J.Haydn: Violin Concerto in G Major, M.Haydn: Concerto for Harpsichord and Viola in C major
multikulti.com *****
Joseph Haydn to najstarszy z trzech klasyków wiedeńskich. Nazywany jest ojcem symfonii i kwartetu smyczkowego, bo jego twórczość miała największy wpływ na te dwa gatunki. Skomponował też cztery koncerty skrzypcowe, z których przetrwały tylko trzy. Napisane w szczytowym okresie klasycyzmu, ukazują zdolność Haydna do równoważenia wirtuozerii technicznej i szczerej ekspresji.
Dynamiczne kontrasty, wykwintne harmonie i subtelne niuanse zostały tutaj wybornie wyeksponowane, a dzięki kunsztowi interpretatorów, jasne brzmienie altówki w żadnym momencie nie zostało zdominowane przez barokową orkiestrę. Od delikatnych fragmentów wymagających niezwykłej zwinności po wzniosłe, pełne pasji momenty, zagrane z emocjonalną głębią – Amano i Terakado angażują melomana każdą nutą
Polityka prywatności
Zasady dostawy
Zasady reklamacji
Barokowa Muzyka Klasyczna / Klasycyzm
premiera polska: 2024-02-09
opakowanie: Jewelcaseowe etui
opis:
multikulti.com * * * * *
Joseph Haydn to najstarszy z trzech klasyków wiedeńskich, obok Mozarta i Beethovena. Nazywany jest ojcem symfonii i kwartetu smyczkowego, bo jego twórczość miała największy wpływ na te dwa gatunki. Skomponował też cztery koncerty skrzypcowe, z których przetrwały tylko trzy (nr 2 zaginął). Jednym z nich jest Koncert skrzypcowy G-dur Hob. VIIa/4, znany także jako IV Koncert skrzypcowy. Powstał około 1769 roku, kiedy Joseph Haydn był książęcym kapelmistrzem na dworze Esterházych. Styl jest typowy dla koncertów Haydna z tego okresu: bardzo podobny np.. Do jego Koncertu wiolonczelowego C-dur. Napisane w szczytowym okresie klasycyzmu, ukazują zdolność Haydna do równoważenia wirtuozerii technicznej i szczerej ekspresji.
Michael Haydn (1737–1806) był jednym z najwybitniejszych kompozytorów sakralnej muzyki końca XVIII wieku. Był młodszym bratem Josepha Haydna i bliskim przyjacielem Wolfganga Amadeusza Mozarta. Koncert na klawesyn (lub organy) i altówkę to jego wczesne dzieło, które powstało w latach 1757–1762, kiedy Haydn był kapelmistrzem biskupa Grosswardein na Węgrzech (obecnie Oradea w Rumunii).
Klawesyn to jeden z najczęściej wykorzystywanych instrumentów do realizacji partii basso continuo w muzyce epoki baroku, jednak połączenie klawesynu i altówki w muzyce barokowej miało miejsce bardzo rzadko.
Ryo Terakado - jeden z najlepszych obecnie skrzypków barokowych, występował, jako koncertmistrz w kilku orkiestrach barokowych w Europie i Japonii, m.in.. Les Arts Florissants, La Chapelle Royale, Collegium Vocale Gent, La Petite Bande i Tokyo Bach-Mozart Orchestra. Był koncertmistrzem Bach Collegium Japan, które prowadzi kompletne nagrania kantat Bacha pod dyrekcją Masaakiego Suzuki, grając nie tylko na skrzypcach, ale także na altówce i altówce miłosnej.
Klawesynistka Noriko Amano studiowała grę na fortepianie w Toho Musical College, następnie rozpoczęła studia na Uniwersytecie Keio w Tokio. Kilka lat później przeprowadziła się do Holandii, aby studiować grę na klawesynie w Królewskim Konserwatorium w Hadze i Konserwatorium Sweelincka w Amsterdamie. W swoim dorobku obok repertuaru niemieckiego i włoskiego baroku specjalizuje się w muzyce francuskiej XVII wieku. Szczególnie jej wykonanie dzieł Elisabeth Jacquet de la Guerre spotkało się z doskonałym przyjęciem na świecie. Noriko Amano jest także artystyczną kierowniczką zespołu Pearls in Baroque, którą założyła w 2019 roku.
