search

Luís Lopes Lisbon Berlin Quartet: Sinister Hypnotization

69,99 zł
Brutto

spontaneousmusictribune.blogspot.com
Spektakl dźwiękowy wykreowany przez na poły portugalski, na poły niemiecki kwartet, złożony z elektrycznej gitary, piana Fendera, bezprogowego kontrabasu i bystrej, progresywnej perkusji musi nosić znamiona wydarzenia pełnego hałaśliwych i jakże psychodelicznych emocji! Lizbońsko-berlińska idea Luísa Lopesa wszystko nam to gwarantuje, ale nadaje też swej nielinearnej narracji tak efektownej gęstości, iż burza braw, to najmniejsza dolegliwość, jaką winni napotkać muzycy za swoje dzieło. Od razu zatem zaznaczmy – oto nasz kolejny pewniak na listę the best!
Dynamika rodzi się oczywiście z woli perkusisty. Cały background wypełnia kontrabas, który brzmi masywnie niczym sfuzzowana gitara basowa...
autor: Andrzej Nowak

Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska:
2022-12-15
opakowanie: Gatefoldowe etui
opis:

spontaneousmusictribune.blogspot.com:
Spektakl dźwiękowy wykreowany przez na poły portugalski, na poły niemiecki kwartet, złożony z elektrycznej gitary, piana Fendera, bezprogowego kontrabasu i bystrej, progresywnej perkusji musi nosić znamiona wydarzenia pełnego hałaśliwych i jakże psychodelicznych emocji! Lizbońsko-berlińska idea Luísa Lopesa wszystko nam to gwarantuje, ale nadaje też swej nielinearnej narracji tak efektownej gęstości, iż burza braw, to najmniejsza dolegliwość, jaką winni napotkać muzycy za swoje dzieło. Od razu zatem zaznaczmy – oto nasz kolejny pewniak na grudniową listę the best of 2021!

Płytę otwiera ledwie minutowa gra rozpoznawcza – amplifikowany smyczek na gryfie kontrabasu, który żłobi bruzdy, małe frazy gitary, stojące w miejscu pętle gęstego piana i aktywny circle drumming. Dynamika rodzi się tu oczywiście z woli perkusisty. Cały background wypełnia kontrabas, który brzmi masywnie niczym sfuzzowana gitara basowa. Druga kompozycja, która nosi znamiona całkiem swobodnej, ale zapewne częściowo zaplanowanej improwizacji, z miejsca stawia stemple i zasieki, kłębi zadziorne wątki, uprawia pewien rodzaj kolektywnej jazdy po prąd! Piano brzmi jak psychodeliczna gitara, sama zaś gitara zdaje się parskać nieco łagodniejszymi frazami, ale też niesie w sobie prąd wysokiej mocy. Bas i perkusja pracują, jak maszyna śmierci. Narracja klei do siebie wszystkie dźwięki, które tłoczą się niemal ciało w ciało, bez milimetra wolnej czasoprzestrzeni i brną definitywnie w kierunku ściany dźwięku. Gitara pachnie zmutowanym post-Baileyem, piano rży, a sekcja rytmu czyni swoje, raz za razem szukając dodatkowej mocy w meta rockowych przełomach. Stal, inne metale ciężkie, wulkany emocji, katarakty zdarzeń. Po czasie ów cudowny chaos sytuacyjny zdaje się porządkować rytm, który powstaje pod palcami silnych dłoni niezmiennie aktywnego perkusisty. Jego akcje kreują platformę, po której sunie bardzo efektowna ekspozycja fenderowskiego piana.

Trzeci utwór, ponad trzynastominutowy, zdaje się być kluczem do tytułowej Hipnotyzacji. Pierwsze minuty płyną nieco spokojniejszym strumieniem hałasu - rozkołysane, kolektywne frazy brzmią niczym mroczna wersja Return To Forever! Matowe, suche ochłapy dźwięków łączą się w stylowe, lekko wytłumione post-fussion. W tle kolejne pętle rysuje doskonały tego dnia kontrabas, który wspina się na wzgórze, po czym spada na twarz, nie tracąc jednak rezonu. Po umiarkowanym spowolnieniu właśnie ów instrument kreśli nam piękną ekspozycję solową, wspierając się na onirycznym akompaniamencie piana i talerzowych preparacjach. Uśpiona od dłuższej chwili gitara czeka jednak na sygnał do ataku. Po wybiciu siódmej minuty basowy drive wypuszcza ją na efektowne, niemal rockowe expo. W tle kwaśne strugi dźwiękowe generuje piano. Po upływie dziesiątej minuty kwartet pracuje już w trybie galopu – smukłe eksplozje, ogniste fajerwerki, srebrzyste iluminacje, what ever you want! Na zakończenie utworu uwagę skupia na sobie nade wszystko kontrabas, który szaleje na przetwornikach – true monster magnet! Po niedługiej chwili opowieść gaśnie w mrocznym ambiencie utraconego tchu.

