Sofia Diniz - Johann Schenck: L’Echo du Danube, Op. 9 [2CD]
multikulti.com *****
Diniz wraz z klawesynistą F.M.Jalôto i gambistą T.Klaesem tworzą idealny organizm basso continuo, obsadowego wzorca epoki. Obcujemy z olśniewającą wirtuozerią i naturalną ekspresją. Niczym alchemiczny artefakt łączy wyrazisty relief z elegancję basowych linii. Ich gra skrzy się różnobarwnymi odcieniami, zachwycają brzmieniem continuo, precyzją i ekspresją. Elastyczność kołyszących się fraz w doskonały sposób realizuje zamysł kompozytora w jego mistycznym arcydziele
Audio Video
Album jest prawdziwą ucztą muzyczną nie tylko dla wielbicieli tego instrumentu i jego specyficznego brzmienia. Kompozytor eksploruje szeroki wachlarz możliwości violi da gamba jako instrumentu melodycznego i zdolnego do gry akordowej wraz z realizacją polifonicznej faktury. Wprost wyborne
Polityka prywatności
Zasady dostawy
Zasady reklamacji
Barokowa Muzyka Klasyczna / Viola da Gamba Sonatas
premiera polska: 2024-02-02
opakowanie: Jewelcaseowe etui
opis:
multikulti.com * * * * *
Gdy mówimy o wirtuozowskiej literaturze na violę da gamba nazwisko niemieckiego gambisty i kompozytora Johannesa Schencka stawiane jest na równi z nazwiskami D. Buxtehude, J. Riehmana, J.S. Bacha czy G.P. Telemanna.
"L’Echo du Danube" to swoisty "muzyczny testament" tego kompozytora. To ostatnie jego zachowane w komplecie dzieło. Melodyjna inwencja Schencka jest już legendarna, obok fragmentów wymagających niebywałej wirtuozerii, znajdują się również takie, które są nadzwyczaj proste. Kompozytor świetnie wykorzystuje specyficzne właściwości instrumentu zarówno w zakresie brzmienia w danych tonacjach, jak i możliwości szybkiego przenoszenia melodii do odległych rejestrów.
Chociaż Marin Marais opublikował już swoją pierwszą książkę "Pièces de Viole" w 1686 roku, a wspaniała tradycja angielskiej literatury na viole da gamba była dobrze znana w Europie Północnej, podejście Schenka do tego instrumentu stanowiło ważny krok w procesie repertuarowej emancypacji violi da gamba. Od tego właśnie czasu pojawiają się specjalnie napisane kompozycje na violę da gamba, których pierwszymi wykonawcami byli właśnie ich kompozytorzy, znający idiomatyczne osobliwości takiego repertuaru. Choć Schenck w pełni wykorzystuje olbrzymi potencjał violi da gamba, jako instrumentu melodycznego, wyraźnie eksponuje jej możliwości w zakresie grania akordów, tak jak ma to miejsce chociażby w przypadku literatury lutniowej. Viola da gamba w dorobku Schencka jest instrumentem harmonicznie niezależnym, dedykowanym instrumentalnej polifonii.
Urodzona w Portugalii Sofia Diniz uczyła się pod okiem mistrzów - Rainera Zipperlinga (wiolonczela barokowa i altówka da gamba) w Holandii, Wielanda Kuijkena i Philippe’a Pierlota (viola da gamba) w Belgii. Współpracuje z kilkoma zespołami i orkiestrami muzyki dawnej, takimi jak The Spirit of Gambo (Freek Bortslap), Il Fondamento (Paul Dombrecht), Ricercar Consort (Philippe Pierlot), Collegium Vocale Gent (Philippe Herreweghe), Hespèrion XXI (Jordi Savall), Concerto Campestre (Pedro Castro), Ludovice Ensemble (Fernando Miguel Jalôto), Sete Lágrimas (Filipe Faria e Sérgio Peixoto) czy Concerto Köln. Sofia Diniz prowadzi także własny zespół kameralny Ensemble ConTrastes, skoncentrowanym na wykonawstwie barokowej muzyki na violę da gamba.
Brała udział w licznych sesjach nagraniowych z Sete Lágrimasem dla wytwórni MU, dla MIRARE z Ricercar Consort (Philippe Pierlot), dla AliaVox z Hespèrion XXI (Jordi Savall), dla Harmonia Mundi z Collegium Vocale Gent i Concerto Palatino (Philippe Herreweghe).
Sofia Diniz wraz z klawesynistą Fernando Miguelem Jalôto i gambistą Torbenem Klaesem tworzą idealny organizm barokowego basso continuo, obsadowego wzorca epoki. Obcujemy z olśniewającą wirtuozerią i naturalną ekspresją. Niczym alchemiczny artefakt łączy wyrazisty relief z elegancję basowych linii. Ich gra skrzy się różnobarwnymi odcieniami, zachwycają brzmieniem continuo, precyzją i ekspresją. Elastyczność kołyszących się fraz w doskonały sposób realizuje zamysł kompozytora w jego mistycznym arcydziele.
