search

Dave Brubeck Quartet: Debut In The Netherlands 1958

72,99 zł
Brutto

multikulti.com * * * * * Dave Brubeck Quartet gra a ja po trzykroć mówię tak!
Po pierwsze koniec dekady lat 50. to najważniejszy czas dla Brubecka. Przypomnijmy, że w połowie 1959 roku powstał ich genialny album Time Out, wyprodukowany przez Teo Macero. Brubeck był wtedy w swojej szczytowej formie, a jego zespół stanowił brzmieniowy monolit.
Po drugie nagrania dokonano w Concertgebouw w Amsterdamie, sali zaliczanej do wielkiej trójki sal koncertowych o najlepszej akustyce na świecie
Po trzecie w końcu płyta ukazuje się w serii wydawniczej THE LOST RECORDINGS, słynącej z najwyższej jakości nagrań. Inżynierowie RBB osiągnęli po raz kolejny prawdziwy cud pod względem akustyki, obcujemy z nagraniem, które łamie czasowy rubikon, choć zarejestrowane w 1958 roku, brzmi nadzwyczaj współcześnie...

Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Straightahead / Mainstream Jazz
premiera polska:
2023-01-16
kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: Digipackowe etui
opis:

multikulti.com * * * * *
Dave Brubeck Quartet gra a ja po trzykroć mówię tak!

Po pierwsze koniec dekady lat 50. to prawdopodobnie najważniejszy czas dla Brubecka. Przypomnijmy, że w połowie 1959 roku powstał ich genialny album "Time Out" (Columbia, 1959), wyprodukowany przez Teo Macero. Brubeck był wtedy w swojej szczytowej formie, a jego zespół stanowił brzmieniowy monolit. Wydane właśnie nagranie pochodzi z pierwszej, europejskiej trasy koncertowej jego kwartetu w referencyjnej obsadzie - Dave Brubeck (piano), Paul Desmond (alto sax), Eugene Wright (double bass), Joe Morello (drums).

Po drugie nagrania dokonano w Concertgebouw w Amsterdamie, Sali, która zaliczana jest do wielkiej trójki sal koncertowych o najlepszej akustyce na świecie, obok Boston Symphony Hall oraz Musikverein we Wiedniu. Nagranie zarejestrowano przez Radio Netherlands, i do dzisiaj cierpliwie czekało w jego archiwum.

Po trzecie w końcu płyta ukazuje się w serii wydawniczej THE LOST RECORDINGS, słynącej z najwyższej jakości nagrań. Wydawca na swojej stronie opisuje proces pracy nad jakością brzmienia "przywracamy do życia zapomniane lub zagubione nagrania w niespotykanej jakości dźwięku, dzięki rewolucyjnej technologii". Inżynierowie RBB osiągnęli po raz kolejny prawdziwy cud pod względem akustyki, obcujemy z nagraniem, które łamie czasowy rubikon, choć zarejestrowane w 1958 roku, brzmi nadzwyczaj współcześnie.

Słuchając płyty po raz kolejny mam refleksję, że ten kwartet powinien się nazywać The Brubeck-Desmond Quartet. Bowiem kontrast pomiędzy dwoma liderami, który zbudował język zespołu, słychać na pierwszy rzut ucha. Desmond operujący delikatnym, jedwabistym brzmieniem, pełnym kontrolowanej swobodny, w przeciwieństwie do Brubecka, prezentującego majestatyczną pianistykę, wyrosłą na klasycznej fortepianowej literaturze. Brubeck nie stosuje też zwykłej metody improwizacji, rozwija swoje improwizacje zgodnie z nastrojem lub fakturą utworu. Bardzo trudno skopiować Paula Desmonda, jego pomysłowość melodyczną, gust, wdzięk i inwencję, inteligencję harmoniczną i delikatną wrażliwość. Jego kunszt najlepiej słychać w "These Foolish Things", swoboda i wigor, z jakimi rozwija swoje pomysły, zaszyty gdzieś atomowy wręcz ładunek energii rozsadza ramy kompozycji.
Tego wieczoru czterej panowie zza Oceanu dokonali przemiany konwencjonalnego w swojej istocie występu w inny byt, w byt stwarzający. Tak właśnie powstają dzieła sztuki!
autor: Mateusz Krępski
Copyright © 1996-2023 Multikulti Project. All rights reserved

