- Nowy
Pjev - Kit Downes - Hayden Chisholm: Medna Roso
The New York Review Medna Roso dokumentuje nowatorskie spotkanie improwizujących muzyków i bałkańskich śpiewaczek w kościele w Kolonii. ...wykwintne nagranie...
Dusted To niezwykłe, poruszające dzieło, które głęboko porusza twoją wrażliwość
Songlines "... your mind will be truly blown."
ECM Reviews Zainspirowane w najbardziej fizyczny sposób, jaki można sobie wyobrazić
Presto Music Ten album wypełni Twoją duszę, przekraczając granice tradycji
Concerto Magazine***** Ta muzyka łamie gatunkowe ograniczenia, nie ma głównego bohatera. Zna przestrzeń i czas, tworzy między nimi wyjątkową relację
multikulti.com ****1/2 W procesie oplatania lub przenikania się obcych sobie tradycji muzycznych wydobywają na powierzchnię uniwersalne, ukryte głęboko archetypiczne wartości
Polityka prywatności
Zasady dostawy
Zasady reklamacji
Neo Classical / Beyond Jazz / Folk
premiera polska: 2024-09-12
opakowanie: Triplefold
The New York Review
"Medna Roso" dokumentuje nowatorskie spotkanie improwizujących muzyków i bałkańskich śpiewaczek w kościele w Kolonii. ...wykwintne nagranie...
by Ted Reichman
Dusted
To niezwykłe, poruszające dzieło, które głęboko porusza twoją wrażliwość
by Jennifer Kelly
Songlines
"... your mind will be truly blown."
by Tom Newell
ECM Reviews
Zainspirowane w najbardziej fizyczny sposób, jaki można sobie wyobrazić
by Tyran Grillo
Presto Music
Ten album wypełni Twoją duszę, przekraczając granice tradycji
by Barney Whittaker
Concerto Magazine*****
Ta muzyka łamie gatunkowe ograniczenia, nie ma głównego bohatera. Zna przestrzeń i czas, tworzy między nimi wyjątkową relację
by Pat Youngspiel
multikulti.com * * * * 1/2
Angielski pianista Kit Downes za sprawą płyty "Is A Blind Guide" (ECM, 2015) został okrzyknięty jednym z największych jazzowych talentów przez krytyków na całym świecie. W międzyczasie otrzymał BBC Jazz Award, został nominowany do Mercury Award. Od tego czasu znacząco poszerzył zakres swoich zainteresowań i dzisiaj stał się improwizatorem o bardzo wyrafinowanej wrażliwości. Wystarczy przywołać album "Obsydian" (ECM, 2018), będący efektem współpracy pomiędzy Downesem a producentem Sunem Chungiem. To on zaproponował trzy lokalizacje - trzy angielskie kościoły – Jana Chrzciciela i św. Edmunda w Suffolk oraz Union Chapel Church w londyńskim Islington, w których organy posiadają zupełnie odmienną charakterystykę brzmieniową. Nie dziwi więc fakt, że po założeniu oficyny Red Hook, producent wielu sesji artystów ECM Records - Sun Chung, zaprosił do współpracy Kita Downesa.
Trzecia płyta w katalogu Red Hook Records to międzykulturowe spotkanie na szczycie. Brytyjski pianista/organista zaprosił nowozelandzkiego saksofonistę Haydena Chisholma i żeński kwintet wokalny a cappella z Zagrzebia - PJEV, który kultywuje tradycyjną muzykę wokalną z Serbii, Chorwacji, Bośni i Hercegowiny. Nagrany na żywo w dysponującej niezwykłą akustyką kolońskim Agneskirche latem 2021 roku materiał, magnetyzuje pogłębioną wielo-narracją. Z jednej strony mamy do czynienia z doświadczaniem nieprzystawalności naszych aparatów poznawczych do artystycznych praktyk, z drugiej strony muzycy na tym "nieoswojonym polu" tkają homogeniczną, wielobarwną opowieść. W procesie oplatania lub przenikania się obcych sobie tradycji muzycznych nie wpadają w sidła perfekcjonizmu, ani niebezpiecznej ucieczki w świat iluzji. Wydobywają na powierzchnię uniwersalne, ukryte głęboko archetypiczne wartości, które stanowią fundament ich dialogu. Odnosi się wrażenie, że to właśnie kultura daje moc przetrwania mrocznych czasów.
"Medna Roso" to wspaniałe świadectwo dążenia do transcendencji i poszukiwania nieskończoności. Od śpiewu a capella z dochodzącym z oddali dźwiękiem przypominającym gong w "Što si setna, nevesela" (Czemu jesteś smutna i nieszczęśliwa?), poprzez przejmujące wezwanie i odpowiedź "Odkad seke nismo zapjevale” (Ponieważ nie śpiewałyśmy, siostry) po a capella "Službu služi viden dobar junak" (Chroni was dobry bohater), w którym śpiewaczki wędrują na osi czasu, możemy poczuć ogrom rzeczy.
Takie odejście od klasycznej figury muzyki sakralnej czy jazzowej umożliwiło muzykom wypracowanie nowej formy narracji, będącej syntezą wirtuozerii i intymności. Majestatyczna architektura formy przypomina czasami dzieła Arvo Parta, jednak precyzja szczegółów brzmieniowych, zwielokrotniona w akustycznej przestrzeni kolońskiej Agneskirche sprawia, że jesteśmy świadkami kameralnego misterium, obfitującego w różnorodne napięcia, rozpoznania i strategie.
