Susan Alcorn, José Lencastre, Hernani Faustino: Manifest
multikulti.com * * * * 1/2:
Dwójka wybitnych portugalskich improwizatorów w twórczym zwarciu z Susan Alcorn, amerykańską gitarzystką, która gra na osobliwym instrumencie - elektrycznej gitarze hawajskiej.
Muzyka zawarta na płycie jest improwizowana, to nieśpieszna podróż po obrzeżach sonorystyki, często skręcająca w stronę współczesnej kameralistyki. Improwizacji tworzona jest z dużą rozwagą i odpowiedzialnością za pojedynczy dźwięk... Pewność, z jaką budują kanciastą i abstrakcyjną narrację zachwyca, odbywa się to oczywiście na równoprawnej zasadzie. Kolejnym atutem nagrania jest zmienność akcji i moc intrygujących inspiracji ze strony każdego z muzyków. To wszystko ma niebagatelny wpływ na ogromny interaktywny potencjał zespołu, któremu ulegam z przyjemnością!
Polityka prywatności
Zasady dostawy
Zasady reklamacji
Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska: 2023-07-14
opakowanie: Gatefoldowe etui
opis:
multikulti.com * * * * 1/2:
Dwójka wybitnych portugalskich improwizatorów w twórczym zwarciu z Susan Alcorn, amerykańską gitarzystką, która gra na osobliwym instrumencie - elektrycznej gitarze hawajskiej. Pedal Steel Guitar od lat pięćdziesiątych wykorzystywana jest głównie w muzyce country, jednak Susan Alcorn wprowadziła ją do jazzowego przedsionka. Jej zapał, muzyczna żarliwość i improwizatorski potencjał okazały się siłą nie do zatrzymania, po ponad 20 latach kariery nikt już nie patrzy na Pedal Steel Guitar z przymrużeniem oka.
Urodzona w 1953 roku Susan Alcorn przeszła wyboistą drogę - od fascynacji psychodelią, przez zarobkowe granie country w Teksasie, studia u Pauline Oliveros, po avant-jazz i swobodną improwizację, koncerty i nagrania z jazzowymi gigantami jak Peter Kowald, Evan Parker, Mary Halvorson, Eugene Chadbourne, Ellery Eskelin, Fred Frith czy Joe McPhee. W wywiadach podkreśla swoją fascynację twórczością Johna Coltrane’a, Ornette’a Colemana, Oliviera Messiaena, Krzysztofa Pendereckiego czy Astora Piazzolli. Wykroczyła poza granice narzucone przez tradycyjne podejście do instrumentu, a rozwijając technikę slide’u i glissanda, wypracowała autorskie podejście do elektrycznej gitary hawajskiej, łączące nie tylko jazz, muzykę indyjską czy gamelanową, lecz także klasyczną i minimalistyczną.
Saksofonista José Lencastre z kontrabasistą Hernanim Faustino znają się doskonale, od lat grają w Nau Quartet, założonego przez Lencastre. To zespół, którego patronem jest Johna Coltrane, jego duch obecny jest w ich muzyce nieustannie.
"Manifest" to studyjne spotkanie na improwizowanym szczycie. Lizbońskie studio Namouche słynie z wielu nagrań muzyki improwizowanej. W sierpniu 2022 odbyła się tam sesja nagraniowa, która trafiła na płytę, wydaną właśnie przez Clean Feed Records.
Muzyka zawarta na płycie jest improwizowana, to nieśpieszna podróż po obrzeżach sonorystyki, często skręcająca w stronę współczesnej kameralistyki. Improwizacji tworzona jest z dużą rozwagą i odpowiedzialnością za pojedynczy dźwięk. Triowa obsada wydaje się być naturalną dla trójki muzyków, sprawdzając ich dyskografie, w przypadku Alcorn i Faustino to właśnie triowe nagrania stanowią większość. To słychać w każdym momencie nagrania, pewność, z jaką budują kanciastą i abstrakcyjną narrację zachwyca, odbywa się to oczywiście na równoprawnej zasadzie. Kolejnym atutem nagrania jest zmienność akcji i moc intrygujących inspiracji ze strony każdego z muzyków. To wszystko ma niebagatelny wpływ na ogromny interaktywny potencjał zespołu, któremu ulegam z przyjemnością!
autor: Witek Leśniak
Copyright © 1996-2023 Multikulti Project. All rights reserved
Editor's Info:
Two Portuguese musicians team up with an instrumentalist with a rare path, who continues to expand in her expression that instrument so particular that is the pedal steel guitar.
