- Nowy
Bill Frisell - Kit Downes - Andrew Cyrille: Breaking the Shell
multikulti.com *****
Wspólna płyta Billa Frisella, Kita Downesa i Andrew Cyrille'a prezentuje wyjątkową i rzadko słyszaną kombinację instrumentów – gitary elektrycznej z organami piszczałkowymi i jazzową perkusją. Rezultatem jest medytacja nad brzmieniem i okazja dla trzech niezwykle kreatywnych artystów do swobodnego poruszania się w zupełnie nowym wymiarze
Zarówno niezwykłe instrumentarium, jak i unikalne środowisko brzmieniowe sakralnej architektury sprawiły, że muzycy znaleźli się niejako na nowym polu, gdzie kluczowe jest słuchanie, a barwa i możliwości harmoniczne ich instrumentów musiały znaleźć swoje miejsce. Trio tworzy cudownie abstrakcyjny świat dźwięków, o lekko melancholijnym nastroju, to swoiste studium perspektywy trójki muzyków, obdarzonych niemalże nieograniczoną wyobraźnią
Polityka prywatności
Zasady dostawy
Zasady reklamacji
Modal Jazz / Contemporary Jazz / Experimental
premiera polska: 2024-09-27
opakowanie: Gatefoldowe etui
opis:
multikulti.com * * * * *
"Breaking the Shell" to wyjątkowy album ikony gitary Billa Frisella, organisty piszczałkowego Kita Downesa i perkusisty Andrew Cyrille'a. Ich wspólna płyta prezentuje wyjątkową i rzadko słyszaną kombinację instrumentów – gitary elektrycznej z organami piszczałkowymi i jazzową perkusją. Rezultatem jest medytacja nad brzmieniem i okazja dla trzech niezwykle kreatywnych artystów do swobodnego poruszania się w zupełnie nowym wymiarze.
Album został nagrany w ciągu dwóch ciepłych wiosennych dni w maju 2022 roku w kameralnym St. Luke in the Fields w Greenwich Village w Nowym Jorku. Ten kościół, z jego angielską, wiejską architekturą i pieczołowicie utrzymanymi organami w stylu barokowym, zapewnił wyjątkowe środowisko do potrójnego dialogu jazzowych gigantów.
Obdarzone dźwiękiem przekraczającym zakres największej czułości ludzkiego ucha kościelne organy z 1670 piszczałkami wymagały od Downesa szybkiego dostosowania się do rzadkiej charakterystyki, prezentując nieskończony zakres możliwości.
Zarówno niezwykłe instrumentarium, jak i unikalne środowisko brzmieniowe sakralnej architektury sprawiły, że muzycy znaleźli się niejako na "nowym polu", gdzie kluczowe jest słuchanie, a barwa i możliwości harmoniczne ich instrumentów musiały znaleźć swoje miejsce. St. Luke in the Fields w Greenwich Village okazała się wylęgarnią nieoczywistych pomysłów, a "Breaking the Shell" jest niczym oszałamiająco nagrany dokument z tego przedsięwzięcia.
Trio tworzy cudownie abstrakcyjny świat dźwięków, o lekko melancholijnym nastroju, to swoiste studium perspektywy trójki muzyków, obdarzonych niemalże nieograniczoną wyobraźnią.
Okazjonalnie pojawiająca się wiolonczelistka Lucy Railton dodaje ich narracji sporo bujności, wchodząc w ten finezyjny świat dźwięków w płynny sposób, dopełniając kruche melodie kreowane przez Frisella i intuicyjną grę szczoteczkami Cyrille'a.
Najnowsza płyta Red Hook Records, oficyny założonej przez producenta wielu sesji artystów ECM Records - Suna Chunga, zachwyca stopniem dopracowania detali, o których dzisiaj niewielu pamięta.
Charakterystyczna, analogowa, abstrakcyjna okładka autorstwa Matta Appletona, który powiedział w jednym z wywiadów "Komputer nie jest w stanie naśladować gry światła" jest doskonałą wizualizacją zawartości muzycznej "Breaking the Shell".
