search

Stan Getz / Charlie Byrd: Jazz Samba [Vinyl 1LP 180g]

79,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Bossa Nova / Brazilian Jazz
premiera polska:
2023-10-10
kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: Singlefoldowe etui
opis:

JazzPRESS:
Wiele razy spotkałem się z twierdzeniem, często wypowiadanym z dużą dozą pewności, że muzykę brazylijską sprowadził do USA, a tym samym wprowadził jej motywy do jazzu w połowie lat sześćdziesiątych Stan Getz. Kiedyś usłyszałem nawet opowieść o podróżach Stana Getza do Brazylii. Fakty jednak są nieco inne. Trudno jest przecenić zasługi Stana Getza dla popularyzacji twórczości takich kompozytorów jak Antonio Carlos Jobim, Vinicius De Moraes, czy Newtona Ferreira De Mendonca. Również Stak Getz nagrał ważne dla jazzowej samby płyty z Joao Gilberto i Astrud Gilberto.
Jednak pierwsze samby do USA przywiózł Gitarzysta Charlie Byrd i namówił Stana Getza do nagrania płyty „Jazz Samba”. Dopiero kilkanaście miesięcy później powstały albumy „Getz / Gilberto” i „Getz / Gilberto #2 Recorded Live At Carnegie Hall On October 9, 1964”. Tak więc to Charlie Byrdowi powinniśmy przypisywać zasługi ogólnoświatowej popularyzacji muzyki brazylijskiej.
Zawsze, kiedy słucham tego albumu zastanawiam się, czemu to jest płyta Stana Getza. Mam wrażenie, że to wybór producentów, nie da się bowiem ukryć, ż Stan Getz był i w 1962 roku i później dużo bardziej znanym muzykiem, niż Charlie Byrd. Pewnie nawet zasłużenie. Jednak „Jazz Samba” to płyta Charlie Byrda. Posłuchajcie choćby otwierającej album, do dziś jednej z najbardziej popularnych kompozycji brazylijskich w jazzowym światku – „Desafinado”. Tak jest też w pozostałych utworach. W mojej głowie brzmi to tak, jakby Charlie Byrd za każdym razem prezentował temat, a Stan Getz grał rodzaj wariacji na temat prezentowany przez gitarę. To Charlie Byrd jest najsilniejszym głosem tego albumu. Jego gitara brzmi niezwykle pewnie. To nie oznacza, że saksofon brzmi źle, jednak najczęściej podąża za gitarą…
Ten album jest muzycznie ciekawszy od późniejszych nagrń Stana Getza z Astrud Gilberto i Joao Gilberto. To płyta instrumentalna. Astrud Gilberto to połączenie dość przeciętnego głosu ze świeżo brzmiącą w swoim czasie nutą brazylijskiego folkloru. Wtedy, w 1964 roku „The Girl From Ipanema” to był wielki przebój. Z perspektywy lat łatwo możemy dziś usłyszeć, że fuzja jazzu i bossa novy w wersji instrumentalnej jest ciekawsza, a i gitara Charlie Byrda z pewnością oferuje fanom dobrej muzyki o wiele więcej niż ta w rękach Joao Gilberto. W związku z tym „Jazz samba” to nie tylko prekursor stosunkowo krótkiej mody, która do dziś od czasu do czasu powraca, ale też najprawdopodobniej jedna z najdoskonalszych płyt z gatunku. Co mnie nieustannie dziwi, do dziś nieco niedoceniana…
Właściwie dla obu liderów przygoda z bossa novą była tylko chwilowa. Z pewnością obaj zarobili na niej sporo pieniędzy i zyskali sławę, która wielu słuchaczy doprowadziła do ich znacznie ważniejszych płyt. Nie zapominajmy, że życiowe dokonania Stana Getza to między innymi „Focus”, „The Complete Roost Recordings”, „Anniversary”, czy „Award Winner”. W dyskografii Charlie Byrda również znajdziemy ważne i ciekawe płyty, choćby albumy „Great Guitars” z Barney Kessellem i Herbem Ellisem, czy „Byrd’s World” i „The Guitar Artistry Of Charlie Byrd”. Stan Getz grywał też świetne rzeczy z Chetem Bakerem. Mimo tego, że to nie jest najważniejsza dla obu liderów płyta, „Jazz Samba” w pełni zasługuje na najwyższe noty.
autor: Rafał Garszczyński

Editor’s info:
Jazz Samba is a bossa nova album by Stan Getz and Charlie Byrd released by Verve Records in 1962. Jazz Samba signaled the beginning of the bossa nova craze in America. Stan Getz was the featured soloist and the tracks were arranged by Charlie Byrd, who had first heard bossa nova during a tour of Brazil in 1961.
Getz and Byrd were accompanied by two bassists: Keter Betts and Joe Byrd, Charlie Byrd's brother who also played guitar. They were joined by two drummers: Buddy Deppenschmidt and Bill Reichenbach. The album was recorded at All Souls Unitarian Church in Washington, D.C., on February 13, 1962 and released in April of that year.
Two songs, "Desafinado" (Off Key or Out of Tune) and "Samba de Uma Nota Só" (One Note Samba) were composed by Antonio Carlos Jobim and were released as singles in the U.S. and Europe. Charlie Byrd wrote one song, "Samba Dees Days", while the rest were by Brazilian composers.
Stan Getz won the Grammy Award for Best Jazz Performance of 1963 for "Desafinado", and went on to make many other bossa nova recordings, notably with João Gilberto and Astrud Gilberto and the popular song "The Girl from Ipanema". "Desafinado" was also nominated for the Grammy Award for Record of the Year, while Jazz Samba was nominated for the Grammy Award for Album of the Year.
Robert Dimery included Jazz Samba in his book 1001 Albums You Must Hear Before You Die. The painting on the cover is by Olga Albizu.

muzycy:
Stan Getz – tenor saxophone
Charlie Byrd – guitar
Gene Byrd – guitar, bass
Keter Betts – double bass
Buddy Deppenschmidt – drums, percussion
Bill Reichenbach Sr. – drums, percussion

utwory:
A1. Desafinado (Antonio Carlos Jobim-Newton Mendonça) 5:52
A2. Samba Dees Days (Charlie Byrd) 3:35
A3. O Pato (The Duck) (Jayme Silva-Neuza Teixeira) 2:32
A4. Samba Triste (Baden Powell-Billy Bianco) 4:48
B1. Samba de Uma Nota SÓ (One Note Samba) (Antonio Carlos Jobim-Newton Mendonça) 6:12
B2. É Luxo SÓ (Ary Barroso-Luiz Peixoto) 3:43
B3. Baía (Ary Barroso) 6:44
B4. Samba de Uma Nota SÓ/One Note Samba - Big Band Version (Antonio Carlos Jobim-Newton Mendonça) 3:27

wydano: Jan 15, 2013 (1962)
nagrano: Recorded at Pierce Hall, All Souls Unitarian Church, Washington, D.C., February 13, 1962

WAXTIME771831

Opis

Wydawca
Wax Time Records
Artysta
Stan Getz / Charlie Byrd
Nazwa
Jazz Samba [Vinyl 1LP 180g]
Instrument
tenor saxophone
Zawiera
Vinyl 1LP
Data premiery
2023-10-10
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.