Saxophonist José Lencastre and bassist Hernâni Faustino often share the stage and studios with various groups. They soon discovered that they had in common, in addition to their taste for jazz and improvised music, a great admiration for the work of Susan Alcorn. In August 2022, Susan Alcorn played in Lisbon, and José Lencastre invited her to record in a trio with saxophone and double bass. The session took place at the Namouche studios in Lisbon, and the album, “Manifesto” brings music of generous interaction, where melodies intersect with angular and abstract forms, bringing a solid narrative that unites improvisations of the trio.
Hernâni Faustino, a self-taught musician, was part of several rock bands in the 1980s; in the 90's, he started to play the double bass and dedicated himself only to improvised music. He was one of the founders, in November 2007, of the RED trio, with pianist Rodrigo Pinheiro and drummer Gabriel Ferrandini. He is currently a member of the Nau Quartet, a formation led by saxophonist José Lencastre, the Refraction Quartet by Rodrigo Amado and the trio Volúpias by Gabriel Ferrandini. In concert, he has played alongside musicians such as Mats Gustafsson, Nate Wooley, Alexander von Schlippenbach, Carlos Zíngaro, Susana Santos Silva, Rob Mazurek, Taylor Ho Bynum, among many others.
José Lencastre is a saxophonist, improviser and composer from Lisbon. Renowned as a versatile musician, he has practiced various musical genres over the years. He has collaborations on stage or recording with musicians such as Się Miguel, Gonçalo Almeida, Albert Cirera, Rodrigo Amado, Peter Evans, Ziv Taubenfeld, Vasco Trilla and many others. During the period he lived in Brazil, between 2012 and 2016, he had the opportunity to develop his interest in the vast and rich rhythmic, melodic and harmonic culture of different traditions, such as Choro, Frevo, Ciranda, etc. He formed the Nau Quartet, a group with four albums released to date, all well received by critics, both nationally and internationally. He has had the opportunity to perform live in several countries such as France, Germany, England, Slovenia, Serbia, Russia, Poland, Czech Republic, Slovakia, Hungary, Morocco, Italy, Belgium and Spain. In 2022, his quintet Common Ground debuted on record, with the participation of Carlos Zingaro, Clara Lai, Gonçalo Almeida and João Sousa.
“Susan Alcorn is one of the greatest exponents of her instrument in the world, taking the pedal steel guitar to worlds that are light years away from its traditional limited role in country and western (where she's coming from). Starting in Texas, Alcorn expanded the instrument's vocabulary, studying classical music from the 20th century, avant-garde jazz and music from around the world. "I understand the instrument I play not as an object to be dominated, but as a partner with whom I share with the listener a meaning and, I hope, a deep awareness of each fragile moment we are together. It is this dynamic that I try to be aware of both in my writing and in my performances’, explains herself.”
By Antonio Branco, Jazz.pt
muzycy:
Susan Alcorn pedal steel guitar, lap steel guitar on track 6
José Lencastre alto saxophone on tracks 1, 2 and 5; tenor saxophone on track 3, 4 and 6
Hernâni Faustino double bass, electric bass on track 1 and 4
utwory:
1. The Poet 10:33
2. Two Distant Realities 03:51
3. Sombra 04:43
4. Interalia 06:37
5. Saturnalia 08:19
6. Manhã Louca 07:47
wydano: July 2023
nagrano: Recorded by Joaquim Monte at Namouche Studio on August 4 2022
more info: www.cleanfeed-records.com
Opis
- Wydawca
- Clean Feed (POR)
- Artysta
- Susan Alcorn, José Lencastre, Hernani Faustino
- Nazwa
- Manifest
- Instrument
- guitar
- Zawiera
- 1CD
- Data premiery
- 2023-07-14