Carlos Bica: Carlos Bica Playing with Beethoven
multikulti.com * * * * 1/2
Płyta pomyślana została, jako muzyczno-terenowa gra z Beethovenem, plac zabaw jest niedookreślony, zależy od inwencji grających, w nie jest tajemnicą, że Bica zaprosił do studio muzyków zaprawionych w twórczym boju. Opowiada historię starą jak świat, eksploatowaną w historii muzyki do znudzenia. W końcu odtwarzanie, interpretowanie, reinterpretowanie, ale też zapożyczanie, wycinanie, czasem wprost kradzież motywów muzycznych jest częstą praktyką od zarania dziejów. A przed nami dopiero kumulacja tego typu praktyk, za sprawą sztucznej inteligencji oczywiście. Ale nie ma, co projektować przyszłości, skoro rzeczywistość przynosi nam tak niecodzienne skarby jak omawiana płyta
Bowiem Bica czyni to w sposób tak zachwycający i przekorny, że trudno nie ulec jej urokowi...
Polityka prywatności
Zasady dostawy
Zasady reklamacji
Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska: 2023-07-14
opakowanie: Gatefoldowe etui
opis:
multikulti.com * * * * 1/2:
Tak jak tytuł płyty zawiera istotny detal (słowo with), tak muzyka zawarta na albumie "Playing with Beethoven" złożona jest z niezliczonej ilości detali, w których warto się rozsmakować.
Carlos Bica opowiada historię starą jak świat, eksploatowaną w historii muzyki do znudzenia. W końcu odtwarzanie, interpretowanie, reinterpretowanie, defragmentowanie, ale też zapożyczanie, wycinanie, czasem wprost kradzież motywów muzycznych jest częstą praktyką od zarania dziejów. A przed nami dopiero kumulacja tego typu praktyk, za sprawą sztucznej inteligencji oczywiście. Ale nie ma, co projektować przyszłości, skoro rzeczywistość przynosi nam tak niecodzienne skarby jak omawiana płyta.
Bowiem Bica czyni to w sposób tak zachwycający i przekorny, że trudno nie ulec jej urokowi. Liryzm i romantyczne podejście Carlosa Bica do materii współczesnego, kreatywnego jazzu, czy to w założonej już 25 lat temu formacji Azul, czy w innych projektach zjednały mu wielu fanów, w tym i mnie. Tak jak już pisałem w recenzji płyty "Am the Escaped One" (Clean Feed, 2019), portugalskiego kompozytora i kontrabasistę Carlosa Bica zaliczam do swoich ulubionych iberyjskich muzyków. Poza walorem czysto muzycznym, cenię go za jego otwartość, polistylistyczność, nieortodoksyjność. Bez względu na to czy gra fado z Camané, Pedro Caldeira Cabralem i Cristiną Branco, czy klezmer jazz z Paulem Brody'm, czy awangardowy jazz z Gebhardem Ullmanem, Alexandrem von Schlippenbachem, Johnem Zornem czy Aki Takase, zachowuje jakąś autonomiczność, oryginalność.
"Playing with Beethoven" pomyślana została, jako "muzyczno-terenowa gra" z Beethovenem, plac zabaw jest niedookreślony, zależy od inwencji grających, w nie jest tajemnicą, że Bica zaprosił do studio muzyków zaprawionych w twórczym boju. Obok lidera i niemieckiego saksofonisty Daniela Erdmanna (Das Kapital, Velvet Revolution), w kwartecie spotykamy młodego portugalskiego akordeonistę João Barradasa, który ma za sobą współpracę z Gregiem Osby'm, Gilem Goldsteinem, czy Nicholasem Paytonem. Skład uzupełnia DJ Illvibe. Pewnie niewielu coś mówi ten sceniczny nick - DJ Illvibe, jednak dla tych, którzy zetknęli się już z tym muzykiem, czy to w roli producenta, czy samodzielnego muzyka, jest ono ważne. DJ Illvibe to bowiem Vincent von Schlippenbach, urodzony w 1980 roku syn Alexandra von Schlippenbacha, ikony europejskiego free improvised music.
Ta czwórka nieoczywistych artystów stworzyła album niepodobny do niczego dotąd, pozbawiony prostych patentów a umocowany w dorobku Beethovena, który śmiało wykraczał poza klasycystyczne konwencje, zakazy i nakazy, swobodnie modyfikując i rozwijając formę allegra sonatowego i wprowadzając do symfonii partie chóralne. Czy to w sonatach fortepianowych, jak w "Tiny Change" (Piano Sonata No.30), w której słyszymy głos Toma Waitsa, w "Kids See Ghosts Sometimes" (Geister-Trio D-dur, Op. 70/1) z głosem Billie Holiday, czy w zaskakująco linearnie zagranej sonacie księżycowej "Julie" (Piano Sonata No.14 "Moonlight"), czy w dziełach symfonicznych przekraczamy kolejne konwencje.
Muzycy nie idą ściegiem infantylnych reminiscencji czy nudnych przejaskrawień, powstaje raczej dzieło złożone z cytatów o cytatach, technika "click and cut" jest już przeszłością, jesteśmy już o kilka kroków dalej, gdzie abstrakcyjna wyobraźnia jest niezastąpionym przewodnikiem.
autor: Tomasz Konwent
Copyright © 1996-2023 Multikulti Project. All rights reserved
Editor's Info:
A saxophone, an accordion, a double bass and a pair of turntables… and Beethoven?
