search

Les inAttendus: Johann Sebastian Bach: Die Kunst Der Fuge, BWV 1080

59,99 zł
Brutto

multikulti.com * * * * 1/2:
...Nowa płyta Les inAttendus przynosi wielką satysfakcję. Nie tylko dlatego, że akordeon przejmuje tutaj narracyjny ster, że mariaż basowej violi da gamba i barokowych skrzypiec przynajmniej brzmieniowo określa barokowy kontekst dzieła. Nie dlatego, że taka nieoczywista obsada umożliwia wydobycie ekscytującego bogactwa dźwięków. Ale dlatego, że instrumentaliści wchodzą w dzieło z zapamiętaniem, ale także pokorą. W końcu to przecież bachowskie świadectwo wielości i wielkości w prostocie. Wyzwanie dla kolejnych pokoleń.
Niezaprzeczalna brzmieniowa alchemia nagrania, w którym akordeon Lhermeta sprawia, że instrumenty smyczkowe brzmią tak, jakby pracowały również oddechem, z miechami zamiast smyczków. Tej Sztuki Fugi warto dać szansę!

Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Klasyczna Muzyka Barokowa
premiera polska:
2022-10-07
kontynent: Europa
kraj: Francja
opakowanie: Digipackowe etui
opis:

multikulti.com * * * * 1/2:
Rozpocznę od wersów z wspaniałej książki Stefana Riegera poświęconej osobie Glenna Goulda (Słowo-Obraz-Terytoria, 1997):
(...) Boskość. Abstrakcja. Czystość. Harmonia... U schyłku życia Gould coraz bardziej się wycisza, oddala, coraz go mniej między dźwiękami ostatnich nagrań. Nieobecność bierze górę nad obecnością. Silniej niż kiedykolwiek czuje wspólnotę ducha ze starzejącym się Bachem, który "przestaje przywiązywać wagę do pragmatycznej strony muzycznego rzemiosła, przenosząc się w wyidealizowany świat bezkompromisowej inwencji".
Tak opowiada swojemu przyjacielowi - Monsaingeonowi:
W Kunst der Fuge nie ma już nic, co przypominałoby choćby z daleka wyraźnie zdefiniowane modulacje z poprzednich fug. Bach powraca do kontrapunktu i harmonii, stosowanych - dobre sto lat wcześniej - przez kompozytorów flamandzkich i północnoniemieckich wczesnego Baroku. Pozwala mu to pozostać w systemie tonalnym i zarazem uniknąć pokusy popisywania się tonalnym technicolorem. Widzę w tych utworach nieskończony wachlarz odcieni szarości, a uwielbiam kolor szary. Schweitzer mówił o "świecie ciszy i powagi, który rozpościera się pusty, nieruchomy, bez barw, bez światła i ruchu"... Miał na myśli I Fugę, lecz oddaje to trafnie nastrój, jaki budzi we mnie ostatnia. Równocześnie Bach stosuje w Kunst der Fuge tak śmiałe pod wieloma względami modulacje, jakie znajdujemy dopiero w epoce Wagnera, o przynajmniej sto lat później (...)

Po pierwszym albumie poświęconym dawnej muzyce angielskiej "Poetical Humors" (Harmonia Mundi, 2018), Les inAttendus sięga po opus magnum Bacha - Sztukę Fugi. I robią to jak poeci dźwięku. Poprzez bardzo specyficzną kolorystykę i zaskakujące wprowadzenie akordeonu, basowej wiolonczeli i barokowych skrzypiec uzyskują unikalne piękno i wydobywają głębię tej partytury.
Na zgłębianie Sztuki Fugi Bach poświęcił pięć lat, czyli jedną szóstą swego życia. Od nagrania poprzedniej płyty Les inAttendus minęło cztery lata, mam nadzieję, że były to cztery lata poświęcone arcydziełu Johanna Sebastiana Bacha. Ten artystyczny testament Jana Sebastiana od dawna fascynuje artystów, na rynku jest wiele interpretacji dokonywanych w różnych obsadach instrumentalnych, nad większością z nich, także nad interpretacją rodzimego pianisty Marcina Maseckiego spuśćmy zasłonę myślenia. Nowa płyta Harmonia Mundi przynosi jednak wielką satysfakcję. Nie tylko dlatego, że akordeon przejmuje tutaj narracyjny ster, że mariaż basowej violi da gamba i barokowych skrzypiec przynajmniej brzmieniowo określa barokowy kontekst dzieła. Nie dlatego, że taka nieoczywista obsada umożliwia wydobycie ekscytującego bogactwa dźwięków. Ale dlatego, że instrumentaliści wchodzą w dzieło z zapamiętaniem, ale także pokorą. W końcu to przecież bachowskie świadectwo wielości i wielkości w prostocie. Wyzwanie dla kolejnych pokoleń.
Niezaprzeczalna brzmieniowa alchemia nagrania, w którym akordeon Lhermeta sprawia, że instrumenty smyczkowe brzmią tak, jakby pracowały również oddechem, z miechami zamiast smyczków. Tej Sztuki Fugi warto dać szansę!
autor: Henryk Majda
Copyright © 1996-2022 Multikulti Project. All rights reserved

Editor's Info:
After a first CD devoted to early English music, Les inAttendus tackle Bach’s magnum opus: The Art. Of Fugue. And it is as poets of sound that they do so. Through the very particular colors and the “unexpected” combination of accordion, bass viol and baroque violin, they emphasize the masterly beauty and depth of this score.

BBC Music Magazine - 4 out of 5 stars (Performance) / 5 out of 5 stars (Recording)
In all, this is one of the most personable accounts of Bach’s magnum opus on disc.

Gramophone Magazine
There’s a strange blend, sometimes remarkably so, to this performance by Les inAttendus. Will it replace the string quartet? No, but the trio of accordion, bass viol and Baroque violin offers something uniquely rich.


muzycy:
Les inAttendus
Vincent Lhermet: accordion
Marianne Muller: bass viol
Alice Piérot: violin

utwory:
1. Contrapunctus I, a 4 3'32
2. Contrapunctus II, a 4 3'19
3. Contrapunctus III, a 4 3'16
4. Contrapunctus IV, a 4 5'28
5. Contrapunctus V, a 4 3'33
6. Contrapunctus VI, a 4 in stilo francese 4'13
7. Contrapunctus VII, a 4 augmentationem et diminutionem 3'49
8. Contrapunctus VIII, a 3 5'36
9. Contrapunctus IX, a 4 alla duodecima 2'26
10. Contrapunctus X, a 4 alla decima 3'40
11. Contrapunctus XI, a 4 5'29
12. Contrapunctus XII, a 4 2'07
13. Contrapunctus XIII, a 3 2'20
14. Canon per augmentationem in contrario motu 5'06
15. Canon alla ottava 2'27
16. Canon alla decima in contrapunto alla terza 5'04
17. Canon alla duodecima in contrapunto alla quinta 2'17
18. Contrapunctus XIV, a 4 Fuga a tre soggetti 9'32

wydano: 2nd Jul 2021
more info: www.harmoniamundi.com

HMM905313

Opis

Wydawca
Harmonia Mundi
Kompozytor
Johann Sebastian Bach [1685-1750]
Artysta
Les inAttendus
Nazwa
Johann Sebastian Bach: Die Kunst Der Fuge, BWV 1080
Zawiera
1CD
Data premiery
2022-10-07
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.