search

Tomasz Dabrowski & The Individual Beings

68,99 zł
Brutto

JazzPRESS… W recenzjach JazzPRESSu nie stawiamy ocen ani gwiazdek (szkoda, bo lubię ten system), ale gdybym miał taką możliwość, to Dąbrowskiemu dałbym piąteczkę

AUDIO - Wykonanie *****/ Nagranie **** To znakomity, nowatorski jazz zagrany ambitnie, na światowym poziomie

polskaplyta-polskamuzyka.pl Ten album w jakimś staje się wręcz wyrazem awangardy, zakreślonej ścisłym współistnieniem wszystkich muzyków (“istnień poszczególnych”), którzy byli w stanie wnieść w poszczególne kompozycje namiastkę własnej śmiałości

Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Modern Jazz / Indie Jazz
premiera polska:
2022-10-10
kontynent: Europa
kraj: Polska
opakowanie: Digipackowe etui
opis:

multikulti.com:
Nakładem duńskiej oficyny April Records, swoją premierę miał najnowszy album "The Individual Beings/Istnienia Poszczególne" Tomasza Dąbrowskiego, który jest konsekwencją inspiracji płynącej ze współpracy z wybitnym artystą Tomaszem Stańko.
Jak mówi Tomasz Dąbrowski: "Główną ideą zespołu Istnienia Poszczególne jest praca z indywidualnościami. To, co ja wyniosłem ze spotkań i współpracy z Tomaszem Stańko, to fakt, że należy pielęgnować swoją indywidualność, tworzyć zespoły, szukać i dodawać umiejętnie do swojego języka na instrumencie tak, by stał się on mocny i niezależny – bez względu na okoliczności. Odrębność, oryginalność i kreatywność to elementy, których szukam w moich muzykach, bo tkwi w tym ogromny potencjał i siła, którą przez ten projekt chcę wykorzystać i nadać im kierunek dzięki stworzonym kompozycjom."
Całość nagrania została zrealizowana przy użyciu trąbki należącej do Tomasza Stańko, który w autobiografii "Desperado" tak mówił o sobie: "Nie czuję się samotny. Jestem Istnienie Poszczególne. IP. Bardzo mi odpowiada to określenie Witkacego. Żaden związek, ani grupa, ani też patriotyzm, tylko IP. Jestem Polakiem, tu się urodziłem, takim mówię językiem, jestem głęboko związany z tą ziemią, ale generalnie najbardziej czuję, że jestem Tomasz Stańko. Istnienie Poszczególne. Jestem niepowtarzalnym zbiorem atomów, nie ma takiego drugiego na świecie, w kosmosie. Idę."
To już dziesiąty album sygnowany nazwiskiem Dąbrowskiego, o którym DownBeat napisał "jeden z najbardziej różnorodnych i ciekawych muzyków europejskich", a All About Jazz wskazał jego jako jednego z 15 najważniejszych muzyków europejskich.

