search

Mike Fentross, La Sfera Armoniosa: Wassenaer: VI Concerti Armonici

63,99 zł
Brutto

multikulti.com * * * * 1/2
Sama nazwa Concerti armonici kojarzyć się może ze spotkaniami, które miały miejsce w XVIII wieku w haskich salonach. Kultura mieszczańska w Niderlandach była głównym motorem rozwoju sztuki.
Van Wassenaer pisząc cykl swoich harmonicznych koncertów, nasycił je nieuchwytną zadumą ulokowaną między nutami. Tym trudniejsze zadanie, jakie stoi przed muzykami, im większa obsada zespołu wykonawców. Po 250 latach błędnego przypisywania dzieła Pergolesiemu, co skutkowało nie do końca trafionymi interpretacjami, możemy obcować z wykonaniem zgodnym z kodem kulturowym, który jest jedną z najważniejszych zmiennych interpretacyjnych.
Poszczególne części Concerti armonici to piękna muzyka, cechuje je zaskakująca swobodna, często dynamiczna kompozycja i bogata instrumentacja

Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Barokowa Muzyka Klasyczna
premiera polska:
2023-10-18
opakowanie: Jewelcaseowe etui
opis:

multikulti.com * * * * 1/2
Nie było dotąd barokowego muzyka, który by z taką konsekwencją stawiał na energię nagrań koncertowych. La Sfera Armoniosa, prowadzona przez wyjątkowego lutnistę i gitarzystę Mike'a Fentrossa w barwach oficyny Challenge Classics wydał kilka nagrań koncertowych, by wspomnieć tylko "Henry Purcell: Symphony While The Swans Come Forward" (2018), "Francesco Cavalli: L'Ipermestra" (2019), "Hellendaal: Six Grand Concertos Op. 3" (2022).
Przed nami kolejny skarb barokowej fonografii. Tym większy jest to skarb, im bardziej wgryzamy się w kontekst historyczny dzieła, opublikowanego w 1740 roku. Bowiem wykonywane na płycie "VI Concerti Armonici" do lat 80-tych XX wieku figurowały, jako kompozycje autorstwa G.B.Pergolesiego lub Carlo Ricciottiego. Badania naukowe w latach 80-tych przypisały ostatecznie to dzieło Van Wassenaerowi, potomkowi znanej niderlandzkiej rodziny szlacheckiej Van Wassenaer.
W 1740 roku ukazał się w Hadze zbiór sześciu koncertów na smyczki i basso continuo pod tytułem "VI Concerti armonici". Sama nazwa "Concerti armonici" kojarzyć się może z występami muzycznymi, które miały miejsce w latach dwudziestych XVIII wieku w haskich salonach. Jak wiemy kultura mieszczańska w Niderlandach była głównym motorem rozwoju sztuki, także muzycznej.
Unico Wilhelm Van Wassenaer pisząc cykl swoich harmonicznych koncertów, nasycił je nieuchwytną zadumą ulokowaną między nutami. Tym trudniejsze zadanie, jakie stoi przed interpretatorami, im większa obsada zespołu wykonawców. Po 250 latach błędnego przypisywania dzieła Pergolesiemu, co skutkowało nie do końca trafionymi interpretacjami, możemy obcować z wykonaniem zgodnym z kodem kulturowym, który jest jedną z najważniejszych zmiennych interpretacyjnych.
Poszczególne części "Concerti armonici" to piękna muzyka, cechuje je zaskakująca swobodna, często dynamiczna kompozycja i bogata instrumentacja. Zamykam oczy i widzę malarstwo złotego wieku w Niderlandach.
Ta trzecia część projektu La Sfera Armoniosa, obejmującego najważniejsze barokowe dzieła orkiestrowe z Holandii przynosi wielką satysfakcję, zdecydowanie warto po nią sięgać!
autor: Andrzej Matysiak
Copyright © 1996-2023 Multikulti Project. All rights reserved

Editor's info:
Unico Wilhelm van Wassenaer (1692-1766) is one of the most remarkable personalities in Dutch music history. Until 1980, his music - the six ‘Concerti armonici’ - was well known to every lover of early music, but not his name. These works were universally understood to be by Giovanni Battista Pergolesi or by Carlo Ricciotti, who published them in 1740 but did not compose them. Unico Wilhelm van Wassenaer was well known to Dutch historians as a descendant of the renowned noble Van Wassenaer family, but nobody knew that he was also a composer. Thanks to a lucky find by the Dutch musicologist Albert Dunning in 1980, man and music could be connected with one another. In 1740, a collection of six concertos for strings and basso continuo, was published in The Hague under the title VI Concerti armonici. The Concerti armonici can be associated with musical performances that took place in the 1720s in The Hague.

