search

Bellow Poetry

59,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Ethno Jazz/World Jazz/Modern Jazz
premiera polska:
2006-09-01
kontynent: Europa
kraj: Finlandia
opakowanie: digipackowe etui
opis:

multikulti.com:
Maria Kalaniemi - mistrzyni gry na akordeonie guzikowym, jest jednym z czołowych współczesnych fińskich wirtuozów tego instrumentu. Artystka upatruje swoich korzeni w muzyce folkowej i klasycznej, ale jej ambicje i umiejętności wykraczają daleko poza istniejące style.

Maria Kalaniemi jest absolwentką i wykładowczynią na Wydziale Muzyki Folkowej Akademii Sibelius. Grająca doskonale technicznie, biegła w improwizacji, jest także niezwykle pełnym siły, intuicji i wrażliwości kompozytorem. Jej utwory stylistycznie dotykają wielu rejonów, a ich siłą napędową jest melodia. Nazywana jest „Erikiem Satie akordeonu”.

Artystka wydała albumy z pionierskimi zespołami Niekku, Aldargaz, Maria Kalaniemi Trio, duetem Maria Kalaniemi / Timo Alakotila, Ramunder, Accordion Tribe i innymi.

Jej nowa płyta Vilda Rosor (wydana przez Aito Records), na której bada swoje fińsko-szwedzkie korzenie, koncentrując się na wokalu, weszła do notowania World Music Charts Europe. Początkowo zajmując 2 miejsce, płyta utrzymała się przez trzy miesiące

w pierwszej dziesiątce listy. Jej poprzedni krążek, Bellow Poetry, nagrany z udziałem gitarzysty Olli Varisa, także przez trzy miesiące utrzymywał się w pierwszej dziesiątce World Music Charts. Kalaniemi zjeździła z koncertami Europę, Amerykę Północną i Japonię.

Olli Varis (gitara) od wielu lat występuje razem z Marią. Jest członkiem zespołów Aldargaz, Maria Kalaniemi Trio, duetu Bellow Poetry oraz grupy Vilda Rosor. Varis występował również z innymi fińskimi zespołami, takimi jak Trepaanit, Helsinki Mandoliners i wieloma innymi.

Eero Grundström (fisharmonia, harmonijka ustna) jest jednym z najbardziej aktywnych fińskich muzyków. Grał na albumie Marii Vilda Rosor, występował z takimi artystami, jak Sväng, Spontaani Vire i wieloma innymi wokalistami i zespołami.