JazzPRESS
Najnowszy album Tomasza Dąbrowskiego inspirowany jest osobą Tomasza Stańki, a zdradza to w zasadzie drugi człon tytułu i zarazem nazwy grupy – The Individual Beings. Stańko w wywiadzie-rzece Desperado mówił: „Mam dużą potrzebę swobody i wolności. Nie czuję się Polakiem ani Żydem, tylko sobą z imienia i nazwiska. Nie dlatego, że jest znane. Cenię odrębność. Istnienie poszczególne, jak mówił Witkacy. Jestem Tomaszem Stańką. Kropka”.
Oczywiście powoływanie się na Stańkę przez młodszych kolegów po fachu trącić może koniunkturalizmem i chęcią płynięcia z prądem, a płyta Dąbrowskiego nie jest ni pierwszą, ni tym bardziej ostatnią inspirowaną osobą legendarnego trębacza. Fakty zdają się jednak przemawiać na jego korzyść – raz, że ze Stańką osobiście współpracował w ramach projektu Tomasz Stańko Experience, dwa, że już po śmierci mistrza stał się ważną twarzą corocznych Toastów Urodzinowych organizowanych przez córkę Stańki – Annę. Dostąpił zresztą dzięki niej niebywałego zaszczytu – możliwości gry na trąbce mistrza. Słychać ją zresztą także na nowej płycie.
Dąbrowski poszedł tropem Stańki i jak on dobrał sobie indywidualności wyróżniające się oryginalnością i kreatywnością. Wybór padł na saksofonistę Duńczyka Fredrika Lundina (saksofon tenorowy), Norwega Knuta Finsruda (perkusja) oraz Polaków: Irka Wojtczaka (saksofon tenorowy, saksofon sopranowy i elektronika), Grzegorza Tarwida (fortepian i instrumenty klawiszowe), Maxa Muchę (kontrabas) oraz Jana Emila Młynarskiego (perkusja elektroniczna i akustyczna). W efekcie wykreowane zostało siedmioosobowe polsko-skandynawskie combo.
Projektu Dąbrowski & Istnienia Poszczególne miałem okazję wysłuchać na kilka miesięcy przez ukazaniem się fizycznej (kompaktowej i winylowej) jego wersji. Muzycy w takiej właśnie konstelacji byli jedną z gwiazd zeszłorocznego Lublin Jazz Festivalu. Wrażenia, które wykluwały się w trakcie tego koncertu, były tożsame z tymi, które towarzyszyły mi przy okazji odsłuchu płyty. Dostajemy kawał solidnie zbudowanej technicznej narracji, dla której z jednej strony granicą jest duch skandynawski, z drugiej duch… Komedy.
Tak, tak, płyta inspirowana jest Stańką, ale moim zdaniem, tak mógłby brzmieć Komeda, gdyby tworzył w XXI wieku. Jasne, że stosuję kalkę i uproszczenie, ale któż z braci dziennikarskiej tego nie robi. Tak mi się po prostu skojarzyło. Posłuchajcie In Transit lub Sandy i oceńcie sami. Tego Komedowskiego sznytu w dużej mierze nadaje… elektronika – nie podana (jak zazwyczaj) w eksperymentalnej i przesadzonej formie, ale będąca oszczędnym, neurotyczneym podłożem akustycznych brzmień.
A jeśli chcemy już koniecznie odnaleźć namacalne ślady Stańki, to wzorcem będzie Old Habbits – chropowate frazowanie, drapieżny sound od razu kojarzą się właśnie z Nim. Każda kompozycja jest totalnie przemyślana i tak jak tworzący ją artyści stanowi istnienie poszczególne – żyje własnym życiem, ma walor wyjątkowości, choć jednocześnie w połączeniu tworzy spójną całość. W recenzjach JazzPRESSu nie stawiamy ocen ani gwiazdek (szkoda, bo lubię ten system), ale gdybym miał taką możliwość, to Dąbrowskiemu dałbym piąteczkę (w skali szkolnej).
autor: Michał Dybaczewski

AUDIO - Wykonanie * * * * */ Nagranie * * * *
Jednym z wydarzeń Jazzowej Jesieni w Bielsku-Białej 2021 był koncert "Euforila" kwartetu saksofonisty Macieja Obary z gościnnym udziałem Tomasza Dąbrowskiego, który zagrał na trąbce Tomasza Stańki, niegdyś dyrektora artystycznego festiwalu.
Teraz program układa jego córka Anna, która trąbkę Taty wypożycza tylko Tomkowi Dąbrowskiemu, twórczemu artyście o oryginalnych pomysłach. Okazją do posłuchania, jak brzmi grając na trąbce Stańki, jest album "Tomasz Dąbrowski & The Individual Beings".
Słychać tu echa drapieżnego tonu nieodżałowanego mistrza, wzmocnione energią młodego muzyka wykształconego w Danii. – Główną ideą zespołu Istnienia Poszczególne jest praca z indywidualnościami – mówi Dąbrowski.
– To, co wyniosłem ze spotkań i współpracy z Tomaszem Stańką, to fakt, że należy pielęgnować swoją indywidualność, tworzyć zespoły, szukać i dodawać umiejętnie do swojego języka na instrumencie tak, by stał się on mocny i niezależny, bez względu na okoliczności.
Odrębność, oryginalność i kreatywność to elementy, których szukam w muzykach. Tkwi w tym ogromny potencjał i siła. To znakomity, nowatorski jazz zagrany ambitnie, na światowym poziomie.
Słucham płyty "Tomasz Dąbrowski & The Individual Beings" raz za razem i ciągle odkrywam coś, co mnie zaskakuje i sprawia przyjemność. Ekspresja miesza się z melancholią, melodia z free, jak u Stańki.
autor: Marek Dusza