Copyright © 1996-2024 Multikulti Project. All rights reserved
jazz.pl
Bohaterami albumu są muzycy, którzy spotykali się wcześniej przy okazji realizacji swoich autorskich projektów w ECM Records. Być może konsekwencją tych spotkań jest album „Breaking The Shell” ikony gitary Billa Frisella, organisty Kita Downesa i perkusisty Andrew Cyrille’a. Ta wyczekiwana, wspólna płyta trio prezentuje wyjątkową i rzadko spotykaną kombinację instrumentów: gitary elektrycznej z organami piszczałkowymi i perkusją. Rezultatem jest medytacja nad brzmieniem i okazja dla trzech niezwykle kreatywnych artystow do swobodnego poruszania się w zupełnie nowym wymiarze...
... jest zatem album „Breaking The Shell” triumwiratem luminarzy muzyki improwizowanej, prezentującym coś zdecydowanie nowego i odważnego, łączącym mało prawdopodobne połączenie gitary elektrycznej i perkusji z organami piszczałkowymi. Sun Chung, założyciel i producent Red Hook Records, wcześniej wyprodukował trzy albumy studyjne z Cyrille’em w trio i kwartecie z Billem Frisellem. Współpracując z Kitem Downesem przygotował grunt pod skomplikowany i rozległy pejzaż dźwiękowy sesji „Breaking the Shell”. Album został nagrany w ciągu dwóch wiosennych dni w maju 2022 r. w spokojnej scenerii St. Luke in the Fields w Greenwich Village w Nowym Jorku. Ten kościół z architekturą przypominającą angielską wieś i pieczołowicie utrzymanymi organami w stylu barokowym zapewnił muzykom wyjątkowe miejsce. Historyczne organy z 27 głosami i 1670 piszczałkami wymagały od Kita Downesa szybkiego dostosowania do ich unikalnych cech, prezentując nieskończony zakres możliwości. Zarówno niezwykłe instrumentarium, jak i właściwości dźwiękowe sali popchnęły trio w przestrzeń, w której słuchanie było kluczowe, a barwa i możliwości harmoniczne ich instrumentów zostały przepiękne wyeksponowane.
autor: Dionizy Piątkowski
Editor's info
Breaking the Shell is a groundbreaking new album from guitar icon Bill Frisell, pipe organist Kit Downes and drummer Andrew Cyrille. This highly anticipated new collaborative trio release showcases a unique and rarely heard combination of instruments – electric guitar with pipe organ, and drums. The result is a meditation on sonancy and an opportunity for three highly creative spirits to roam freely within an entirely new dimension.
With Breaking the Shell, this triumvirate of improvisational music luminaries presents something decidedly new and boldly daring in marrying the unlikely combination of electric guitar and drums with pipe organ. Sun Chung, founder and producer of Red Hook Records, had previously produced three studio albums with Cyrille in trio and quartet settings with Bill Frisell. Downes’s ethereal pipe organ contributions, captured beautifully on the 2023 Red Hook album Medna Roso, set the stage for the intricate and expansive soundscape of Breaking the Shell. “This is a trio in a deep state of not-knowing, of having little idea of what the music might actually be or become. Hyper-focused yet free. Fluid and, to some extent, admirably fearless,” Chung reflects on the recording process.
The album was recorded over two warm spring days in May 2022, in the serene setting of St. Luke in the Fields, Greenwich Village, New York. This church, with its English village-like architecture and a meticulously maintained Baroque-style organ, provided a unique environment for the trio to explore. The organ, with its 27 stops and 1,670 pipes, required Downes to adapt quickly to its unique characteristics, presenting an infinite range of possibilities. Both the unusual instrumentation and the sonic properties of the hall pushed the trio into a space where listening was key, and the timbre and harmonic capabilities of their instruments were put to the test. This space was a breeding ground for invention, and Breaking the Shell acts as a stunningly recorded document of the endeavor.