The «romantic» and especially melodic approach of Carlos Bica, who draws on jazz, classical music and the popular tradition of Portugal; the elegant and very free speech of Daniel Erdmann, built on the jazz tradition but committed to finding new paths; the many colors summoned by DJ Illvibe (Vincent von Schlippenbach), a prospector looking for the craziest fragments of sounds; the fascinating musicality of João Barradas, one of the most highly regarded and recognized European accordionists, capable of embracing the most diverse musical languages — this is the unusual cast that sets out to rediscover Beethoven’s legacy.
Carlos Bica is one of the names in Portuguese jazz with the greatest projection across borders. He learned to play the double bass at the Academia dos Amadores de Música, Lisbon, and at the Würzburg Music Academy, Germany. He was a member of the Lisbon Chamber Orchestra, as well as of several German chamber orchestras, such as the Bach Kammerorchester and the Wernecker Kammerorchester. He made a lot of improvised music, worked and recorded in the area of Portuguese popular music with Carlos do Carmo, José Mário Branco, Camané to name just a few, and collaborated with musicians such as Ray Anderson, Kenny Wheeler, Aki Takase, Kurt Rosenwinkel, John Zorn, Lee Konitz, Mário Laginha, Maria João, Mathias Schubert, Claudio Puntin, João Paulo Esteves da Silva, Gebhard Ullmann, David Friedman, Alexander von Schlippenbach, John Ruocco. Among the various musical projects he leads, in addition to interventions in areas such as dance, theater and cinema, his trio AZUL with Frank Möbus and Jim Black, and more recently the trio „I Am The Escaped One“ with DJ Illvibe on turntables and Daniel Erdmann on saxophone, contribute to make the double bass player and composer a reference in the European Jazz scene.
Daniel Erdmann was born in Wolfsburg, Germany. He has been playing the saxophone since 1983 and did his studies in the Jazz class of the Hochschule für Musik Hanns Eisler, in his adopted city of Berlin. Following a grant from the Franco-German High Cultural Council, he moved in 2001 to Paris and later to Reims, where he created the Franco-German cultural association DAS ATELIER. With musicians Théo Ceccaldi and Jim Hart, he founded the group Velvet Revolution, whose debut album on BMC Records won the annual German critics' prize and an Echo Jazz. He was elected "European Musician of the Year 2019" by the Académie du Jazz in Paris, received the "SWR Jazzpreis 2020" and the "Deutscher Jazzpreis" in 2021.
DJ Illvibe, artist name of Vincent von Schlippenbach, was born in Berlin and is the son of the famous free jazz pianist Alexander von Schlippenbach. Having learned to play several instruments since childhood, Illvibe became interested in the world of Djing at the age of 14. He started using the turntable and its discs as a musical instrument while a member of the Hip Hop project Lychee Lassi. Manipulating sounds almost at will, working on them live, stretching and shortening, cutting and pasting them again to reach whole musical universes within a single loop or bar, with a single note, he always manages to give improvisational sessions a new musical direction.
Illvibe is not a sentimental record collector, he simply uses his Vinyl records, he takes what he finds on them — he works with them. When Iilvibe opens his suitcase of records, he finds the entire universe of music in it. Big voices, solo instruments, whole orchestras, kicks, snares and bass drums or Tibetan diphonic singing.
João Barradas is among the most renowned European accordionists, moving in the scenes of classical music, jazz and improvised music. He won several prestigious international competitions for his instrument in the field of classical music; the World Accordion Trophy (CMA), the Coupe Mondale de Acordeon (CIA), the International Competition of Castelfidardo and the Okud Istra International Competition stand out in this list. In the field of classical music, several composers wrote pieces for solo accordion for him, which he performed in dozens of world premieres. In Jazz, his performance began in 2016 when he recorded “Directions”, an album produced by Saxophonist Greg Osby for the North American Inner Circle Music, considered one of the albums of the year by Downbeat magazine.Named ECHO Rising Star by the European Concert Hall Organization for the 2019/2020 season, the prestigious BBC Music Magazine also distinguished him that same season as one of its Rising Stars. In 2020, João Barradas won the 2nd prize of the SPA|/Antena 2 Composition Competition with his work "The Edge of the Sea" for Symphony Orchestra.
muzycy:
Carlos Bica: double bass
Daniel Erdmann: tenor and soprano saxophones
João Barradas: accordion
Dj Illvibe: turntables
utwory:
1. Leonore 06:47
2. Ein Tanz 05:00
3. Wo Dein Sanfter Flügel Weil 11:27
4. Tiny Change 05:01
5. Für Nikolaus Johann van Beethoven 05:36
6. Ritterballett 03:49
7. Per Aspera Ad Astra 04:27
8. Euch Werde Lohn In Bessern Welten 04:36
9. Kids See Ghosts Sometimes 07:20
wydano: July 2023
nagrano: Recorded by Nelson Carvalho at Cineteatro Louletano, Loulé, 15-17 December 2022
more info: www.cleanfeed-records.com
Opis
- Wydawca
- Clean Feed (POR)
- Artysta
- Carlos Bica
- Nazwa
- Carlos Bica Playing with Beethoven
- Instrument
- Double Bass
- Zawiera
- 1CD
- Data premiery
- 2023-07-14