polskaplyta-polskamuzyka.pl
“Istnienia Poszczególne” to wyjątkowy album Tomasza Dąbrowskiego, którego premiera odbyła się 11 lutego. Całość nagrania została zrealizowana przy użyciu trąbki należącej do Maestro Tomasza Stańko.
Do tego, że wybitny trębacz i kompozytor Tomasz Dąbrowski posługuje się niezwykle oryginalnym językiem wypowiedzi artystycznej, nie trzeba nikogo przekonywać. Tym razem jednak artysta sięgnął znacznie głębiej i jeszcze wyraźniej urzeczywistnił własną wrażliwość, która poprzez koloryt trąbki Tomasza Stańko zyskała nową esencjonalność na albumie “Istnienia Poszczególne”.
Tak skondensowany przekaz w przesłaniu Witkacego, który Stańko sobie przysposobił („Nie czuję się samotny. Jestem Istnienie Poszczególne. IP“), znalazł tu swoje teraźniejsze rozwinięcie. Tomasz Dąbrowski stworzył przestrzeń nie tylko do pokazania własnego indywidualizmu, ale też właściwie umiejscowił każdego muzyka biorącego w tym projekcie, tak by przy własnym udziale uwypuklić ich ważność na tym albumie. Każdy z nich staje się więc częścią czegoś ważnego, ale przy zachowaniu odpowiednich proporcji, określających ich byt we wszystkich kompozycjach.
Stąd tak doskonale uzupełnianie się poszczególnych elementów, które przepływają pomiędzy sobą, nie przeszkadzając sobie wzajemnie. Istnienie fortepianu (Grzegorz Tarwid) rozwija pojawiająca się jakby bezwolnie perkusja – jazzowa i elektroniczna (Knut Finsrud i Jan Emil Młynarski), co w przedziwny sposób kształtuje się chociażby w utworze “Queen Of Mondays“. Oczywiście nic nie mogłoby mieć miejsca, gdyby nie wyraźnie rozciągnięta improwizacja jazzowa, co właściwie jest istotą takich projektów. Wracając jednak do indywidualnego charakteru zaprezentowanych motywów muzycznych, warto dostrzec dialog jaki prowadzi w kilku momentach kontrabas (Max Mucha) z innymi instrumentami. W specyficzny sposób – choć może to brzmi zbyt abstrakcyjnie – zostały też zgrane, dodające animuszu saksofony (Ireneusz Wojtczak i Knut Finsrud). To one współistnieją na tym albumie na różnych płaszczyznach, a jednocześnie tworzą nieodłączną całość z pozostałymi fragmentami muzycznymi (“Spurs of Luck“). Słychać też bardziej melodyjne kompozycje, które w intymnym przekazie zyskują na większej szlachetności (“Short Gesure“). Tutaj gospodarz Tomasz Dąbrowski spaja w bardziej spójną formę pozostałe instrumentarium. “Opowieści” osobiste natomiast bywają jakby trochę inaczej przedstawione, charakteryzując się zaskakującą zmiennością (“JR“).
“Istnienia Poszczególne” całkowicie uciekają od standardowego, czy też klasycznego brzmienia jazzowego, na rzecz pewnej niejednoznaczności. Niektóre z utworów mieszczą się nawet w jakimś obszarze innowacyjności (“In Trasit“), choć z wyraźnym sznytem niedzisiejszej elegancji. Tradycja stanowi w tym przypadku podstawę do poszukiwania własnych, nieszablonowych rozwiązań muzycznych. Ten album w jakimś staje się wręcz wyrazem awangardy, zakreślonej ścisłym współistnieniem wszystkich muzyków (“istnień poszczególnych”), którzy byli w stanie wnieść w poszczególne kompozycje namiastkę własnej śmiałości.
autor: Łukasz Dębowski