Featuring a mix of new compositions and interpretations of traditional folk songs, Breaking the Shell creates a tapestry of sound that is both innovative and deeply rooted in various musical traditions. The trio creates a wonderfully abstract sound world, a study in perspective in which the organ feels the least upfront – paradoxically so for a congregational instrument that can sometimes sound thunderous and bombastic. The opening track, “May 4th”, sets the tone with its immersive soundscape, one can hear each instrumentalist searching for their sound while acting as a part to a whole. Downes’ “Untitled 23” has an angular, almost Monk-like melody - the atmosphere becomes more urban and edgy – more, in fact, New York. “Kasei Valles” is an expansive piece, marrying an overdriven guitar and the full breadth of the organ, saturating the church with sound. The track is named after a giant flood region and system of canyons – 300 miles wide and almost 1,000 miles long – on the planet Mars. The sound collage becomes overtime, increasingly dark, dense and unsettling, striking an image of the solitude and tempestuous nature of this landscape.
“El”, composed by Downes, explores a more harmonious side to this instrumental pairing. The trio tells a wistful tale while exploring their collective textures. Cellist Lucy Railton adds lushness, accompanying Frisell’s rendering of the sweet-toned melody and Cyrille’s exquisite and intuitive brushwork. The group composition “Two Twins” is a master-class in dynamics and reactivity - Cyrille sensitively sculpts the composition through his rhythmic refrains. This piece, along with “Southern Body” supply a whole universe of possibilities; this is supremely visual music that evokes images of shimmering water, cloud forest and deep space. “Cypher” displays Downes’ ability to utilize the pipe organ like a pad synth, creating sound-fields that phase through waves of complimenting and clashing with the stated harmonies. This short, eerie and pulsating piece features a sound that is more pared back and unhurried, the narrative more implied.
The album includes beautiful renditions of Cyrille’s ballad “Proximity” and two European traditional folk songs, the moody “Sjung Herte Sjung” from Norway and “Este a Székelyeknél” from Hungary, which concludes with the sound of wind whispering through the organ’s pipes, like a giant creature gently exhaling. These tracks, along with original compositions by Frisell and Downes, showcase the trio’s ability to create a cohesive and compelling musical narrative that transcends genre.
In the album’s liner notes, jazz journalist Philip Watson indicates, “This is a trio serving a force and a philosophy greater than itself. Bill Frisell, Kit Downes and Andrew Cyrille are like a tetrahedron, a triangular pyramid, a three-dimensional equilateral triangle with four faces, the fourth being the creation and contours of the music itself.” Breaking the Shell is a testament to these fine musicians’ ability to listen, react, and craft emotive pieces in real-time - the very cornerstone of jazz music, stretched into a new dimension. This album is a thrilling exploration of sound and a celebration of the limitless possibilities of improvisational music.
“This is a trio serving a force and a philosophy greater than itself. Bill Frisell, Kit Downes and Andrew Cyrille are like a tetrahedron, a triangular pyramid, a three-dimensional equilateral triangle with four faces, the fourth being the creation and contours of the music itself.”
Philip Watson
"This trio creates a wonderfully absorbing sound-world, with its immersive soundscapes bringing new perspective with each and every listen. It’s a true journey of discovery. Highly recommended listening."
UK Vibe - Mike Gates
"The trio's interactions are measured but astute, synthesizing a distinctive identity."
The Wire - Bill Meyer
"There is an opaque density to the music of this trio, one that almost demands repeated listening to unlock the key. But the results are worth it."
Hot House Jazz Magazine, Winning Spins - George Kanzler
muzycy:
Bill Frisell: electric guitar
Kit Downes: organ
Andrew Cyrille: drums
Lucy Railton: cello (on EL)
utwory:
1. May 4th
2. Untitled 23
3. Kasei Valles
4. El
5. Southern Body
6. Sjung Herte Sjung
7. Two Twins
8. Cypher
9. July 2nd
10. Proximity
11. Este a Székelyeknél
wydano: Sep 27, 2024
nagrano: Recorded on May 25 & 26 2022, at St. Luke in the Fields New York
more info: www.redhookrecords.com
Opis
- Wydawca
- Red Hook Records
- Artysta
- Bill Frisell - Kit Downes - Andrew Cyrille
- Nazwa
- Breaking the Shell
- Instrument
- guitar
- Zawiera
- 1CD
- Data premiery
- 2024-09-27