search

Jan Harbeck: Balanced

66,99 zł
Brutto

multikulti.com * * * * *
Kolejne harbekowskie kompozycje tlą się leniwie, płyną nieoczywistym nurtem. Zachwyca Henrik Gunde, który potrafi zastygnąć na ułamek sekundy i z doskonałą precyzją, spokojnie i delikatnie wykończyć frazę. Jan Harbeck gra na Selmer Balanced Action z 1939 roku. Nie jest to przypadkowy instrument, nie dość, że ten model jest szczególnie ceniony wśród muzyków jazzowych, to ten szczególny egzemplarz należał do Stana Getza. Stąd właśnie tytuł płyty "Balanced".
Płyta została nagrana w szczególnej akustycznej przestrzeni, czyli w Brorson Church w Kopenhadze. Akustyka kopenhaskiego kościoła jest kolejnym bohaterem tego nagrania.

Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Straightahead / Mainstream Jazz
premiera polska:
2022-12-15
opakowanie: Digipackowe etui
opis:

multikulti.com * * * * *
Jan Harbeck w jednym z ostatnich wywiadów powiedział, „Kiedy tworzycie wspólnie muzykę, najważniejsza jest przyjazna atmosfera, każdy z muzyków chce dla innych jak najlepiej. Nie zdarza się to często. Mam to szczęście i zaszczyt, że udało mi się wiele lat temu skompletować zespół ze wspaniałych muzyków i utrzymać jego skład do dzisiaj"

Te słowa doskonale oddają entuzjazm i wiarę duńskiego saksofonisty w kwartetowy zespół, którym kieruje od 2007 roku. Muzycy grając ze sobą przez lata wciąż razem rozwijają swój język i obdarowują swoich fanów nowymi nagraniami, czego kolejnym już owocem jest ich najnowszy album, "BALANCED", który ukazał się w grudniu 2022 roku.

Jan Harbeck Quartet to jazzowa marka, jego kolejne płyty są świetnie przyjmowane przez jazzfanów i krytyków muzycznych, od "IN THE STILL OF THE NIGHT" (Stunt, 2008), "COPENHAGEN NOCTURNE" (Stunt, 2011), "VARIATIONS IN BLUE" z amerykańskim saksofonistą Walterem Smithem III (Stunt, 2014), po ostatni jak dotąd "THE SOUND THE RHYTHM" (Stunt, 2019). Wystarczy wspomnieć, że otwierający utwór z tej ostatniej "Lighter Shades", szybko znalazł się na kilku playlistach Spotify i wystrzelił do ponad 6 milionów odsłuchań na tej platformie.

Najnowszy album złożony jest wyłącznie z własnych kompozycji lidera, to też dowód na ciągłą ewolucję języka zespołu. Pierwsze płyty czerpały z bogactwa amerykańskiego śpiewnika standardów jazzowych, dzisiaj standardy stanowią część programu koncertowego kwartetu, jednak już od "THE SOUND THE RHYTHM", nie pojawiają się na płytach. Tak Harbeck mówi o tym: "Mamy razem wyjątkowe brzmienie i kiedy gramy utwór, którego nikt dotąd nie słyszał, powstaje coś niepowtarzalnego. My po prostu podążamy za oryginalną melodią, która nie powinna brzmieć jak nic innego i każdy powinien być w stanie usłyszeć, że jest ona grana przez nasz kwartet".

Kolejne harbekowskie kompozycje tlą się leniwie, płyną nieoczywistym nurtem. Zachwyca Henrik Gunde, który potrafi zastygnąć na ułamek sekundy i z doskonałą precyzją, spokojnie i delikatnie wykończyć frazę. Jan Harbeck gra na Selmer Balanced Action z 1939 roku. Nie jest to przypadkowy instrument, nie dość, że ten model jest szczególnie ceniony wśród muzyków jazzowych, to ten szczególny egzemplarz należał do Stana Getza. Stąd właśnie tytuł płyty "Balanced".

Płyta została nagrana w szczególnej akustycznej przestrzeni, czyli w Brorson Church w Kopenhadze. Akustyka kopenhaskiego kościoła jest kolejnym bohaterem tego nagrania.
Copyright © 1996-2022 Multikulti Project. All rights reserved

Editor's info:
“When you play music together, the most important thing is that you want the best for each other. I love playing with the wonderful musicians in our band and feel very privileged to do so.”