Czwarta improwizacja, znów ubrana w szaty kompozycji, otwiera się duetem perkusji i silnie amplifikowanego basu. Flow at stand by, w tle echo piana. Gra na małe pola, oddechy, westchnienia, wybrzmiewające dźwięki, filigranowe sprzężenia, małe preparacje. Krótki festiwal fake sounds szybko podprowadza nas do ostatniej części płyty. Ta stawia na moc i krwiste emocje od pierwszej sekundy! Na czele orszaku złoczyńców gitara i piano, stemplowane hc-punkowymi przełomami sekcji rytmu i śmierci. Flow gęstnieje, przeklejony do podłogi mimo pęczniejącego drummingu. Zdaje się, że w tym momencie sprzężenia dźwiękowe produkują już wszystkie instrumenty. Post heavy-jazz chyli się ku hałaśliwej katastrofie. W połowie piątej minuty kontrabas sprawia wrażenie, jakby rychtował nam nowy rytm, piano zalotnie brzęczy, a perkusja sugeruje wzrost aktywności. Muzycy mnożą pytania, ale stoją po pas w kwaśnych, rockowych emocjach. Power Quartet na ostatniej prostej stawia na dynamikę. I to jest kolejne mistrzowskie pociągnięcie!

Luís Lopes Lisbon Berlin Quartet Sinister Hypnotization (Clean Feed Records, CD 2021). Luís Lopes – gitara elektryczna, Rodrigo Pinheiro – piano Fendera, Robert Landfermann – kontrabas (w wersji bezprogowej z dodatkowymi efektami) oraz Christian Lillinger – perkusja. Nagrane w Butterama Recording Center, Berlin, 5 maja 2018 roku. Pięć kompozycji (dwie pierwsze gitarzysty, kolejne całego kwartetu), łączny czas trwania 37 minut i 29 sekund.
autor: Andrzej Nowak

Editor's Info:
Luis Lopes’ Lisbon Berlin Quartet immediately references the residences of the contributing musicians, Lopes and Rodrigo Pinheiro from Lisbon, Robert Landfermann and Christian Lillinger from Berlin, but there’s more than this that feeds the specific urban relations of this music. To say each is a city with a past, is understatement. If Berlin will loom larger in general histories, from the nightmare of Nazism and the following decades of division, the wall and the refined horrors of the Stasi, Lisbon has a special claim on duplicity, given the half-century reign of the Salazar dictatorship, a fascist regime that preferred relationships with major Western ‘democracies’_ England, America_ which in turn found secret police, torture and oppression easily overlooked for an ally in the war against communism. It was a duplicity that once made Lisbon an espionage hub, a network of spies, lies and conspiracies as much as a city. Lopes’ Lisbon Berlin references all of that indirectly, but it’s a contemporary vision—forcefields and fault lines, underground and skyline, alive from road to rail to phone to rail to phone to cloud, all that data congealing in space, messages breaking up into compound futurities.
The band exercises a brilliant fury, parts mirror one another, sounds may be distinct_ there’s definitely something special about Landfermann’s upright bass, often bowed but through pedals and amp creating a hybrid monster of acoustic and electronic genes_but it’s the wild reflective possibilities of all those high-volume sounds, bouncing off studio walls at a pace in which sonic after-images present undreamed of future cities, third-world Metropolises with contemporary social problems wed to future mutations. Pinheiro, elsewhere master of a certain contemporary classicism, here pursues his own electronic bent, a happy partner and prod to Lopes’ amplified kinetics, while Lillinger, here and elsewhere, exercises a combination of chance and precision that could make him the defining drummer of a generation.

muzycy:
Luís Lopes: electric guitar
Rodrigo Pinheiro: fender rhodes
Robert Landfermann: double bass (with effects)
Christian Lillinger: drums

utwory:
1. Identification 03:38
2. O Andróide que Sonhava Ser Humano 08:17
3. Sinister Hypnotization 13:10
4. Werther's Memories 04:38
5. Berlin Line (Picture of Berlin in Three Movements) 07:45

wydano: June 18, 2021
nagrano: Recorded by Sebastian Maschat at Butterama Recording Center, Berlin, May 5th 2018

more info: www.cleanfeed-records.com

CF571CD

Opis

Wydawca
Clean Feed (POR)
Artysta
Luís Lopes Lisbon Berlin Quartet
Nazwa
Sinister Hypnotization
Instrument
guitar
Zawiera
1CD
Data premiery
2022-12-15
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.