Editor's info:
Their first concert in the Netherlands was held on 26 February in the legendary Concertgebouw Hall in Amsterdam
The concert inaugurated a triumphant career in Europe. It announced, loud and clear, the communicative enthusiasm that was the lasting hallmark of these four exceptional musicians.
Remastered by THE LOST RECORDINGS from the original analog tapes


With the support of the American State Department, the Dave Brubeck Quartet, including new members Joe Morello and Eugene Wright, began a major tour of Europe early in 1958. Their first concert in the Netherlands was held on 26 February in the legendary Concertgebouw Hall in Amsterdam, usually reserved for performances of classical music. Since 1951 and the collaboration between Dave Brubeck and Paul Desmond, the band had gained a stunning reputation. In 1954, Dave Brubeck was featured on the cover of Time magazine. Rumor has it that Duke Ellington knocked on Brubeck’s hotel door to congratulate him. Brubeck is said to have responded, “It should have been you.” He dedicated one of his most famous pieces, “The Duke”, included on this album, to his fellow pianist.
That winter evening of 1958, the four American musicians, all in their late thirties, took the stage of the Concertgebouw.
Picture the packed auditorium murmuring expectantly, and four musicians overcome with stage fright yet eager to perform. After some timid applause, Desmond kicked off with the melancholy, sophisticated theme of “Two Part Contention”. The piano came in, sounding out a counter-melody that revealed Brubeck’s classical training and knowledge of counterpoint, acquired when he studied under Milhaud and Schoenberg. He had an inventiveness that was not only melodic but also rhythmic, and he knew how to win over an audience. This was followed by a Disney piece, “Someday, My Prince Will Come” introduced by the piano, three years before the great Miles Davis brought out his eponymous album. They continued with a 1930s standard, “These Foolish Things”, by Jack Strachey, a song that had helped make Ella Fitzgerald famous. Paul led the show in his flowing, ethereal style, with sporadic brassy, dissonant contrasts, proving – if proof were needed – his consummate skills in harmonic phrasing. The saxophone then announced the theme of “One Moment Worth Years”. Eugene, who liked to be called “the Senator”, seemed to lead the private dialogue with an unseen hand, dexterous and sensitive. In the same vein, they led on with “For All We Know” – to thunderous applause. It was now Joe’s turn to take the limelight. When he played “Watusi Drums”, the audience discovered an exceptional drummer who had started out as a virtuoso violinist: fifteen years previously, he had been playing Mendelssohn’s Concerto with the Boston Symphony Orchestra. After hearing Jascha Heifetz, he decided he could never reach the maestro’s heights and switched to drums. The band went on to play “The Wright Groove”, a short piece written by Eugene. The concert concluded with “The Duke”, a tribute to Ellington, and then a superb rendition of “Take the A-Train”, a 1940s classic and the hallmark piece of Ellington’s orchestra, played here in a whirlwind of energy and innovative rhythms.
Sadly, the original tape comes to a halt before the end of this piece could be recorded. Nevertheless, we have chosen to retain the surviving part to bear witness to the groundbreaking creativity then bubbling under the surface in this exceptional quartet’s timeless art…
The concert inaugurated a triumphant career in Europe. It announced, loud and clear, the communicative enthusiasm that was the lasting hallmark of these four exceptional musicians.

muzycy:
Paul Desmond - Saxophone
Joe Morello - Drums
Eugene Wright - Double bass
Dave Brubeck - Piano

utwory:
1. Two Part Contention (11:42)
2. Someday My Prince Will Come (09:08)
3. These Foolish Things (17:27)
4. One Moment Worth Years (12:11)
5. For All We Know (08:25)
6. Watusi Drums (04:44)
7. The Wright Groove (02:56)
8. The Duke (02:26)
9. Take the 'A' Train (09:22)

wydano: 2022-12-12
nagrano: Recorded on 26 February in the legendary Concertgebouw Hall in Amsterdam

TLR2204043

Opis

Wydawca
The Lost Recordings
Artysta
Dave Brubeck Quartet
Nazwa
Debut In The Netherlands 1958
Instrument
piano
Zawiera
1CD
Data premiery
2023-01-16
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.