Saxophonist Jan Harbeck’s enthusiasm and faith in the quartet he’s led since 2007 is stronger than ever - and with good reason. They’re still developing and pushing the music forward together, as evidenced by their newest album, BALANCED, arriving in late 2022.

The Jan Harbeck Quartet has been packing venues around Denmark and Europe for years now and already has several critically acclaimed (and commercially successful!) albums in its catalog, including IN THE STILL OF THE NIGHT (2008), COPENHAGEN NOCTURNE (2011), and 2014’s VARIATIONS IN BLUE (2014), the last of which also features American saxophonist and collaborator Walter Smith III. Harbeck has often cultivated works from the great American songbook, but on his most recent album (2019’s THE SOUND THE RHYTHM) he began to put more focus on his own compositions - including the opening track Lighter Shades which quickly found a home on several Spotify playlists and rocketed to more than 6 million streams on the platform.

This new album consists exclusively of compositions by the saxophonist, bandleader, and ever-developing composer. As he puts it: “We have a special sound together and when we play a song that no one has heard anywhere else, it has a unique chance to develop. It’s not supposed to sound quite like anything else and you should be able to hear that it’s us playing.”

For the recording, the musicians all set up in the same room - specifically, a space in a church that was chosen by Harbeck for its natural sound and intimacy. The concept was nothing new for Harbeck and his band, who also prefer to play acoustically at their live concerts: “… it just sounds better and more magical when the overtones of the instruments blend naturally in the room.”

Jan Harbeck believes he played more youthfully years ago - with a certain fire and attitude. At that time, he was busy playing a lot of big band gigs - a setting where tenor players are expected to stand up and blast off on cue. After a break from that world, his trademark sound these days is something understandably calmer, laid back, and yes, balanced. He plays with superb technical ability and musical depth inspired by both Ben Webster and Dexter Gordon, but it’s probably Ellington-band saxophonist Paul Gonsalves' tidal-like waves of playing which influenced him more than anyone else.

The title track on this new album is a laid-back, slightly bluesy vehicle and a form of tribute to the specific instrument Harbeck plays on today - a Selmer Balanced Action from 1939 (in itself a treasured relic of another era), but this particular horn was also previously owned and played by the great Stan Getz, adding to its magic and legacy.

The saxophonist's regular bandmates include pianist Henrik Gunde (piano), Eske Nørrelykke (bass), and Anders Holm (drums), and on BALANCED the quartet becomes a quintet on several selections with the addition of Cuban percussionist Eliel Lazo. One might assume that his playing would push the program into Latin-jazz territory, but his expert and tasteful touch on the congas adds a soft, warm presence to the band’s sound that is conducive to the music's pulse and contributes to the album’s already chilled-out atmosphere.

That atmosphere, built on engaging, melancholic ballads, first manifests itself on One Fine Day, a romantic tune featuring some expert storytelling on the part of the saxophonist. Silver String Valley stands out, leaning into more of a soul vibe than the other songs here, and Henrik Gunde shines on it, both as a brilliant soloist and master accompanist. As Jan Harbeck says: “…with Gunde, you play better than you can.”

The band takes the tempo down and the saxophone slides in stealthily on the tango-inspired Tranquility, and Woodwind is another wonderful example of the group’s pace-and-space approach to presentation - respectfully echoing Ellington and Strayhorn. The band transports listeners into an old nightclub with the loungy One Step at a Time, where you can almost see the saxophone making waves through the smoke in the room. The few truly swinging tracks include The Enchanter and The Drive, the latter gently pushed along by a hushed, almost whispering saxophone, and (at this point) predictably delightful piano playing. The album's final track is fittingly entitled To Be Continued and is an intimate, bittersweet ballad, whose name reassures us all that we can look forward to many future adventures with Jan Harbeck and his quartet.

As the saxophonist puts it: “Music is fantastic - it bypasses our intellect, and you don't have to explain a lot. The expression is strong enough in itself.”

muzycy:
Jan Harbeck: tenor saxophone
Henrik Gunde: piano
Eske Nørrelykke: bass
Anders Holm: drums
Eliel Lazo: congas

utwory:
1. Balanced
2. One Fine Day
3. Silver String Valley
4. The Enchanter
5. Tranquility
6. Woodwind
7. One Step at a Time
8. The Drive
9. To be Continued

wydano: 2022-10
more info: www.sundance.dk

STUCD22102

Opis

Wydawca
Sundance (DK)
Artysta
Jan Harbeck
Nazwa
Balanced
Instrument
tenor saxophone
Zawiera
1CD
Data premiery
2022-12-09
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.