"Medna Roso" hipnotyzuje słuchacza, trzeba jednak się zatrzymać, wyłączyć się z codziennej gonitwy.
autor: Witek Leśniak
Copyright © 1996-2024 Multikulti Project. All rights reserved
Editor's info
Witness 'Medna Roso', a testament to transcendent musical communion. This particular recording features BBC Jazz Award-winning and Mercury nominated solo artist Kit Downes on organ, New Zealand saxophonist Hayden Chisholm–known for his distinct microtonal tuning system–contributing on alto saxophone, shruti box, analogue synthesizer, throat singing, and vocals from PJEV, a female a cappella vocal quintet from Zagreb that preserves and cherishes traditional vocal music from Serbia, Croatia, Bosnia and Herzegovina.
The stars began to align when PJEV’s director Jovana Lukic fittingly first crossed paths with Chisholm, who now calls Zagreb home, at a kafana–a restaurant with smoking and live music– in Dorćol, an old part of Belgrade, Serbia, for which the Turkish name of Dort-yol translates to crossroad.
“You don't meet people like him everyday, especially in Belgrade. He is a true artist and lover of life, so I embraced and appreciated this, and I was truly inspired by this encounter, too,” explains Lukic.
Chisholm was deeply moved by PJEV’s rich preservation of a particular Balkan form of a capella singing that he became enchanted by when moving to Belgrade in 2016. Soon after PJEV and Chisholm began experimenting, by adding saxophone as he gradually began to learn more about the songs and styles of performance. “The first qualities which caught me were the emotional directness, close harmonies, pure intervals, and the raw physicality of the sound,” he says. “Then began the journey of learning more about the meaning of the lyrics, where and how the songs are sung, and how the tradition has been gradually fading away from cultural prominence in the last decades.”
The eight traditional songs here represent different regions of the Balkans, reflecting the distinct vocal styles that have developed over the passing centuries. Included in the recording are extensive notes with titles, lyrics and translations of the songs to guide the curious listener through the wondrous music.
“Even to this day I am not sure what happened there in Cologne. During the rehearsal we were struggling with the church acoustics and didn't quite understand how we would fit into the concept,” admits Lukic. But the next day when the concert began they just flew off the ground. “It felt from the very first moment that we’d suddenly received big wide stork wings. Their strong and deep music gave us so much support and powerful wind in our backs, so we just had to carefully surf on it. The exciting feeling of flickering and daring organ harmonies of Kit and the image of church space filled with many colorful butterflies of Hayden’s unique improvisations are something to remember.”
As Downes attests, the night captured on this recording was not only magical, but a really beautiful example of what can happen when strong musical personalities from different worlds embrace the adventure of improvising together. For Downes, one of the newer musical encounters was the grand 3-manual Rieger Organ, that he describes as “a large instrument with a very generous acoustic to play in, booming 32' reeds in the pedals, twinkling Cymbelstern, glass-like Nazard and Tierce partials and soft ascending strings on the swell.”
The combination of sounds echoed mightily and timelessly in the ancient acoustic of the Agneskirche in Cologne, where the ensemble performed this spellbinding concert for a sold-out concert at the Cologne Jazz Week Festival in September 2021, which lives on now thanks to this pristine production issuing on Red Hook Records.
"Medna Roso will be on this year’s list, no doubt, and deserves a very wide hearing among those likely to respond to its special properties."
The Blue Moment - Richard Williams
"Medna Roso documents a revelatory encounter between improvising musicians and Balkan vocalists in a Cologne church. …an exquisite recording…"
The New York Review - Ted Reichman
"An extraordinary choral, saxophone, pipe organ work recorded at Cologne's neogothic Catholic Agneskirche 18 months ago. The work relishes a process of transformation by crossing from both the temporal and spiritual spheres into an entirely other worldly dimension."
Marlbank - Stephen Graham
"This is a remarkable, stirring piece of work that works right into your bones."
Dusted - Jennifer Kelly
"… your mind will be truly blown."
Songlines - Tom Newell
"Inspired in the most physical way one could imagine."
ECM Reviews - Tyran Grillo
"This album will fill your soul as it traverses beyond the temporality of tradition"
Presto Music - Barney Whittaker
"Diese Musik kennt keine Schublade und keinen Protago- nisten. Się kennt Raum und Zeit und schafft eine einzigartige Beziehung dazwischen."
Concerto Magazine***** - Pat Youngspiel
"Medna Roso is an empowering release which will take out throughout different landscapes, beyond our universe."
Echoes and Dust - Zachary Nathanson
"Es ist vor allem dieser Kontrast der bewusst harschen Gesangssätze mit den atemberaubenden Klanglandschaf- ten des Orgelspiels, die dieser Produkti- on eine wirklich besondere Note verleiht."
Chorzeit - Nina Ruckhaber
muzycy:
PJEV:
Jovana Lukic: voice (director)
Zvezdana Ostojic: voice
Gloria Lindeman: voice
Lana Hosni: voice
Julijana Lesic
Kit Downes: organ
Hayden Chisholm: alto saxophone, shruti box, analogue synthesizer, throat singing
utwory:
1. Introduction 2:02
2. Listaj goro ne žali be’ara 2:49
3. Interlude I 2:05
4. Ova brda i puste doline 5:15
5. Interlude II 1:58
6. Što si setna, nevesela 2:41
7. Oj djevojko, janje umiljato 2:40
8. Interlude III 2:45
9. Medna roso, gdje si zimovala 2:54
10. Interlude IV 2:15
11. Od kad seke nismo zapjevale 2:18
12. Interlude V 1:04
13. Službu služi Viden dobar junak 3:36
14. Interlude VI 2:35
15. Lički ojkan 3:51
wydano: 2023-05-05
nagrano: Recorded 01 September 2021, St. Agnes Church, Cologne DE
Opis
- Wydawca
- Red Hook Records
- Artysta
- Pjev - Kit Downes - Hayden Chisholm
- Nazwa
- Medna Roso
- Zawiera
- 1CD
- Data premiery
- 2024-09-12