- Nowy
Alvin Queen Trio: Feeling Good
multikulti.com ****1/2
O doskonałości swingowania amerykańskiego drummera napisano już wiele. Grał w końcu z plejadą jazzowych mistrzów-Oscarem Petersonem, Grantem Greenem, Horace'em Silverem, Donem Pullenem, Niną Simone, Georgem Bensonem, Michaelem Breckerem, Johnnym Griffinem. Nagrany podczas trzydniowej sesji 26-28 września 2023 w Tedesco Studio w New Jersey materiał obejmuje szlagiery Tin Pan Alley po te bardziej zakorzenione w post-bopie. Feeling Good to format fortepianowego tria odświeżający jego formułę, ale nierewolucjonizujący jej. Swoboda i luz, z jaką muzycy pchają różnorodną narrację do przodu po prostu zdumiewa. Różnorodność i nacisk na potencjał interpretacyjny wydają są kluczowe dla trójki muzyków, a że pomysłów w głowie im nie brakuje, efekt jest w pełni satysfakcjonujący.
Polityka prywatności
Zasady dostawy
Zasady reklamacji
Contemporary Jazz / Piano Jazz
premiera polska: 2024-08-15
kontynent: Europa
kraj: Dania
opakowanie: Digipackowe etui
opis:
multikulti.com * * * * 1/2
O doskonałości swingowania doświadczonego, lecz mało znanego amerykańskiego perkusisty napisano już wiele. Grał w końcu z plejadą jazzowych mistrzów, wystarczy wspomnieć tylko Oscara Petersona, Granta Greena, Horace'a Silvera, Dona Pullena, Ninę Simone, George'a Bensona, Michaela Breckera, Kenny'ego Drew, Johnny'ego Griffina. Może Alvin Queen nie jest najbardziej znanym jazzowym drummerem, ale jego CV czyta się jak jazzową encyklopedię. Potwierdza to najnowszą płytą, która jest kontynuacją dwóch poprzednich, także triowych nagrań - "Night Train To Copenhagen" (Stunt Records, 2021) i "O P - A Tribute to Oscar Peterson" (Stunt Records, 2018).
Nagrany podczas trzydniowej sesji 26-28 września 2023 w Tedesco Studio (Paramus, New Jersey) materiał obejmuje szlagiery Tin Pan Alley po te bardziej zakorzenione w post-bopie. Quenn dobrał sobie muzyków o imponujących kwalifikacjach. Carlton Holmes jest doświadczonym muzykiem, który grał z gigantami jazzu jak Lionel Hampton, Freddie Hubbard, Branford Marsalis i Diane Reeves. Danton Boller z kolei był stałym partnerem Roya Hargrove'a, w jego kolejnych grupach. Ponadto współpracował z Mulgrew Millerem, Arim Hoenigiem, Stevem Nelsonem i Robertem Glasperem.
"Feeling Good" to format fortepianowego tria odświeżający jego formułę, ale nierewolucjonizujący jej. Swoboda i luz, z jaką muzycy pchają różnorodną narrację do przodu po prostu zdumiewa. Każdy z jazzfanów pamięta dwa standardy "Out Of This World" Arlena/Mercera i "The Night Has A Thousand Eyes" Berniera/Brainina w interpretacji kwartetu Johna Coltrane'a, tutaj mamy podobnie otwarte podejście do partytury, trio z wielkim wigorem i rytmiczną biegłością tworzy nową jakość.
Różnorodność i nacisk na potencjał interpretacyjny wydają są kluczowe dla trójki muzyków, a że pomysłów w głowie im nie brakuje, efekt jest w pełni satysfakcjonujący.
Posłuchajcie "Love Will Find A Way", tytułowej kompozycji pochodzącej z albumu Pharaoha Sandersa (Arista, 1978), a docenicie pomysł wprowadzenia odrobiny łagodnego syntezatora. Gershwinowski standard "Someone To Watch Over Me" zachwyca niezwykle przejrzystymi, filigranowymi pasażami Carltona Holmesa. Doskonale kontrastuje z epicką, impresjonistyczną interpretacją "Send In The Clowns" Stephena Sondheima i masywną, z lekka latynoską wersją "Feeling Good" Newley'a/Bricusse'a.