Dynamiczne kontrasty, wykwintne harmonie i subtelne niuanse zostały tutaj wybornie wyeksponowane, a dzięki kunsztowi interpretatorów, jasne brzmienie altówki w żadnym momencie nie zostało zdominowane przez barokową orkiestrę. Od delikatnych fragmentów wymagających niezwykłej zwinności po wzniosłe, pełne pasji momenty, zagrane z emocjonalną głębią – Noriko Amano i Ryo Terakado angażują melomana każdą nutą.
autor: Andrzej Matysiak
Copyright © 1996-2024 Multikulti Project. All rights reserved
Editor's info:
Joseph Haydn (1732–1809) wrote four violin concertos, only three of which survive (No. 2 is lost). One of them is the Violin Concerto in G Major, Hob. VIIa/4, also known as Violin Concerto No. 4. It was composed around 1769, when he was the Kapellmeister at the Esterházy court.The style is typical of Haydn’s concertos of this period: very similar, for example, to his Cello Concerto in C Major. The orchestral scoring is for strings only. In this concerto, Haydn offers a full exposition of the aspects and attractions of the violin with elegant simplicity.
Michael Haydn (1737–1806) was one of the most accomplished composers of church music in the later 18th century. He was the younger brother of Joseph Haydn and an intimate friend of Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791). The Concerto for Harpsichord (or Organ) and Viola is an early work that was composed between the years 1757 and 1762 when Haydn was Kapellmeister to the bishop of Grosswardein in Hungary (now Oradea in Romania).
The combination of harpsichord and viola is very rare in Baroque music. Although Michael Haydn could have considered pairing, for example, the violin and the harpsichord, the warm sound of the viola supports the harpsichord perfectly well.
Ryo Terakado was born in 1961 in Santa Cruz, Bolivia. He started to play violin at the age of 4, and won 2nd prize in the All Japan Youth Musical Competition when he was 14. Ryo studied violin, chamber music and conducting at the Toho Gakuen School of Music. In 1983, he took third prize in the All Japan Music Competition. Upon graduating from Toho Gakuen, he was invited to become concertmaster of the Tokyo Philharmonic Orchestra, a position he held for two years.
Meanwhile, Ryo’s interest in Baroque music had been developing for some time: at the age of 19, he started to teach himself Baroque violin, and in 1985, he moved to the Netherlands to study the instrument at the Royal Conservatory in The Hague under the guidance of Sigiswald Kuijken, receiving a soloist diploma in 1989.
Since 1987, he has performed as concertmaster with Baroque orchestras in Europe and Japan including La Petite Bande, Les Arts Florissants, La Chapelle Royale, Collegium Vocale Gent, and Tokyo Bach Mozart Orchestra; he made regular appearances with these orchestras to perform the concertos of composers including Bach, Vivaldi and Mozart. Ryo is also the current concertmaster of Bach Collegium Japan, and is invited frequently to Italy, Poland, France and Australia as a soloist. Since 1994, he has been one of the featured artists in the Hokutopia International Music Festival in Tokyo, where he made his debut as a conductor. His repertoire as a conductor includes operas by Monteverdi, Purcell, Rameau, Gluck, Haydn and Mozart.
Ryo is a faculty member of the Hague Royal Conservatory (Holland), The Royal Conservatory in Brussels and his alma mater, Toho Gakuen School of Music (Japan). He teaches regularly at Yonsei University in Seoul and makes concert appearances in Korea.
His discography can be found on the Ricercar (Belgium), Accent (Germany) BIS (Sweden) and Denon (Japan) labels.
muzycy:
Ryo Terakado: violin
Noriko Amano: harpsichord, direction
Pearls in Baroque Orchestra
utwory:
01. Joseph Haydn: Violin Concerto in G Major (Hob. VIIIa/4): Allegro Moderato 09:33
02. Joseph Haydn: Violin Concerto in G Major (Hob. VIIIa/4): Adagio 06:22
03. Joseph Haydn: Violin Concerto in G Major (Hob. VIIIa/4): Prestissimo 03:49
04. Michael Haydn: Concerto for Harpsichord and Viola in C major (P 55, MH 41) : Allegro Moderato 12:59
05. Michael Haydn: Concerto for Harpsichord and Viola in C major (P 55, MH 41) : Adagio 10:18
06. Michael Haydn: Concerto for Harpsichord and Viola in C major (P 55, MH 41) : Allegro 08:18
total time - 51:21
wydano: 02 February 2024
more info: www.challenge.nl
Opis
- Wydawca
- Catwalk
- Kompozytor
- Joseph Haydn (1732–1809), Michael Haydn (1737–1806)
- Artysta
- Ryo Terakado, Noriko Amano, Pearls in Baroque Orchestra
- Nazwa
- J.Haydn: Violin Concerto in G Major, M.Haydn: Concerto for Harpsichord and Viola in C major
- Zawiera
- 1CD
- Data premiery
- 2024-02-09