Piotr Anderszewski: Bartók, Janáček, Szymanowski
Piotr Anderszewski zestawia solowe utwory fortepianowe trzech kompozytorów, którzy na początku XX wieku określili i kształtowali tożsamość muzyczną państw Europy Środkowej.
"Utwory na tym albumie są nasycone poczuciem buntu," mówi Anderszewski. "Nie ma tu miejsca na stylizację czy ozdobę. Te dzieła sięgają do głębokich korzeni muzyki"
POLITYKA *****
Powstała więc płyta poświęcona twórcom środkowoeuropejskim, żyjącym w zbliżonym czasie: Janáček z nich najstarszy, Szymanowski i Bartók prawie rówieśnicy. Emocjonalnie i pod względem języka muzycznego też niejedno ich łączy…
Polityka prywatności
Zasady dostawy
Zasady reklamacji
Klasyczna Muzyka Fortepianowa
premiera polska: 2024-01-26
opakowanie: Digipackowe etui
opis:
Opis wydawcy
Piotr Anderszewski zestawia solowe utwory fortepianowe trzech kompozytorów, którzy na początku XX wieku określili i kształtowali tożsamość muzyczną państw Europy Środkowej: Janáčka na Morawach (które w 1918 roku stały się częścią Czechosłowacji), Szymanowskiego w Polsce oraz Bartóka na Węgrzech.
"Utwory na tym albumie są nasycone poczuciem buntu," mówi Anderszewski. "Nie ma tu miejsca na stylizację czy ozdobę. Te dzieła sięgają do głębokich korzeni muzyki."
W repertuarze płyty znalazły się utwory z wyraźnymi wpływami muzyki ludowej: druga część „Na zarośniętej ścieżce" Janáčka (zbiór nazwany od tradycyjnej morawskiej pieśni weselnej), sześć spośród dwudziestu mazurków Szymanowskiego oraz 14 Bagatel Bartóka, które kompozytor opisał jako „reakcję na wybujałość romantycznej muzyki fortepianowej XIX wieku, styl pozbawiony wszelkich nieistotnych elementów dekoracyjnych, celowo używający tylko najbardziej ograniczonych środków technicznych."
Dla polskich odbiorców miły sercu jest wybór utworów Szymanowskiego, który komponował swoje mazurki podczas złotego okresu międzywojennego niepodległej Polski. Chromatycznie śmiałe, łączą one tradycyjny mazurek, tradycję chopinowską i elementamy muzyki góralskiej. Piotr Anderszewski mówi o "pierwotnych inkantacjach tej muzyki, jednocześnie ekstatycznej i surowej w swej urodzie".
POLITYKA * * * * *
… Piotr Anderszewski wrócił po latach do cyklu 14 Bagatel Bartóka. Nagrał także Janáčka cykl, który też już niegdyś grał – Po zarostlém chodníčku. Do tego jeszcze bogaty wybór mazurków Szymanowskiego z op. 50. Powstała więc płyta poświęcona twórcom środkowoeuropejskim, żyjącym w zbliżonym czasie: Janáček z nich najstarszy, Szymanowski i Bartók prawie rówieśnicy. Emocjonalnie i pod względem języka muzycznego też niejedno ich łączy…
autorka: Dorota Szwarcman
Editor's info:
Piotr Anderszewski’s new album juxtaposes solo piano works by three composers who asserted and shaped the musical identity of their Central European countries in the earlier 20th century: Janáček in Moravia, Szymanowski in Poland, and Bartók in Hungary.
“The works on this album are imbued with a sense of rebellion,” says Anderszewski, himself a native of Warsaw. “There is no place here for stylisation or decorum. These works plumb the very roots of music.”
BBC Music Magazine wrote: "For anyone who loves Bach (or the piano) … this life-enhancing disc is required listening".
The Guardian gave the Bach album a ***** review: “Playing his own selection of pieces from Bach’s monumental work may be heresy, but Anderszewki’s intelligence, lucidity and joy is undeniable.
The influence of folk music is crucial in the programme – the second book of Janáček’s On an overgrown path (a collection named after a traditional Moravian wedding song), six of Szymanowski’s 20 mazurkas, and Bartók’s 14 Bagatelles. Szymanowski’s eclectic spirit is evident in the mazurkas, composed during Poland’s halcyon inter-war period as an autonomous state. Often chromatically adventurous, sometimes elusive, they fuse the traditional mazurka and the influence of Chopin with elements of the Goral music of Poland’s southern highlands. Piotr Anderszewski speaks of the music’s “primitive incantations, simultaneously ecstatic and severe in their beauty”.
Gramophone Magazine
The level of detail is apt to leave you speechless. For most pianists, attaining that kind of exactitude requires a Faustian
muzycy:
Piotr Anderszewski: piano
utwory:
Bartók: 14 Bagatelles, BB 50, Sz. 38
Janáček: On An Overgrown Path
Szymanowski: Mazurkas (20), Op. 50
Szymanowski: Mazurka, Op. 50 No. 1
Szymanowski: Mazurka, Op. 50 No. 2
Szymanowski: Mazurka, Op. 50 No. 3
Szymanowski: Mazurka, Op. 50 No. 4
Szymanowski: Mazurka, Op. 50 No. 5
Szymanowski: Mazurka, Op. 50 No. 6
Szymanowski: Mazurka, Op. 50 No. 7
Szymanowski: Mazurka, Op. 50 No. 8
Szymanowski: Mazurka, Op. 50 No. 9
Szymanowski: Mazurka, Op. 50 No. 10
Szymanowski: Mazurka, Op. 50 No. 11
Szymanowski: Mazurka, Op. 50 No. 12
Szymanowski: Mazurka, Op. 50 No. 13
Szymanowski: Mazurka, Op. 50 No. 14
Szymanowski: Mazurka, Op. 50 No. 15
Szymanowski: Mazurka, Op. 50 No. 16
Szymanowski: Mazurka, Op. 50 No. 17
Szymanowski: Mazurka, Op. 50 No. 18
Szymanowski: Mazurka, Op. 50 No. 19
Szymanowski: Mazurka, Op. 50 No. 20
wydano: Jan 26, 2024
more info: www.warnerclassics.com
Opis
- Wydawca
- Warner Classics
- Kompozytor
- Béla Bartók (1881–1945), Leoš Janáček (1854-1928), Karol Szymanowski (1882–1937)
- Artysta
- Piotr Anderszewski
- Nazwa
- Bartók, Janáček, Szymanowski
- Instrument
- piano
- Data premiery
- 2024-01-26