Cappella Pratensis, Stratton Bull, Sollazzo Ensemble: Feast of the Swan - Den Bosch Choirbook Vol. 4 [Hybrid SACD]
multikulti.com - ocena: * * * * *
Cappella Pratensis pod artystycznym kierownictwem Strattona Bulla jest dziś czołowym zespołem wyspecjalizowanym w wykonawstwie muzyki renesansowej. Zapoczątkowany w 2021 roku projekt The Den Bosch Choirbooks jeat na to kolejnym dowodem
Muzycy śpiewają korzystając z zapisów oryginalnej notacji muzycznej i stosując brabancką wymowę łaciny. Miasto s-Hertogenbosch, w którym urodził się Bosch, posiada w zbiorach muzeum bardzo ważny zabytek muzyczny. Zawiera on muzykę polifoniczną z lat 1450-1600. Członkowie zespołu od pierwszej do ostatniej sekundy urzekają bezbłędną intonacją, prostotą frazowania, klarownością w zakresie realizacji kontrapunktu oraz pięknem i harmonijnością barw. Dźwięk, zarejestrowany w systemie SACD Surround, urzeka głębią i przejrzystością.
Polityka prywatności
Zasady dostawy
Zasady reklamacji
Muzyka Dawna / Muzyka Wokalna
premiera polska: 2024-03-22
kontynent: Europa
kraj: Holandia
opakowanie: Jewelcaseowe etui
opis:
multikulti.com - ocena: * * * * *
Cappella Pratensis pod artystycznym kierownictwem Strattona Bulla jest dziś czołowym zespołem wyspecjalizowanym w wykonawstwie muzyki renesansowej. Zapoczątkowany w 2021 roku projekt "The Den Bosch Choirbooks" jeat na to kolejnym dowodem. Teraz możemy się cieszyć czwartym woluminem inspirowanym tak jak poprzednie, dziedzictwem niezwykłego niderlandzkiego malarza - Hieronima Boscha (1450-1516), którego dzieła pełne są muzycznych odniesień.
Bosch był malarzem przełomu późnego gotyku i wczesnego renesansu, jego dzieła charakteryzuje złożona symbolika dotycząca grzeszności człowieka. Muzyka, która służyc miała rozrywce w owych czasach także traktowana była jako grzeszna profesja. Mnogość detali, także tych ze świata muzyki w dziełach Boscha może onieśmielać, na jego obrazach postacie walą w instrumenty, łyżwy skrzypią, potępieńcy krzyczą, demony śpiewają, ruiny się walą: szalona procesja z jazgotem podąża w stronę zatracenia, a dopiero tam zaczyna się prawdziwie diabelska muzyka…
Najnowsza płyta prezentuje program, który można było usłyszeć podczas Święta Łabędzia/Feast of the Swan, corocznej uroczystości organizowanej przez Bractwo Naszej Znanej Pani rodzinnego miasta malarza ’s-Hertogenbosch/Confraternity of Our Illustrious Lady in ’s-Hertogenbosch, gdzieś w połowie XVI wieku. To zaskakujące z perspektywy XXI wieku połączenie świata sacrum i profanum dla XVI-wiecznego mieszkańca Brabancji było czymś naturalnym.
Co roku w pierwszy poniedziałek po Dniu Niewiniątek (28 grudnia) w s-Hertogenbosch, czyli w skrócie Den Bosch odbywało się Święto Łabędzia. Łabędź był herbem Bractwa, symbolem łaski i czystości, atrybutów Najświętszej Maryi Panny. W średniowiecznej ikonografii łabędź występował często w muzycznym kontekście. Anonimowy bestiariusz Physiologus podaje, że łacińska nazwa łabędzia (cygnus) pochodzi od czasownika „śpiewać” (canere). Wypadało zatem, aby w Święto Łabędzia muzyka zajmowała centralne miejsce. Na licznych bankietach śpiewacy bawili słuchaczy swoim kunsztem wokalnym, czasami z niewielkim akompaniamentem.
Muzycy śpiewają korzystając z zapisów oryginalnej notacji muzycznej i stosując brabancką wymowę łaciny. Znajdujące się 80 km na południe od Amsterdamu miasto s-Hertogenbosch, zwane często Den Bosch, w którym urodził się Bosch, posiada w zbiorach tamtejszego muzeum Zwanenbroedershuis bardzo ważny zabytek muzyczny, który nie jest powszechnie znany. Zawiera on muzykę polifoniczną datowaną na lata 1450-1600, i pochodzi z czasów zwanego Złotym Wiekiem Brabancji. Bogaty zbiór manuskryptów, do których dotarł Stratton Bull, daje wyjątkową okazję do "wejścia" w świat wyjątkowej obyczajowości, która ukształtowała rozkosznie presurrealistyczną wyobraźnię Hieronima Boscha.
