Brew - Masaoka, Workman, Hemingway: Between Reflections / Heat [2CD]
multikulti.com * * * * 1/2
Reggie Workman - kontrabasista Johna Coltrane'a, z którym nagrał najważniejsze coltrane'owskie płyty z "Ballads" i "A Love Supreme" na czele. Gerry Hemingway, drummer Anthony Braxtona, Cecila Taylora, Dereka Bailey'a… i jedna z najoryginalniejszych artystek sceny muzyki improwizowanej Miya Masaoka… Muzycy w bardzo dyskretny sposób kreują prawie namacalną aurę, która stanowi podwaliny dla nieoczywistej, subtelnej narracji. Z każdą minutą napięcie rośnie, oryginalne środowisko brzmieniowe, niespożyta inwencja muzyków, namysł nad każdym dźwiękiem, to nie są nadaktywnie popędliwi instrumentaliści. Jest to narracja oszczędna, zdyscyplinowana, pozornie wyprana z emocji. Każdy z pojawiających się pomysłów wyznacza potencjalne muzyczne ścieżki i rozwidlania się opowieści
Polityka prywatności
Zasady dostawy
Zasady reklamacji
Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska: 2023-07-14
opakowanie: Gatefoldowe etui
opis:
multikulti.com * * * * 1/2
Dwie historyczne sesje trójki absolutnie wyjątkowych instrumentalistów.
Reggie Workman - kontrabasista Johna Coltrane'a, z którym nagrał najważniejsze coltrane'owskie płyty z "Ballads" (Impulse, 1962), "A Love Supreme" (Impulse, 1964) i "Stellar Regions" (Impulse, 1967) na czele. Gerry Hemingway, drummer Anthony'ego Braxtona (kilkanaście lat w jednym zespole), Evana Parkera, Cecila Taylora, Dereka Bailey'a… i jedna z najoryginalniejszych artystek sceny muzyki improwizowanej Miya Masaoka. Regularnie współpracuje z Fredem Frithem (projekt Maybe Monday), Anthony'm Braxtonem, Bang on a Can a także Pauline Oliveros, Ornettem Colemanem i wieloma innymi muzykami związanymi z nowojorską sceną downtown oraz kalifornijską Bay Area.
20 lat to szmat czasu, tyle dokładnie dzieli te dwa nagrania. "Heat" nagrano w 1999 roku w Knitting Factory, "Between Reflections" 20 lat później w 2019 roku, w Acoustic Recordings w Nowym Jorku. Muzycy w obu przypadkach w bardzo dyskretny sposób kreują prawie namacalną aurę, która stanowi podwaliny dla nieoczywistej, subtelnej narracji. Z każdą minutą napięcie rośnie, oryginalne środowisko brzmieniowe, niespożyta inwencja muzyków, namysł nad każdym dźwiękiem, to nie są nadaktywnie popędliwi instrumentaliści. Jest to narracja oszczędna, zdyscyplinowana, pozornie wyprana z emocji. Każdy z pojawiających się pomysłów wyznacza potencjalne muzyczne ścieżki i rozwidlania się opowieści.