autor: Mariusz Wielgosz
Copyright © 1996-2024 Multikulti Project. All rights reserved
Audio Video 01-2024
Johann Schenck (1660-1712), niemiecki kompozytor, którego spuścizna skupiona jest wokół violi da gamba. Jako jeden z najbardziej cenionych wirtuozów tego instrumentu stworzył dzieła wymagające niezwykłej biegłości gry, a jednocześnie muzykalności. Viola da gamba stała się, dzięki niemu, instrumentem niezależnym w swym idiomatycznym, niepowtarzalnym brzmieniu. Dzieło L’Echo du Danube jest ostatnim kompletnym wydanym zbiorem Schencka, opublikowanym około 1703/1704 roku w Amsterdamie i jednocześnie jednym z najważniejszych dla repertuaru solowego violi da gamba. Zawiera sześć sonat solowych: z towarzyszeniem basso continuo (dwie pierwsze sonaty), z towarzyszeniem ad libitum (kolejne dwie sonaty) i całkowicie solowe bez akompaniamentu (dwie ostatnie sonaty). Album dwupłytowy jest prawdziwą ucztą muzyczną nie tylko dla wielbicieli tego instrumentu i jego specyficznego brzmienia. Kompozytor eksploruje szeroki wachlarz możliwości violi da gamba jako instrumentu melodycznego i zdolnego do gry akordowej wraz z realizacją polifonicznej faktury. Sofia Diniz w sonatach solo, jak i w towarzystwie drugiej violi da gamba (Torben Klaes) i klawesynu (Fernando Miguel Jalôto), łączy jej śpiewność, swobodnie poruszając się pomiędzy rejestrami, a jednocześnie prezentuje elegancję harmonicznych współbrzmień. Wprost wyborne.
Autorka: Alina Mądry
Editor's info:
L’Echo du Danube is the poetic title given by Johann Schenck to his collection of pieces for viola da gamba, first published around 1703/04 as Opus 9 in Amsterdam by Estienne Roger — the most important music printer at the time. L’Echo du Danube is Schenk’s last complete work to survive, a fact that gives these pieces the weight of a “musical testament. It comprises six sonatas for solo viol: the first two sonatas with basso continuo accompaniment, the next two also with basso continuo but this time ad libitum (optional), and the two last ones for viola da gamba without any accompaniment. Although Marin Marais already had published his first book of Pièces de Viole in 1686 and the flourishing English viol tradition was well known in Northern Europe, Schenk’s approach to the instrument is an important step in the process of creating an independent repertoire, specifically written for the viol by composers who were themselves performers and masters of its idiomatic idiosyncrasies. Although Schenck fully explores the potential of the viol as a melodic instrument, he clearly favoured, its possibilities of playing chords, in a manner strongly influenced by lute playing and repertoire: he sought to show the viol as an instrument that is harmonically independent, appropriate for polyphonic writing besides its talent for melodic singing. Hence his writing in such a distinctive way: abundantly using chords and double stops; continually alternating between the bass and the high register; and striving for an effective combination of luxurious harmony and depth of sound, without losing sight of the delicately cantabile voice of the viola.
muzycy:
Sofia Diniz - Viola da gamba
Fernando Miguel Jalôto - Harpsichord
Torben Klaes - Viola da gamba
utwory:
CD1:
1. Sonata 1 - Vivace - Adagio (03:26)
2. Sonata 1 - Vivace (01:04)
3. Sonata 1 - Adagio e Tremolo (01:24)
4. Sonata 1 - Aria Largo (01:52)
5. Sonata 1 - Allegro - Prestissimo (02:32)
6. Sonata 1 - Adagio (02:24)
7. Sonata 1 - Allegro (01:46)
8. Sonata 5 - Adagio (02:56)
9. Sonata 5 - Aria Largo (03:55)
10. Sonata 5 - Gavotta Presto (01:17)
11. Sonata 5 - Adagio (01:51)
12. Sonata 5 - Giga Vivace (01:58)
13. Sonata 5 - Aria (04:54)
14. Sonata 3 - Adagio - Allegro - Adagio - Vivace - Adagio (02:59)
15. Sonata 3 - Allemanda (03:28)
16. Sonata 3 - Corrente (02:21)
17. Sonata 3 - Sarabanda (03:51)
18. Sonata 3 - Giga (02:14)
19. Sonata 3 - Gavotta 1ma (01:19)
20. Sonata 3 - Gavotta 2da (01:29)
CD2:
1. Sonata 2 - Adagio (05:29)
2. Sonata 2 - Giga (02:54)
3. Sonata 2 - Corrente (04:16)
4. Sonata 2 - Adagio (02:56)
5. Sonata 2 - Vivace - Largo - Vivace (06:35)
6. Sonata 6 - Adagio - Allegro - Adagio (04:25)
7. Sonata 6 - Presto (01:46)
8. Sonata 6 - Adagio (01:17)
9. Sonata 6 - Aria Largo - Vivace - Largo - Allegro - Largo - Largo (05:20)
10. Sonata 6 - Aria Adagio (03:27)
11. Sonata 6 - Giga (01:52)
12. Sonata 4 - Adagio (01:48)
13. Sonata 4 - Allegro (01:52)
14. Sonata 4 - Adagio (00:46)
15. Sonata 4 - Prestissimo (01:23)
16. Sonata 4 - Allemanda (02:53)
17. Sonata 4 - Corrente (02:21)
18. Sonata 4 - Sarabande (02:37)
19. Sonata 4 - Giga (01:56)
20. Sonata 4 - Menuetto (01:42)
wydano: 06-11-2023
more info: www.challenge.nl
Opis
- Wydawca
- Challenge Classics
- Kompozytor
- Johann Schenck (1660–1712)
- Artysta
- Sofia Diniz
- Nazwa
- Johann Schenck: L’Echo du Danube, Op. 9 [2CD]
- Instrument
- Viola da gamba
- Zawiera
- 2CD
- Data premiery
- 2024-02-02