• Nowy
search

Hank Jones with Cheick-Tidiane Seck & The Mandinkas: Sarala [Vinyl 2LP 180g]

124,99 zł
Brutto

multikulti.com * * * * *
Wydana w 1995 roku płyta "Sarala" to potężny ładunek kreatywnego jazzu, afrykańskiej śpiewności połączonych w niezwykle przystępny sposób. To silnie inkrustowane spiritual jazzem nagranie uwodzi intensywnością i rozmachem
Peter Keepnews na łamach New York Timesa wyraził podziw dla jego "wyobraźni, wszechstronności i stylu, w którym łączył rytmiczny drive pianistów z Harlemu, ze zręcznością Arta Tatuma i harmoniczną odwagą bebopu"
Wspólne nagranie z griotami z Mali jest dowodem na symbiozę – ducha i serca. To o tym jest jedna z tradycyjnych pieśni Mandinka. "Sarala" to prawdopodobnie najbardziej nietypowa płyta, jaką nagrał Hank Jones - uosobienie mainstreamowej elegancji wśród jazzowych pianistów, i jedna z jego najlepszych.
To płyta, której trzeba po prostu słuchać

Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Ethno Jazz / African Jazz
premiera polska:
2024-03-29
kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: Gatefoldowe etui
opis:

multikulti.com * * * * *
Wydana w 1995 roku płyta "Sarala" to potężny ładunek kreatywnego jazzu, afrykańskiej śpiewności połączonych w niezwykle przystępny sposób. To silnie inkrustowane spiritual jazzem nagranie uwodzi intensywnością i rozmachem.
Jedna z tych płyt, która otworzyła oczy świata Zachodu na oryginalną kulturę Mandinka (inaczej nazywani Mandingo lub Malinke). Mandinka to potomkowie założycieli Królestwa Mandinka, które w XIII wieku pod przywództwem Sundiata Keita przekształciło się w Imperium Mali. To afrykańskie mocarstwo istniało do XVI wieku, w swoim szczytowym okresie będąc największym imperium w Afryce Zachodniej. Od XVI wieku dziesiątki tysięcy Mandinka zostało schwytanych i wywiezionych do Ameryki, jako niewolnicy. To właśnie o Mandinka pisze Alex Haley w swojej książce "Korzenie".
Hank Jones akompaniował Elli Fitzgerald, współpracował z Charlie Parkerem, Artie Shawem, Bennym Goodmanem, Lesterem Youngiem. To on akompaniował Marylin Monroe, kiedy podczas konwencji Partii Demokratycznej w nowojorskim Madison Square Garden zaśpiewała prezydentowi Johnowi Kennedy’emu "Happy Birthday".
Peter Keepnews na łamach New York Timesa wyraził podziw dla jego "wyobraźni, wszechstronności i stylu, w którym łączył rytmiczny drive pianistów z Harlemu, ze zręcznością Arta Tatuma i harmoniczną odwagą bebopu".
Wspólne nagranie z griotami z Mali jest dowodem na symbiozę – ducha i serca. To o tym jest jedna z tradycyjnych pieśni Mandinka. "Sarala" to prawdopodobnie najbardziej nietypowa płyta, jaką nagrał Hank Jones - uosobienie mainstreamowej elegancji wśród jazzowych pianistów, i jedna z jego najlepszych.
To płyta, której trzeba po prostu słuchać!
autor: Jacek Palczewski
Copyright © 1996-2024 Multikulti Project. All rights reserved

Editor's info
Released in 1995, Sarala marked its time by generating a genuine enthusiasm for Mandingo music, encouraging many Western musicians to go to Mali and explore this music at its very source.
Fruit of the reunion of Hank Jones (an African-American musician and one of the most gifted pianists of his generation) and Cheick-Tidiane Seck (a reputed arranger, band-leader, songwriter and multi-instrumentalist from Mali) the album is a symbiosis – one of the spirit and the heart – of two genres. Despite the bites of time and the vicissitudes of history, these two genres nevertheless perpetuate the same immemorial gesture, that of Mandingo plainsong, the very source and substance of gospel, which adapts without cease to the most modern of sounds thanks to the virtuosity of the musicians gathered together.

AllMusic.com * * * * 1/2
Few people would probably associate Jones - one of the finest pianists that jazz has ever known, and a man who has played with everyone from Charlie Parker to Tony Williams - with contemporary Afro-pop; yet this album is an infectiously grooving example of just that, featuring the remarkably versatile pianist alongside a stellar cast of musicians from the West African nation of Mali. At first glance, the Malian pop music that is featured on this cross-cultural outing would seem to be light-years from the kind of harmonically sophisticated jazz that Jones has played throughout most of his long and distinguished career. The chord changes that ordinarily undergird Jones' elegantly constructed solos are conspicuously absent from Malian music, which derives much of its unique flavor from the complex rhythmic interplay between electric guitars, keyboards, and traditional African instruments. Nonetheless, Jones plays this material as if he were born to it.
by Alexander Gelfan

muzycy:
Hank Jones - piano
Cheick-Tidiane Seck - organ, percussion, lead vocal on 2 & 7
Manfila Kanté - lead guitar on 9
Diely-Moussa Kouyaté - rhythm guitar on 8
Sékou Diabaté - bass guitar
César Anot - bass guitar, backing vocals, percussion
Eric Vinceno - double bass
Moussa Sissokho - djembé, tama
Maré Sanogo - Doum-doum
Jorge Amorim - percussion
Amina Annabi - lead vocal on 8
Aly Wagué - flute
Diely-Moussa Condé - cora
Lansine Kouyaté - balafon
Moriba Koita - n'goni
Ousmane Kouyaté - lead & rhythm guitar

utwory:
A1. Aly Kawélé (Aly Wagué) 1:03
A2. Sarala 5:47
A3. Maningafoly 7:23
B1. Tounia Kanibala (Kassé-Mady Diabaté) 7:52
B2. Komidiara (Tom Diakité) 6:58
B2. Fantaguè (Ousmane Kouyaté) 8:20
C1. Mâkè 7:06
C2. Walidi Ya 7:02
C3. Soundjata (Traditional) 7:15
D1. Hank Miri 4:55
D2. Hadja Fadima 8:24
D3. Mariba Ka Foly (Moriba Koïta) 1:03

wydano: Aug 27, 2021 (1995)
nagrano: Recorded April 1995

more info: www.decca.com

3591688

Opis

Wydawca
Decca Records
Nazwa
Sarala [Vinyl 2LP 180g]
Instrument
piano
Zawiera
Vinyl 2LP
Data premiery
2024-03-29
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.