Lektura płyty prowokuje przy tym do myślenia nad żywą tradycją jazzu, który jak się okazuje ma się całkiem dobrze.
autor: Mateusz Krępski
Copyright © 1996-2024 Multikulti Project. All rights reserved
Editor's Info
Alvin Queen is reported as saying that for all their excellence he’d rather not record with celebrity jazz stars. Instead, intent on leaving egos at the door, he prefers to work with relatively unknown musicians that deserve wider attention. An admirable stance, though it’s saddening to realize that interesting star line-ups, that most everybody in the jazz realm will be able to imagine, will never see the light of day. The last half decade, Queen has stayed true to his words and released two Oscar Peterson tributes with bright young lions from Denmark and Sweden.
Here’s another one for the books. Drum legend Queen, whose life story reads like a jazz fairy tale, chronicled among others by Flophouse in two parts here and here, assembled pianist Carlton Holmes and bassist Danton Boller. No stars perhaps but, mind you, guys with impressive credentials. Holmes is an experienced musician that played with a diversity of greats as Lionel Hampton, Freddie Hubbard, Branford Marsalis and Diane Reeves. Boller was a pinnacle of Roy Hargrove groups and cooperated with Mulgrew Miller, Ari Hoenig, Steve Nelson, Robert Glasper, among others.
An excellent pairing. Whether the music is like stormy or sunny weather, or sweet or peppery soul food, the trio’s playing is marked by uncommon airiness. Jazz in its purest form, a mix of swing, melody and interaction, needs to breathe and Queen & Co, three guys that interact like kids jumping on a trampoline, know it all too well. Holmes’s touch is subtle and his lines flow gracefully from head to tail, abetted by the solid and lyrical bass playing of Boller and by Queen, Mr. Precision, dynamic and always a servant of the song and the ideas of his fellow jazz cats.
He’s still only 73, but it seems as if he’s been around forever. That’s because Alvin Queen was barely thirteen when Elvin Jones took him under his wing and he never looked back, a shoeshine boy on the streets of Manhattan that migrated to Geneva, Switzerland and the fruitful jazz realm of Europe, mingling with giants like Ray Brown, Sweets Edison, Guy Lafitte, not least enriching the classic piano trio format with Oscar Peterson and Kenny Drew.
It’s all the more fitting that Queen included Out Of This World and The Night Has A Thousand Eyes, classics that have arguably been re-invented most imposingly by the John Coltrane Quartet, with Elvin Jones behind the kit. Queen’s vivid cross rhythms and driving rolls markedly take those two standards to the next level. The former’s light-footed bossa coda is a nice touch.
Diversity and re-invention is key. Oldies like It Aint’ Necessarily So are turned into a shuffle, Someone To Watch Over Me into a lovely solo piano piece, contrasting nicely with an epic, impressionistic take on Send In The Clowns. Holmes adds a touch of mellow synth on Love Will Find A Way, taken from a 1977 album by Pharaoh Sanders. The meaty, Latin-tinged version of Feeling Good makes everybody happy no doubt, as will Cedar Walton’s Firm Roots, that starts with a stunning drum intro, mixing Afro-tones and Billy Higgins in thunderous fashion.
As you may have noticed, interesting repertoire. Brought back to life outstandingly by the latest installment of the Alvin Queen Trio.
muzycy:
Carlton Holmes, piano, synthesizer
Danton Boller, bass
Alvin Queen, drums
utwory:
1. Out Of This World (Harold Arlen & Johnny Mercer) 6:01
2. It Ain't Necessarily So (George & Ira Gershwin) 4:09
3. Waltz For Ahmad (Jack Wilson) 3:38
4. Bleeker Street Theme (Cedar Walton) 6:41
5. Love Will Find A Way (Bedria Sanders) 4:01
6. The Night Has A Thousand Eyes (Buddy Bernier, Gerry Brainin) 5:36
7. Spartacus Love Theme (Alex North) 3:40
8. Feeling Good (Anthony Newley, Leslie Bricusse) 3:51
9. Firm Roots (Cedar Walton) 5:05
10. Send In The Clowns (Stephen Sondheim) 3:27
11. Falling In Love With Love (Richard Rodgers & Lorenz Hart) 6:00
12. Someone To Watch Over Me (George Gershwin, Howard Dietz, Ira Gershwin) 3:43
13. Thee Little Words (Harry Ruby & Bert Kalmar) 6:00
total time - 01:01:42
wydano: April 2024
nagrano: Recorded September 26, 27 & 29, 2023 at Tedesco Studio Paramus, New Jersey, USA
more info: www.sundance.dk
more info2: www.alvinqueen.com
Opis
- Wydawca
- Stunt Records (DK)
- Artysta
- Alvin Queen Trio
- Nazwa
- Feeling Good
- Instrument
- drums
- Zawiera
- 1CD
- Data premiery
- 2024-08-15