Good bye, great artist. Truly yours, Beethoven - Bernhard Romberg: 3 Grand Sonatas, Op. 5 for Harp and Cello
multikulti.com * * * * 1/2
„Good-bye, great artist. Truly yours, Beethoven” tak zakończył list, jaki Ludwig van Beethoven napisał do swojego przyjaciela - Bernharda Romberga 12 lutego 1822 roku. Obaj przyjaźnili się bardzo długo, a Beethoven bardzo podziwiał i szanował Romberga, jako muzyka i kompozytora.
Dorobek Bernharda Romberga nie osiągnęły oczywiście takiej popularności, jak dzieła jego wielkiego przyjaciela - Ludwiga van Beethovena. Ale nie zmienia to faktu, że ich walory artystyczne są niepodważalne. Simona Marchesi i Bartolomeo Dandolo Marchesi w pełni oddają nieuchwytny styl i charakter skomponowanych przez niego Sonat z op. 5 na harfę i wiolonczelę (lub skrzypce)
Polityka prywatności
Zasady dostawy
Zasady reklamacji
Klasyczna Muzyka Kameralna / Klasycyzm
premiera polska: 2024-03-22
opakowanie: Jewelcaseowe etui
opis:
multikulti.com * * * * 1/2
„Good-bye, great artist. Truly yours, Beethoven” tak zakończył list, jaki Ludwig van Beethoven napisał do swojego przyjaciela - Bernharda Romberga 12 lutego 1822 roku. Obaj przyjaźnili się bardzo długo, a Beethoven bardzo podziwiał i szanował Romberga, jako muzyka i kompozytora.
Trzy Sonaty z op. 5 na harfę i wiolonczelę (lub skrzypce) skomponowane przez tego niemieckiego kompozytora i wiolonczelistę - Bernharda Romberga, wydane zostały w Paryżu w 1803 roku. Utwory te to w istocie trzy duże sonaty koncertujące, z których każda składa się z trzech części. Struktura sonat rozkłada ciężar narracyjny równomiernie pomiędzy oba instrumenty (harfę i wiolonczelę, lub skrzypce), tak aby oba dialogowały ze sobą. Partytura mieni się wirtuozowskimi partiami instrumentów solowych, szczególnie wiolonczeli. Romberg zajmuje niezatarte miejsce w historii nie tylko ze względu rangę dorobku kompozytorskiego, ale także ze względu na wszystkie innowacje, jakie wniósł do techniki wiolonczelowej, dydaktyki, a nawet konstrukcji samego instrumentu. Jego podręcznik gry na wiolonczeli "Méthode de violoncelle", wydany w Berlinie w 1840 roku, przez lata był "biblią" dla wielu pokoleń wiolonczelistów w Europie.
Harfistka Simona Marchesi jest wszechstronną i pełną pasji artystką. Miała okazję współpracować z gigantami muzyki klasycznej, grała n.p. pod kierunkiem znakomitych dyrygentów, jak Leonard Bernstein i Sergiu Celibidache. W 1990 roku została zwyciężczynią Międzynarodowego Konkursu UFAM w Paryżu. Jej płyta na harfę solo "What the Harp say", która ukazała się nakładem oficyny Stradivarius w 2020 roku, spotkała się z b. dobrym przyjęciem.
Urodzony w Mediolanie wiolonczelista Bartolomeo Dandolo Marchesi, jest współzałożycielem i dyrektorem muzycznym VERITÀ BAROQUE oraz wiolonczelistą ALINDE Quartett. Jest ponadto członkiem Orkiestry XVIII Wieku i współzałożycielem UnderStories Ensemble. Gra na wiolonczeli z 1727 r. wykonanej przez Carlo Antonio Testore, słynnego mediolańskiego lutnika. Jako kameralista występował w Europie i Azji z muzykami takimi jak Kristian Bezuidenhout, Giovanni Sollima, Ariadne Daskalakis, Daniel Johannsen, czy Beatrice Martin.
Dorobek Bernharda Romberga nie osiągnęły oczywiście takiej popularności, jak dzieła jego wielkiego przyjaciela - Ludwiga van Beethovena. Ale nie zmienia to faktu, że ich walory artystyczne są niepodważalne. Simona Marchesi i Bartolomeo Dandolo Marchesi w pełni oddają nieuchwytny styl i charakter skomponowanych przez niego Sonat z op. 5 na harfę i wiolonczelę (lub skrzypce).
autor: Andrzej Matysiak
Copyright © 1996-2024 Multikulti Project. All rights reserved
Editor's info:
Bernhard Romberg (1767-1841), a German composer much admired by Beethoven, was a great innovator in the cello technique.
His Sonatas for harp and cello op.5 are a rare example of music for such combination of instruments.
The musical material is distributed evenly between the two instruments.
The writing, for its time, is to be considered at the limit of virtuosity.
"Good-bye, great artist. Truly yours, Beethoven" is the quote that concludes a letter Beethoven wrote to his friend Romberg on February 12, 1822. The two were indeed friends, and Beethoven greatly admired and respected Romberg as a musician and composer. The three Sonatas op. 5 for harp and cello (or violin), published in Paris in 1803. In essence, these compositions are three large concertante sonatas, each of which is articulated in three movements. The musical material is distributed evenly between the two instruments, in order to create a continuous dialogue between them. The writing, for its time, is to be considered at the limit of virtuosity. Romberg occupies his indelible place in history, not only for his musical importance but for all the innovations he brought to cello technique, didactics, and even of the construction of the instrument itself.
muzycy:
Simona Marchesi - Harp
Bartolomeo Dandolo Marchesi - Cello
utwory:
1. Sonata No. 1 in E-flat Major - I. Adagio — Allegro (14:07)
2. Sonata No. 1 in E-flat Major - II. Andante (06:08)
3. Sonata No. 1 in E-flat Major - III. Rondo (08:15)
4. Sonata No. 2 in F Major - I. Allegro vivace (09:47)
5. Sonata No. 2 in F Major - II. Adagio (06:17)
6. Sonata No. 2 in F Major - III. Rondo (07:30)
7. Sonata No. 3 in B-flat Major - I. Allegro (09:37)
8. Sonata No. 3 in B-flat Major - II. Andante (07:12)
9. Sonata No. 3 in B-flat Major - III. Polacca (09:31)
wydano: 04-03-2024
more info: www.challenge.nl
Opis
- Wydawca
- Challenge Classics
- Kompozytor
- Bernhard Romberg (1767-1841)
- Artysta
- Simona Marchesi, Bartolomeo Dandolo Marchesi
- Nazwa
- Good bye, great artist. Truly yours, Beethoven - Bernhard Romberg: 3 Grand Sonatas, Op. 5 for Harp and Cello
- Zawiera
- 1CD
- Data premiery
- 2024-03-22