Jak pisze Brent Hayes Edward w liner notes mamy do czynienia ze "zdumiewającą demonstracją trwałej wrażliwości na to, co przenika na zewnętrzne obszary percepcji słuchowej, gdy improwizujący muzycy wchodzą w interakcje w czasie rzeczywistym. Chwila po chwili ich wymiana buduje coś, co Hemingway nazywa "sanktuarium" dźwięku, "szansą na zwabienie wolności, w której nasze życie jest zawieszone" w sposób, który pozostawia nas z większą zdolnością percepcji. Trio buduje napięcie narracyjne w sposób niezwykle subtelny, wyraźne brzmieniowe różnice między koto Masaoki a kontrabasem Workmana, dotyczące nie tylko stroju, ale także budowy instrumentów (czy to niklowana stal, nylon czy jedwab) oraz stosowanych technik Arco, Pizzicato lub Col Legno. Koto jest instrumentem bardzo elastycznym – potrafi w jednej chwili oddać przejmującą kruchość ludzkiego głosu, a w następnej ostre zawodzenie gitary elektrycznej, a nawet stukot bambusowego gamelanu jegog – a jego zmienność w jakiś sposób wydobywa i podkreśla również tonalny zakres kontrabasu i zestawu perkusyjnego w sposób, który otrzymuje większą ekspozycję, niż w trio z waltornią lub fortepianem. Muzycy sięgają po różne instrumenty. Oprócz basu Workman gra na pile, didgeridoo i perkusjonaliach, a podczas sesji w 2019 roku Masaoka przechodzi na wietnamski monochord lub dan bau (podłączony do wzmacniacza gitarowego)…
autor: Mariusz Zawiślak
Copyright © 1996-2023 Multikulti Project. All rights reserved
Editor's Info:
This double recording offers two different experiences of the collective trio Brew with Miya Masaoka, Gerry Hemingway and Reggie Workman. These are two separate recording sessions, twenty years apart from each other, “Heat" from 1999, and "Between Reflections" from 2019. For listeners familiar with the music that Hemingway, Masaoka, and Workman have each recorded with other ensembles (BassDrumBone, MZM, or Trio 3, for instance), the interplay of Brew is unexpected and engrossing. At its core, Brew might be called an enterprise in the dynamics of mutual attunement: an astounding demonstration of sustained sensitivity to what percolates at the outer reaches of auditory perception as improvising musicians interact in real time. Moment by moment, their exchange constructs what Hemingway calls a “sanctuary” of sound, a “chance to be lured into a freedom in which our regulated lives are suspended” in a way that leaves us with a keener capacity for perception.
The trio dramatizes the subtle but stark differences between Masaoka’s koto and Workman’s bass, a matter not only of tuning but also of material (whether nickel-plated steel, nylon, or silk) and techniques of bowing and plucking (whether directly with the fingers or with tsume fingerpicks). The koto is a particularly labile instrument—it is capable of conveying the plaintive vulnerability of the human voice one moment and the sharp wail of an electric guitar the next, or even the wooden thud of a bamboo gamelan jegog—and its mutability somehow brings out and emphasizes the tonal breadth of the bass and drum set, too, in a way that might not come across as forcefully in a trio fronted by a horn or piano.
All three musicians deploy multiple instruments. Workman plays musical saw and percussion in addition to the bass, and in the 2019 session Masaoka switches to the Vietnamese monochord or dan bau (hooked up to a guitar amp) on a number of tunes including Cutting by the Pound, Cricket’s Paradise, and Tug. Hemingway and Masaoka also often make recourse to electronic sampling along with their acoustic instruments. As a result, it becomes difficult to identify each player as a single “voice” in the fabric. Instead the voices seem to proliferate—not three, but five, then four, then seven—as the sounds multiply and one can’t always tell where they’re coming from: is that metallic whine a bow against a saw or a dan bau, a drumstick scraped against the edge of a cymbal or a computer sample? The music rejects our inclination to reduce it to a set of individual statements; instead we are confronted with the elusive ebb and flow of a swarm or a cloud.
(press release excerpted from Brent Hayes Edward liner notes)
muzycy:
Miya Masaoka koto, monochord (dan bau), electronics, percussion
Reggie Workman bass, percussion, musical saw, didgeridoo
Gerry Hemingway drums, voice, vibraphone, electronics
utwory:
1. Keffi’s Journey 06:32
2. History 04:43
3. Glyph in Rainfall 05:05
4. Serenade (MM) 08:58
5. Heat 09:40
6. Message from Outside 06:51
7. Whirling 08:04
8. Recall (RW) 06:05
9. Between Reflections 10:12
10. Cutting by the Pound 04:09
11. Morning 02:48
12. Cricket's Paradise 07:40
13. One for Walt Dickerson 05:56
14. Sun Shadows 09:55
15. Tug 04:15
16. Evening 04:25
17. From Above and Below 06:16
18. Dreaming of Peace 03:37
wydano: July 2023
nagrano: 1&2 recorded at Tedesco Studios, NJ Winter 1998, 3-8 recorded at Knitting Factory, Nov 10, 12. 1999
more info: www.cleanfeed-records.com
Opis
- Wydawca
- Clean Feed (POR)
- Artysta
- Brew - Masaoka, Workman, Hemingway
- Nazwa
- Between Reflections / Heat [2CD]
- Zawiera
- 2CD
- Data premiery
- 2023-07-14