artPapier, 2006-04
'....Na swojej najnowszej płycie 'Bellow Poetry' Maria Kalaniemi 'Głos" akordeonu dopełniła tylko swym wysokim, lirycznym śpiewem. W dwóch utworach towarzyszą jej wyważone, subtelne partie gitary (Olli Varis), które rozgrywają się na drugim planie, w niezbyt konsekwentnym unisonie, albo w urozmaicającym i wzbogacającym muzyczną akcję, niezbyt 'gadatliwym" dialogu z akordeonem, albo też w osobnej, równoległej 'opowieści". Płyta z całą pewnością nie ma charakteru popisu. Pomimo sporego urozmaicenia i zmienności, nie ma tu pokazowych, karkołomnych pasaży. Pomimo wyraźnego sentymentalizmu, muzyka została zagrana powściągliwie, bez nadmiernej ekspresji. Warsztat wprzęgnięty jest w służbę konstrukcyjnej i wyrazowej prostoty, a także intensywności emocjonalnego przekazu. Solowa próba świadczy też o zaawansowanej pracy nad własnym językiem muzycznym i o długich studiach nad poznawaniem specyfiki i możliwości instrumentu. Ich bogactwo objawia się szerokim wachlarzem (niekoniecznie tylko delikatnych) nastrojów. Najczęściej przesycone są one spokojnym smutkiem i melancholią, niekiedy bywają wesołe, czasem skoczne. Są 'łkające" przebiegi, dalekie reminiscencje kawiarnianych klimatów, gwałtowne i chmurne namiętności, rzewne, prawie lamentujące klimaty, szary smętek oraz romantyczna i dziewczęca, pełna harmonii i światła sielanka.
Płyta jest zróżnicowana i zmienna, a jednocześnie spójna, niczym wielowątkowa opowieść jednej osoby, pełna udramatyzowanych, a przez to trzymających w napięciu, muzycznych zdarzeń. Lekko niesie słuchacza. Na pierwszym planie są melodie, które układają się w dość rozbudowane linie. Album inspiruje się starą fińską tradycją pieśni runicznych: małych, cichych, lirycznych całostek, granych raczej wolno, płynnie i powściągliwie. Jest ich dziewięć, są niezbyt długie (trwają po kilka minut), mają klasyczną formę. Melodie akordeonu pełnią narracyjną funkcję, naśladują śpiew i - jak wskazuje sam tytuł płyty - mają za zadanie wyłuskać kryjącą się pod słowami esencję run, to, co skrywa się pod poezją. Maria czasem śpiewa po fińsku (chyba), ale czasem są to niewerbalne wokalizy. Dominują jasne, choć smutne melodie, wykonane w dwugłosie płaczliwego akordeonu i czystego, wysokiego śpiewu. Zdarzają się też szybsze, bardziej zagmatwane i 'nerwowe" przebiegi, wzmocnione trzepoczącym dźwiękiem uderzanych guzików. Co przywołuje na myśl niespokojną, czasami mroczną stronę północnych nastrojów. One, dźwięki otoczenia, a także tytuły utworów (np. 'Rain", 'Cranes of Spring", 'Meadows and Fields", 'Spirit of the Moon"), sugerują bliski kontakt Skandynawów z przyrodą. Przez co muzyka wywołuje żywe emocje i plastyczne skojarzenia. Mimo klasycznego zaplecza artystki, nie mamy tu do czynienia z akademicką sterylnością. Maria gra w sposób staranny, skupiony i spokojny (można właściwie powiedzieć - czuły), z dbałością o brzmienie, ale mimo wszystko naturalnie i z zaangażowaniem...'
autorka: Joanna Wojdas

Editor's Info:
The queen of the Finnish free-bass button accordion, Maria Kalaniemi releases her first internationally distributed solo album, Bellow Poetry. Having a twenty year professional career filled with duos, trios, ensembles, projects and collaborations, often with complex and intricate arrangements, Bellow Poetry shows Maria at her purest, she and her instrument in an informal, intimate, solo setting. Following albums Maria Kalaniemi, Iho, Ahma, Ramunder, Ambra, Trio Live in Tokyo and Airbow, Bellow Poetry is the album that reveals the essence of Maria and her music in all its melodic simplicity.

Bellow Poetry was recorded at Maria’s home studios in 2005 with engineer Olli Varis who also features as guitar accompanist on two pieces. One additional outstanding feature on several pieces in the album is Maria’s vocals which have previously been heard only in projects such as Accordion Tribe, Ramunder and Pidot.

Maria’s compositions and performances on Bellow Poetry are inspired by Kalevala runo poem singing, pastoral shepherd music and Finnish gypsy themes. Meditative and improvisational themes are explored on one of the world’s most expressive instruments by one of the world’s most expressive players.

muzycy:
Olli Varis: guitar
Maria Kalaniemi: vocals, accordion

utwory:
Kuun Henki "Spirit Of The Moon"
Salin Hämärissa "Dim Light In The Farmhouse"
Niityt ja Vainiot "Meadows And Fields"
Kevään Kurjet "Cranes Of Spring"
Sa Skimrande Var Aldrig Havet "So Shimmering"
Autio "Desolate"
Sade "Rain"
Matka "Journey"

total time - 51' 10''
wydano: 2005-12
nagrano: Recorded at Studio Solglantan, Espoo, Finland, 2005

more info: www.intuition-music.com
more info2: www.mariakalaniemi.com

INT3388

Opis

Wydawca
Intuition (DE)
Kompozytor
Maria Kalaniemi
Richard Strauss (1864-1949)
Artysta
Maria Kalaniemi
Nazwa
Bellow Poetry
Instrument
accordion
Zawiera
CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.