Mike Fentross (theorbo)
Conductor/lutenist Mike Fentross has largely earned his credits as an early music specialist. He is working all over Europe as a conductor, soloist and basso continuo player and he is professor of lute and basso continuo at the Royal Conservatory The Hague. In 2006 he founded the baroque orchestra La Sfera Armoniosa.
Mike Fentross conducted in many festivals and concerthalls like the Concertgebouw in Amsterdam. The Festival van Vlaanderen, Festival d’Ambronay, Festival Oude Muziek Utrecht, Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Paradiso Amsterdam, Monteverdi Festival Cremona, Festival de Musica Portico de Zamora, Festival Musica Antiqua Brugge, Vantaa Early Music Festival, Bayreuth Barock and Muziekcentrum Vredenburg in Utrecht. For two times
he had the honour to conduct in the presence of Queen Beatrix of Holland. In 1988 Mike Fentross graduated at the Royal Conservatory The Hague where he studied with lute pionier Toyohiko Satoh. In 1994 he won the Van Wassenaer Competition in Amsterdam with violinist Helene Schmitt. He played chamber music with musicians as Yo Yo Ma, Ton Koopman, Janine Jansen, Marion Verbruggen, Sonia Prina, Maria Bajo, Wilbert Hazelzet, Bruce Dickey, Lucy van Dael, Andrew Lawrence King, Philippe Jarousski, Eduardo Lopez Banzo, Skip Sempe and Gerard Lesne. Mike has recorded more than 75 cd’s.
He studied conducting with Stefan Pas. As conductor he debuted in 1999 with La Dafne from Marco da Gagliano in a production of the New Opera Academie in Amsterdam. In 2006 he conducted in the presence of Queen Beatrix the modern world premiere from the opera l’Ipermestra from Cavalli in a prestigeous jubilee production from the Utrecht Early Music Festival and in 2008 he conducted a second unearthed Cavalli opera La Rosinda in a production from the Musikfestspiele Potsdam Sanssouci Potsdam. In 2009 he conducted for the first time in the big hall from the Amsterdam Concertgebouw and in the same year he was musical director in the production Granida performed in the presence of Queen Beatrix. About his debut as conductor from the Dutch Chamber Choir in 2010 in the Concertgebouw the press wrote: Conductor Mike Fentross rivalled Caravaggio with the score of the Maria Vespers. His first time conducting the Nederlands Kamerkoor was a resounding success.
Mike doesn’t only conduct Early Music, in 2004 he conducted Pierrot Lunaire from Arnold Schoenberg. The press wrote: There was great enthusiasm for Mike Fentross as conductor of a double bill consisting of Monteverdi’s Combattimento di Tancredi e Clorinda and Schoenberg’s Pierrot lunaire. Mike Fentross gave a performance of Pierrot lunaire that ‘appeared to come from another planet’.
In 2012 Mike made his Austrian debut in the Haydn Festival Eisenstadt with great success in a program with coloratura soprano Simone Kermes and in the same year he conducted the pre jubilee concert for the Concertgebouw in a program with solo violinist Lucy van Dael and singers Henk Neven and Andreas Scholl. In 2013 he conducted the Fairy Queen with his orchestra and the Netherlands Chamberchoir.
Since 2013 he is regularly conducting the baroque orchestra and choir of the Royal Conservatory. In 2014 he was invited by Paradiso Orchestra to conduct Beethovens Eroica. In 2016 he conducted the Netherlands Chamber Choir in a Bach, Faure program live broadcast on national radio.

La Sfera Armoniosa, founded in 1992, is a Dutch Baroque ensemble and orchestra specialized in the performance of music from the seventeenth and eighteenth century. Artistic director and conductor is Mike Fentross. In addition to the music of famous composers such as Monteverdi, Haendel and Vivaldi, the ensemble undertakes research into the manuscripts and printed works of the European libraries in order to provide a rich spectrum of music from lesser known composers. The English music magazine Gramophone wrote about their first cd: “How soon will we hear the enchanting La Sfera Armoniosa again, and what fresh buried treasure will they unearth?” La Sfera Armoniosa is known and praised for it’s lively and colourful sound and for its groundbreaking programmes. They created in 2004 a Schoenberg/ Monteverdi programme that they performed with great success in the Utrecht Early Music Festival and they performed modern world premiers from three almost forgotten opera’s: La Rosinda, l’Ipermestra and Granida. In 2012 the Concertgebouw asked La Sfera to design and perform a special program, the Amsterdam musical life before the concerthall was build, for their 125th anniversary.
La Sfera Armoniosa performed in main festivals and concert halls such as: Festival van Vlaanderen, Festival d’Ambronay, Festival Oude Muziek Utrecht, Music Center Vredenburg, Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Monteverdi festival Cremona, Festival de Musica Portico de Zamora, Festival Musica Antiqua Bruges, and the Concertgebouw of Amsterdam.
About their performance of the opera La Rosinda by Francesco Cavalli in Musikfestspiele Potsdam Sanssouci the press wrote: "This evening, the orchestra has proven that it is amongst the leading baroque orchestras. I will not soon forget the nuances that came from the orchestra pit. That was great art… Nothing more and nothing less."
less

muzycy:
La Sfera Armoniosa
Mike Fentross: theorbo, direction

utwory:
Wassenaer: Concerto Armonico I 10:43
Wassenaer: Concerto Armonico II 9:39
Wassenaer: Concerto Armonico III 9:08
Wassenaer: Concerto Armonico IV 9:38
Wassenaer: Concerto Armonico V 9:58
Wassenaer: Concerto Armonico VI 7:59

total time - 57:20
wydano: 28 September 2023
more info: www.challenge.nl

CC72955

Opis

Wydawca
Challenge Classics
Kompozytor
Unico Wilhelm van Wassenaer (1692-1766)
Artysta
Mike Fentross, La Sfera Armoniosa
Nazwa
Wassenaer: VI Concerti Armonici
Zawiera
1CD
Data premiery
2023-10-18
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.