Członkowie zespołu od pierwszej do ostatniej sekundy urzekają bezbłędną intonacją, prostotą frazowania, klarownością w zakresie realizacji kontrapunktu oraz pięknem i harmonijnością barw. Wszystko brzmi wyjątkowo. Dźwięk, zarejestrowany w systemie SACD Surround, urzeka głębią i przejrzystością, zarówno w wokalnych detalach jak i szerokim planie dźwiękowym.
autor: Henryk Majda
Copyright © 1996-2024 Multikulti Project. All rights reserved
Editor's info:
Fourth volume of the unanimously acclaimed series of Den Bosch Choirbook, performed by Cappella Pratensis
This disc reproduces the music plausibly sung and played by the members of the Confraternity of Our Illustrious Lady in ’s-Hertogenbosch on the occasion of the Feast of the Swan, normally taking place around the new year.
For the first time in this series Cappella Pratensis is accompanied by the instruments of the well-known Renaissance music specialists of the Sollazzo Ensemble
CC 72877 (vol.1): Klassik.com (DE) "… a Mass of disarmingly high quality." . CC 72878 (vol.2): Gramophone (UK): "… an ensemble of exquisite skills… music shaped and sung superbly." CC 72879 (vol.3): Ritmo (SP): Five Stars and Especialmente Recomendado.
The present program presents the kind of music that might have been heard at the Feast of the Swan, an annual banquet held by the Confraternity of Our Illustrious Lady in ’s-Hertogenbosch, sometime in the middle of the sixteenth century. The combination of “sacred” and “secular” pieces might come as a surprise. However, the border between what we in the twenty-first century might imagine as two different musical realms was actually quite porous in the sixteenth.
One of the Confraternity’s regular banquets, held each year on the first Monday after Holy Innocents’ Day (28 December), was the Feast of the Swan. The Swan was the Confraternity’s heraldic beast, a symbol of grace and purity, attributes of the Blessed Virgin. In the medieval imagination, the swan had musical associations. The anonymous bestiary Physiologus states that the Latin name for the swan (cygnus) comes from the verb “to sing” (canere), because it produces such a beautiful song from its long and flexible neck. It was thus fitting that the Feast of the Swan should include a rich musical component. Some of the singers also played instruments at the banquets.
muzycy:
Cappella Pratensis:
Andrew Hallock - Vocals
Peter de Laurentiis - Tenor
Grantley McDonald - Bass-baritone
Marc Busnel - Bass-baritone
Korneel Van Neste - Alto
Jonatan Alvarado - Tenor
Lior Leibovic - Tenor
Tim Braithwaite - Countertenor and Baritone
Mara Winter - Flute
Christoph Sommer - Lute
Anna Danilevskaia - Vihuela
Filipa Meneses - Vihuela
utwory:
1. Antoine Brumel: Sicut lilium inter spinas (02:36)
2. Plainchant: Ave Maria (00:46)
3. Plainchant: Ave Maria (00:45)
4. Jacobus Clemens Non Papa: Ave Maria (01:47)
5. Loÿset Compère: Le grant désir d’aymer m’y tient (05:43)
6. Benedictus Appenzeller: Missa Benedicti (Ick had een boelken uutvercoren)Kyrie (04:57)
7. Benedictus Appenzeller: Missa Benedicti (Ick had een boelken uutvercoren)Gloria (05:52)
8. Tielman Susato: Myns liefkens bruyn ooghen (05:16)
9. Jheronimus Vinders: Missa Myns liefkens bruyn ooghenSanctus (08:19)
10. Loÿset Compère: Dictes moy toutes voz pensées (06:35)
11. Matthaeus Pipelare/Pierre De La RueEen vroulic wesen (02:11)
12. Benedictus Appenzeller: Missa Benedicti (Ick had een boelken uutvercoren)Agnus Dei (05:41)
13. Anonymous: Ick had een boelken uutvercoren (Oeverloos) (04:46)
14. Jacobus Clemens Non Papa: Ave Maria (01:47)
15. Anonymous: Ick had een boelken uutvercoren (Oeverloos) (01:55)
wydano: 04-03-2024
more info: www.challenge.nl
more info2: www.cappellapratensis.nl
Opis
- Wydawca
- Challenge Classics
- Kompozytor
- Antoine Brumel, Plainchant, Jacobus Clemens Non Papa, Loÿset Compère, Benedictus Appenzeller, Tielman Susato, Jheronimus Vinders, Loÿset Compère, Matthaeus Pipelare/Pierre De La Rue, Anonymous
- Artysta
- Cappella Pratensis, Stratton Bull, Sollazzo Ensemble
- Nazwa
- Feast of the Swan - Den Bosch Choirbook Vol. 4 [Hybrid SACD]
- Zawiera
- SACD
- Data premiery
- 2024-03-22