Maria Pomianowska & Friends: Dance Of Suka
Tak Maria Pomianowska pisze o nagraniu - Dance of Suka zakłada prezentację tańców dawnych z okresu pomiędzy XIII a XVII wiekiem, rozpisanych na zespół staropolskich fideli kolanowych – sukę biłgorajską i mielecką, fidel płocką, sukę basową, wspak oraz bębny i kontrabas modyfikowany. Oryginalne utwory twórców muzyki dawnej są tu pretekstem do zaprezentowania przez zaproszonych do projektu wybitnych instrumentalistów ich własnych wizji tej muzyki. Współcześnie, szczególnie w czasach globalizacji, muzyka sprzed kilkuset lat może stać się szansą zachowania prawdy w sztuce. Takiej, która wyrażana jest spontanicznie i pozostawia rys bezinteresowności w akcie twórczym. Fascynacja dawnością, specyficznością i prostotą muzyki ludowej jest dla mnie jak poszukiwanie śladu archetypu muzycznego
Polityka prywatności
Zasady dostawy
Zasady reklamacji
Folk/Ethno
premiera polska: 2024-05-22
kontynent: Europa
kraj: Polska
opakowanie: Digipackowe etui
opis:
liner notes
"Dance of Suka" jest kontynuacją mojego autorskiego projektu zrealizowanego w 2016 roku jako The Voice of Suka (For Tune nr kat.: 110). Dance… zakłada prezentację tańców dawnych z okresu pomiędzy XIII a XVII wiekiem, rozpisanych na zespół zrekonstruowanych staropolskich fideli kolanowych – sukę biłgorajską, sukę mielecką, fidel płocką, sukę basową, wspak oraz bębny i kontrabas modyfikowany. Oryginalne utwory twórców muzyki dawnej są tu pretekstem do zaprezentowania przez zaproszonych do projektu wybitnych instrumentalistów ich własnych wizji tej muzyki. Współcześnie, szczególnie w czasach globalizacji, muzyka sprzed 600 czy 400 lat może stać się szansą zachowania prawdy w sztuce. Takiej, która wyrażana jest spontanicznie i pozostawia rys bezinteresowności w akcie twórczym. Istnieje wiele wspaniałych nagrań zespołów instrumentów dawnych, które mogą być wzorem dla interpretacji dotyczącej estetyki dźwiękowej sprzed wieków. Mój pomysł był nieco inny. Opierał się na związkach dawnych tańców z muzyką chłopską. Wieki XIII – XVII to powolny proces tworzenia się granicy pomiędzy twórczością ludową a dworską. Fascynacja dawnością, specyficznością i prostotą muzyki ludowej jest dla mnie jak poszukiwanie śladu archetypu muzycznego. Twórczość ludowa ma swoje własne, autonomiczne piękno. Być może dlatego od wieków była obiektem zainteresowań profesjonalnych kompozytorów. Improwizacja, na której w dawnych czasach artyści opierali swoje wykonawstwo, stała się ważnym aspektem naszej interpretacji dzieł zaczerpniętych z tabulatur lutniowych i organowych. Rozbudowane improwizacje wychodzą jednak daleko poza ramy stylistyczne i techniczne epok między XIII a XVII wiekiem. Zapisy nutowe większości dawnych tańców otrzymałam od jednego z najwybitniejszych w Polsce interpretatorów muzyki dawnej – Jacka Urbaniaka. Utwory zaczerpnięte są z wielu źródeł, m.in.. Z tabulatury organowej Jana z Lublina, tabulatury gdańskiej, Vietoris Codex, rękopisu Biblioteki Jagiellońskiej, Matthaeusa Waisseliusa i Wojciecha Długoraja. Całość brzmi bardziej w stylu trance’n’roll niż salonowo. Jest to spotkanie mistrzów, muzyczna przygoda, wzbogacona istotnie przez element twórczy każdego występującego na płycie instrumentalisty.
autorka: Maria Pomianowska
liner notes
"Dance of Suka" is a continuation of my original project from 2016 called The Voice of Suka (For Tune catalog no: 110). The premise behind Dance… is to present early dances dating from between the 13th and 17th centuries, written out for Early Polish knee fiddles: the Biłgoraj suka, Mielec suka, Płock fiddle, bass suka and wspak as well as drums and a modified double bass. Original works by early composers here serve as a pretext for the accomplished instrumentalists invited to the project to present their own visions of this music. In our age, especially in these times of globalisation, music from 600 or 400 years ago offers a chance to preserve truth in art. – art. That is expressed spontaneously and leaves a touch of selflessness in the creative act. There are many marvellous recordings of early-instrument ensembles that could be a model for interpretations built on a sound aesthetic from centuries ago. My idea was slightly different. It was based on the connection between early dances and peasant music. The 13th–17th centuries were marked by a slow process in which a boundary developed between folk and court music. To me, my fascination with the old-worldliness, uniqueness and simplicity of folk music is like looking for traces of the musical archetype. Folk art. Has its own, autonomous beauty. Perhaps that is why it has been a focus of interest for professional composers for centuries. Improvisation, on which artists in olden times based their performances, has become an important aspect of our interpretation of works drawn from lute and organ tablatures. However, our complex improvisations go far beyond the stylistic and technical framework of the period between the 13th and 17th centuries. I received the sheet music for most of the early dances from one of Poland’s most outstanding interpreters of early music: Jacek Urbaniak. The works have been drawn from many sources, including John of Lublin’s organ tablature, the Gdańsk Tablature, Vietoris Codex, a manuscript from the Jagiellonian Library, Matthaeus Waisselius, and Wojciech Długoraj. The whole sounds more like trance’n’roll than courtly music. This is a meeting of maestros, a musical adventure made significantly richer by the creative elements that each of the featured instrumentalists brings.
by Maria Pomianowska
muzycy:
Maria Pomianowska – suka biłgorajska, suka mielecka, fidel płocka
Karolina Hulbój – wiolonczela, wspak
Sebastian Wypych – kontrabas
Arad Emamgholi – daf
Wojciech Lubertowicz – bębny obręczowe
utwory:
01. Oberek Pandemiczny Maria Pomianowska
02. Dance II Anonim (XVII)
03. Rondeau Fi, Maris De Vostre Amour Adam de la Halle (XIII)
04. Praesulis Eminenciam Piotr z Grudziądza (XV)
05. Moja Pani Matko Anonim (XVII)
06. Lamento Di Tristano & La Rotta Anonim (XIV)
07. Poloness Serra Anonim (XVII)
08. Tourdion Anonim (XVI)
09. Dance IX Anonim (XVII)
10. Wyrwany Anonim (XVII)
11. Dance XI Anonim (XVII)
12. Dzikość Maria Pomianowska
Opracowania: Maria Pomianowska (03, 04, 06, 08, 10), Jacek Urbaniak (07, 11), Maria Pomianowska & Jacek Urbaniak (02, 05, 09)
wydano: May 22, 2024
nagrano: Nagrano 24-26 czerwca 2020 w Studio Dwa Domy w Warszawie
Opis
- Wydawca
- For Tune (PL)
- Artysta
- Maria Pomianowska & Friends
- Nazwa
- Dance Of Suka
- Zawiera
- 1CD
- Data premiery
- 2024-05-22