Editor's info:
POLISH TRUMPET STAR’S NEW ALBUM HONORS ICON ON HISTORIC HORN
Tomasz Dąbrowski makes his April Records debut with an all-star septet, presenting music inspired by Tomasz Stańko and reflecting on his lasting legacy, lessons learned, and making music on one of the legend’s own storied instruments.
“There are several layers of connection with Stańko,” Tomasz Dąbrowski (b.1984) explains. Both celebrated Polish musicians with the same first name were also wired in similarly creative ways – each forging ahead in their own unmistakable voices on the same instrument (literally the same trumpet… more on that later). Stańko (1942-2018), the recently departed legend, imparted artistic wisdom through his example during their time working together.
In addition to listening to Stańko’s music while growing up in Poland, Dąbrowski had a poster of the jazz titan in his bedroom for years and remembers the first time they met: “He knew who I was… that was very encouraging,” the younger Tomasz says.
This new album is also connected to Stańko in multiple ways. The band was initially created for a concert in Lodz in May of 2020 when Dąbrowski was commissioned to write (and assemble an ensemble to present) new music for the closing concert at the Letnia Akademia Jazzu in Poland that year. He used it as an opportunity to honor his late hero, mentor, colleague, bandmate, and friend. The concert was a success and a recording session was planned for the following year, giving Tomasz time to write and polish new material. The result of the session is the deeply moving and exciting album available to listeners today.
“For a long time, I thought that it was important to be able to play ‘everything’ and make it sound ‘right,’ but after I met Stanko and had some time to reflect on this, I realized that what’s most important is to have your own voice – a voice so strong that it can exist in whatever context you choose and it will still be you,” Dąbrowski shares.
The band’s name and album’s title, Individual Beings, is also a reference to a Stańko quote – taken from Desperado, a print biography available only in Polish – which Dąbrowski translates for us: “I don't feel lonely. I am an individual being… I am Polish, I was born here, Polish is my main language, I am deeply connected with this land, but most of all I feel I am Tomasz Stańko. Individual Being. I am a unique gathering of atoms, there is no one else like that in the world, in the cosmos. Here I am.”
That resonated deeply with Dąbrowski, who took it even further: “we’re all Individual Beings, and our individuality is the strongest thing we have to offer the world – it has to be protected and developed.”
Dąbrowski has honored that mindset and responsibility throughout his career, and never more so than on this new album. The music on this recording, which he describes among other things as a “search for simplicity,” is brought to life by the trumpeter/composer/arranger and six other musicians – apart from saxophonist Fredrik Lundin (Denmark) and drummer Knut Finsrud (Norway), the rest of the group’s members are Polish or based in Poland (Irek Wojtczak on tenor/soprano saxophone & electronics, Grzegorz Tarwid on grand piano & keyboards, Max Mucha on double bass, and Jan Emil Mtynarski on electric & acoustic drums). Each musician arrived into the bandleader’s life sometime over the last half-decade or so, and was chosen for this project, specifically, for their representation and manifestation of one of the things most important to Dąbrowski: “personality, both on and off stage.”
Finally, there’s the horn. During the recording session for the new album, Tomasz (Dąbrowski) played one of Stańko’s horns – his primary instrument in the 1990s, on which he did some of his best work – on loan from Anna Stańko, daughter of the dear departed. “It gave a lot of power to me,” the bandleader says.
That power can be felt, heard, and celebrated throughout Tomasz Dąbrowski’s first release on April Records – as he and the other six other Individual Beings in a powerful, brilliantly and acutely attuned septet present a program that traverses a vast sonic soundscape. This is the next riveting chapter in the story of a real-time rising star and a mature, reflective homage to a late, great legend.

muzycy:
Tomasz Dąbrowski – Trumpet and Electronics
Fredrik Lundin – Tenor Saxophone
Irek Wojtczak – Tenor and Soprano Saxophone plus Electronics
Grzegorz Tarwid – Grand Piano and Keyboards
Max Mucha – Double Bass
Knut Finsrud – Acoustic Drums
Jan Emil Młynarski – Electric and Acoustic Drums

utwory:
1. JR 06:19
2. Old Habits 05:10
3. In Transit 03:36
4. Sandy 06:06
5. Troll 06:41
6. Queen of Mondays 04:21
7. Short Gesture 05:08
8. Spurs of Luck 04:25

wydano: 2022-02-11
nagrano: Recorded at Polish Radio, Studio S3, Warszawa, Poland, May 2021

APR093CD

Opis

Wydawca
April Records (DK)
Artysta
Tomasz Dabrowski & The Individual Beings
Nazwa
Tomasz Dabrowski & The Individual Beings
Instrument
trumpet
Zawiera
1CD
Data premiery
2022-10-10
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.