko zakorzeniony w korsykańskiej ziemi – jak lokalny gatunek paproci, od którego pochodzi jego nazwa, powstał w 1978 roku w Balagne. W latach siedemdziesiątych tradycja korsykańskiego śpiewu wielogłosowego przeżywała poważny kryzys – groziło jej zapomnienie we własnej ojczyźnie. Dzięki pionierom takim jak A Filetta dziedzictwo to zostało przywrócone do życia i ma się bardzo dobrze. Szacuje się, że na Korsyce działa obecnie 80 grup śpiewu wielogłosowego, szkoła śpiewu w Lumio, a każdej jesieni organizowany jest festiwal Polyphony Encounters.

Korsykański śpiew wielogłosowy opiera się na trzech głosach: głosie prowadzącym, secunda, któremu towarzyszy głos najniższy, bassu, oraz najwyższy głos trio, terza, pełniący rolę ornamentacyjną. Gdy głosy śpiewających odpowiednio ze sobą współbrzmią, pojawia się – zewsząd i znikąd – czwarty głos – głos aniołów.

Repertuar grupy odzwierciedla jej artystyczną drogę. Obok sakralnych i świeckich hymnów zawiera też pieśni autorskie. Od ponad dwudziestu pięciu lat grupa, prowadzona przez Jean-Claude’a Aquavivę, śpiewa pieśni opiewające ojczystą wyspę. Nikt nie zna ich dokładnego pochodzenia, bo w tradycji wyspy krzyżuje się wiele wpływów.


Fanfara Tirana to dzisiaj najbardziej znana orkiestra instrumentów dętych z Albani.
O wspólnej płycie Fanfara Tirana & Transglobal Underground "Kabatronics" the Guardian pisał: "To eksperyment, który naprawdę sie sprawdził. Wynikiem jest w pełni satysfakcjonujące zderzenie albańskich dęciaków z beatami i niespodziewanymi echami indyjskimi czy karaibskimi".


Maurice El Medioni dorastał w żydowskiej dzielnicy w Algierii w porcie Oran. Jego życie zmieniło się niespodziewanie, kiedy brat kupił na targu staroci pianino i przyniósł je do domu. W ciągu kilku dni dziewięcioletni wówczas Maurice nauczył się, bez żadnych wskazówek i bez nauczyciela, grać popularną francuską piosenkę, którą usłyszał w radio. A to był dopiero początek. Burzliwe zwroty historii miały wpływ na jego życie i sztukę – stąd znajomość wielu muzycznych języków i stylów: od algierskiego Rai (to on wprowadził pianino do tego sposobu gry) po jazz i boogie-woogie. Jego muzyczna kariera rozwija się po dziś dzień i wciąż zdumiewa on swoich słuchaczy, kiedy prawą ręką wygrywa eklektyczne dźwięki boogie, jazzu i kubańskie rytmy, a lewą delikatnie „wyplata” arabskie ornamenty.


Benjamin Escoriza z formacji Radio Tarifa to jedna z najbardziej rozpoznawalnych gwiazd flamenco nuevo. Jego macierzysta formacja Radio Tarifa, łącząca w sobie elementy flamenco, latino, muzyki z krajów Maghrebu sprawiła, że na punkcie flamenco nuevo oszalała nie tylko Hiszpania. W krajach iberoamerykańskich formacja ta ma status popowej gwiazdy. Nazwa grupy pochodzi od miasta Tarifa. w którym mieści się kultowa stacja radiowa, od lat promująca muzykę z rejonów południowej Hiszpanii i Afryki Saharyjskiej.


Mercan Dede
Jego koncerty w ciągu ostatnich lat na Montreal Jazz festival, Womex w Essen czy na Festival de Trans Musicales w Rennes sprawiły, że Europejczycy spojrzeli na muzykę klubową spod znaku world-trance-dub, odwołującą się do orientalnego dziedzictwa Bliskiego Wschodu bez uprzedzeń. Płyta "Nar" jak żadna dotąd pokazuje, że gdy dochodzi do przeniknięcia i rozpędzenia się tych pozornie nieprzystających do siebie światów, trudno wyhamować i wytrzymać ciśnienie.


Specjalna, limitowana edycja zawiera dodatkowo bonusowy album hiszpańskiego wirtuoza gitary flamenco Eduardo Niebla i palestyńskiego wirtuoza lutni arabskiej - oud Adela Salameha "Mediterraneo"
autor: Piotr Szukała – multikulti.com


Editor's info:
Open any travel brochure and you are sure to see the Mediterranean - with its clichéd sparkling beaches, sumptuous food and complementary climate - featured on its glossy pages. Greece has always been a land of artistic endeavour – its Ancient Empire accepted as the cradle of Western civilisation. Just like the pluming pillars that house the Parthenon, Greek traditional music has stood proud throughout the centuries and is still being mined by contemporary folk artists. Kristi Stassinopoulou and Stathis Kalyviotis open the album and remix traditional demotika songs to striking effect while solo guitarist Dimitris Mistikadis looks at the rebetika tradition for inspiration.

The other great classical empire, Rome, was of course centred around an Italian base. Daniele Sepe is a Neapolitan musician known for fusing traditional themes with just about anything else you can imagine filling the cities simmering soundscape, medieval chants, tarantella and free jazz are all on his radar.

Skipping up the coast to Croatia, we hear a track from the Darko Rundek & Cargo Orkestar album Ruke. Although this isn’t an exclusively Croatian-inspired project: on the album Balkan riffs nestle alongside Latin rhythms. Speaking of bawdy Balkan brass, Fanfara Tirana are a raucous Albanian ensemble whose recordings bristle with energy.

Swooping down again and eastwards to Turkey, Mercan Dede presents a whirling rhythmic song topped with Zerina Cokoja’s stretching, languorous vocals. Other contributions are heard from Palestinian Ramzi Aburedwan, Moroccan Emil Zrihan, Egyptian Salamat, Lebanese Ishan Al-Mounzer and Israeli-fusion band Ruth Yaakov Ensemble.

Even still the process of exchange is ongoing. In the twentieth century alone, as the European Union has strengthened, expanded (and variously weakened) new sounds have been shared. Listen to Akim El Sikameya mixing Algerian and French flavours, Watcha Clan’s Sephardic folk remix or Benjamin Escoriza’s Franco-Spanish accordion playing for examples in action. This Rough Guide blazes a trail across the Mediterranean, audibly connecting the roots music’s of the region along its way.

The bonus alum is a vibrant collaboration by accomplished Spanish guitarist Eduardo Niebla and Palestinian oud player Abdel Salameh.
RGNET1276CD

Opis

Wydawca
World Music Network (UK)
Artysta
Różni Wykonawcy
Nazwa
The Rough Guide To The Music Of The Mediterranean [2CD Special Edition with Bonus CD by Eduardo Niebla & Adel Salameh]
Zawiera
2CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.