Iwona Sobotka, NFM Filharmonia Wrocławska, Giancarlo Guerrero, Chór NFM, Lionel Sow: Szymanowski
Polityka prywatności
Zasady dostawy
Zasady reklamacji
Klasyczna Muzyka Symfoniczna
premiera polska: 2024-05-24
kontynent: Europa
kraj: Polska
opakowanie: Digipackowe etui
opis:
opis wydawcy:
Debiut orkiestrowy, jeden z licznych cyklów pieśni, wreszcie krótkie, ale masywne dzieło wokalno-instrumentalne. Rozpiętość lat pomiędzy datami powstania: dwanaście. Znacznie większa – pomiędzy datami premier, w których miesza się historia duża i mała, w tym zwłaszcza pierwsza wojna światowa i obie rosyjskie rewolucje, a także seria osobistych doświadczeń i przewartościowań w świecie duchowym twórcy, a zarazem pechów i splotów okoliczności.
Co – poza osobą autora – łączy te dzieła? Na pozór niewiele, ale pewne wątki da się odnaleźć. Wśród nich i ten, że każde z naszej trójki jest w jakimś stopniu związane z konkretnym tekstem literackim. W „jakimś”, czyli za każdym razem odmiennym. Pieśni księżniczki z baśni to przypadek oczywisty: wiersze „umuzycznione”. III Symfonia, czyli Pieśń o nocy, ma jako kościec semantyczny tekst perskiego mistyka, ale jest dziełem przede wszystkim instrumentalnym i możliwym do wykonania bez głosów.
A Uwertura? Zgodnie z duchem – czy manierą – epoki pierwszą wersję dzieła poprzedzało poetyckie motto z poematu Witeź Włast Tadeusza Micińskiego (…). Miciński w kulminacji wiersza pisał o „tryumfie dumnym i okrutnym” swego bohatera, nie do końca prawego potomka nietzscheańskiego nadczłowieka. Potem – jak w I Symfonii Mahlera – motto zniknęło. Może i słusznie. Tryumf? Niewątpliwie, nawet dumny, ale skrwawionych kamieni ofiarnych i w ogóle okrucieństwa w słonecznym E-dur Uwertury dopatrzyć się nie sposób.
autor: Rafał Augustyn
Editor's info:
An orchestral debut, one of numerous song cycles and finally a short yet massive vocalinstrumental work. Years spanning their dates of inception: twelve. Significantly greater span - between the dates of their premieres, interspersed by greater and lesser historical events, most notably the First World War and both Russian revolutions, along with a series of personal trials and reappraisals of the artist's spirituality, as well as bad luck and unfavourable circumstances. What - apart from the author - links these works? Seemingly very little, yet certain common threads can be found. Among them that each of the three works is linked to a degree with some kind of specific literary text. 'Some kind of' that is to say different in each instance. Songs of a Fairy Princess is a clear example of a 'musical setting'. Symphony No. 3 subtitled 'The Song of the Night', has at its core the text of a Persian mystic, yet is fundamentally an instrumental work capable of being performed without voices. What about the Overture? In keeping with the spirit - or manner - of the era, the first version of the work was preceded by a poetic motto from the poem Witez Wlast by Tadeusz Micinski (1873-1918), a close friend of the composer, a cult figure in today's slang and in yesterday's stricter definition, a type of 'magus', and one of the leaders of Polish modernism at the turn of the 20th century. In the climactic point of his verse Micinski wrote about 'the proud and brutal triumph' of his hero, not quite the legitimate descendant of a Nietzschean superman. Later - like in Mahler's Symphony No. 1 - the motto disappeared. Perhaps just as well. Triumph? Undoubtedly, even infused with pride, however bloody sacrificial stones or any brutality are nowhere to be found in the sunlit E major of the Overture - Rafal Augustyn (transl. by Anna Kaspszyk)
muzycy:
Iwona Sobotka – sopran
Chór NFM
Lionel Sow – kierownictwo artystyczne Chóru NFM
NFM Filharmonia Wrocławska
Giancarlo Guerrero – dyrygent
utwory:
[1] Uwertura koncertowa E-dur op. 12 (2. wersja, 1912–1913) 13'06
Pieśni księżniczki z baśni op. 31 na sopran i orkiestrę* (1915) [17'53]
(sł. Zofia Szymanowska)
[2] I. Samotny księżyc 4'25
[3] II. Słowik 2'52
[4] III. Złote trzewiczki 2'46
[5] IV. Taniec 1'46
[6] V. Pieśń o fali 3'44
[7] VI. Uczta 2'17
III Symfonia „Pieśń o nocy” op. 27 na sopran, chór i orkiestrę (1914–1916) [ 24'42]
(sł. „Mewlana” Dżalaluddin Rumi, przekł. pol. Tadeusz Miciński)
[8] Moderato assai 7'52
[9] Vivace, scherzando 7'32
[10] Largo 9'17
total time - 55:42
wydano: 2024-05-24
more info: www.cdaccord.com.pl
Opis
- Wydawca
- CD Accord (PL)
- Kompozytor
- Karol Szymanowski (1882–1937)
- Artysta
- Iwona Sobotka, NFM Filharmonia Wrocławska, Giancarlo Guerrero, Chór NFM, Lionel Sow
- Nazwa
- Szymanowski
- Zawiera
- 1CD
- Data premiery
- Iwona Sobotka, NFM Filharmonia Wrocławska, Giancarlo Guerrero, Chór NFM, Lionel Sow