search

Ole Matthiessen: Social Distancing Blues

66,99 zł
Brutto

multikulti.com * * * * *:
... Zachwycający pewnością każdej frazy, każdego akordu, zarazem delikatnością i harmonią album stanowi jedno z najwspanialszych osiągnięć jazzowej klasyki. Nikt tutaj nie odkrywa Ameryki, nie szuka nowatorskich rozwiązań, nienowy pomysł – jeśli tylko jest dobry – i jeśli realizowany jest przez mistrzowski skład - potrafi dać wspaniałe owoce. Tak jest tym razem. Kiedyś przeczytałem takie zdanie, że "czasem pewne rzeczy musisz najpierw skomplikować i dopiero to pozwoli ci je wreszcie zrozumieć", w kontekście "Social Distancing Blues" myślę, że oktet prowadzony przez Matthiessena okres komplikowania ma już za sobą, teraz oddali się formom najdoskonalszym, absolutnym i wiecznym…

Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Piano Jazz / Straightahead / Mainstream Jazz
premiera polska:
2022-05-10,
Wydawnicto Audiofilskie

kontynent: Europa
kraj: Dania
opakowanie: digipackowe etui
opis:

multikulti.com * * * * *:
Często znajomi zadają mi pytanie o to "czego słuchać?", czy słuchać klasyki jazzu czy też jednak nowego jazzu, który jest z naszego świata? Mam na to od lat jedną odpowiedź, staraj się słuchać jazzu z różnych epok, gatunków, kultur. Słuchaj wszystkiego, tylko wtedy wykształcisz własny aparat oceny, tylko mając szerokie spojrzenie zobaczysz własną ścieżkę. Jednak są wyłomy od tej zasady, i tak, kiedy myślę o klasyce jazzu, to wiek muzyka ma swoje znaczenie. Oglądając swój płyto zbiór widzę, że w ostatnich 40 latach najwspanialsze mainstreamowe płyty nagrywali muzycy dojrzali. Oczywiście były wspaniałe płyty młodych muzyków, którzy wspięli się na panteon jazzowej tradycji, by wspomnieć tylko dwie - "Moodswing" Joshua Redman Quartet i "Variations in Blue" Jan Harbeck Quartet Feat. Walter Smith III - mistrzowskie przykłady Old Fashioned Jazz w młodym wydaniu. Jednak to nieliczne wyjątki, zdecydowana większość to powierzchowna stylizacja, konwencjonalny akademizm, nie wart naszej uwagi.
Dlatego szukając klasycznego jazzu zwracam uwagę na wiek muzyków. W klasycznym combo jazzowym nie chodzi o to, kto kogo zdominuje albo wręcz zniszczy, a o to, kto najgłębiej wniknie w zespół, rezygnując niejako ze swojej rozpoznawalności.

Duński pianista Ole Matthiessen, rocznik 1946 jako 20-latek trafił do kwartetu Carstena Meinerta, z którym w roli aranżera i pianisty uczestniczył w fundamentalnej dla duńskiego jazzu sesji nagraniowej "Musictrain" kolektywu Carsten Meinert C.M. Music Train. Później lista jego współpracowników rosła jak na drożdżach, wymienię tylko najważniejszych - Art. Farmer, Carmell Jones, Dusko Gojkovic, Richard Boone, Lee Konitz, Earle Warren, Buddy Tate, Dexter Gordon, Budd Johnson, Bud Freeman, Ernie Wilkins, Jimmy Heath, Bernt Rosengren, Sahib Shihab, Pepper Adams, Willem Breuker, Lee Schipper, Harvie Swartz, Jimmy Garrison, Philly Joe Jones, Elvin Jones, Adam Nussbaum, Ed Thigpen, J.C. Moses, Billy Brooks, Georgie Fame, Babs Gonzales, Max Roach, Rory Callagher, Jimmy Knepper, Billy Hart, Eddie Harris, Roscoe Mitchell, Joseph Jarman, Gary Bartz, Dick Oatts, Johnny Griffin, Johnny Dyani, Harry Sweets Edison, Thad Jones, Joe Lovano. Uff, robi wrażenie!

Zachwycający pewnością każdej frazy, każdego akordu, zarazem delikatnością i harmonią album stanowi jedno z najwspanialszych osiągnięć jazzowej klasyki. Nikt tutaj nie odkrywa Ameryki, nie szuka nowatorskich rozwiązań, nienowy pomysł – jeśli tylko jest dobry – i jeśli realizowany jest przez mistrzowski skład - potrafi dać wspaniałe owoce. Tak jest tym razem. Kiedyś przeczytałem takie zdanie, że "czasem pewne rzeczy musisz najpierw skomplikować i dopiero to pozwoli ci je wreszcie zrozumieć", w kontekście "Social Distancing Blues" myślę, że oktet prowadzony przez Matthiessena okres komplikowania ma już za sobą, teraz oddali się formom najdoskonalszym, absolutnym i wiecznym. Tak brzmi chociażby koronkowa "Summer Breeze", przywodząca bluesowe hymny Billy'ego Harpera, lub urocza ballada "Surivanoroc", w której słychać echa Dextera Gordona i Colemana Hawkinsa. Zachwyca zagrany z porywającą żarliwością "Brother Yusef", hołd oddany Yusefowi Lateefowi. Na koniec panowie wyprawiają się do Afryki i częstują nas "South African Sunrise", wspomnienie Johnny'ego Dyaniego, Dollara Branda i Randy'ego Westona. Muzycy w oryginalnych kompozycjach lidera, z których kilka zasługuje status jazzowych standardów, odnajdują niezmienne reguły rządzące gatunkiem, którego cechuje szlachetna prostota i naturalna elegancja.

Myślałem, że albumem życia Matthiessena będzie "Flashbacks & Dedications" (Stunt Records, 2016), jednak po lekturze nowej płyty nie mam już takiej pewności, Matthiessen nagrał album równie dobry. Ta płyta to niejako głos mędrca, którego wiek, doświadczenie, warsztat i wyobraźnia sprawiają, że musimy zatrzymać się choćby na chwilę, aby jej posłuchać uważnie.
"Social Distancing Blues" to nie tylko świadectwo uprawiania jazzu na mistrzowskim poziomie, to przede wszystkim świadectwo jego głębokiego przeżywania!
autor: Krzysztof Szamot
Copyright © 1996-2022 Multikulti Project. All rights reserved

Editor's info:
Social Distancing Blues, the new release from Danish pianist and composer Ole Matthiessen, highlights the seminal jazzman's own compositions that came together during a period marked by conditions determined by the prevailing pandemic.
Ole Matthiessen is a living legend in Danish jazz. The now 75 year old producer and full-time employee at the iconic DR (Denmark's Radio) Jazz Department has influenced generations of musicians and listeners with his significant and multifaceted contributions to the genre. Through the years he has overseen the creation of an abundance of recordings with both Danish and forieign musicians, authoured several books, hosted and produced radio programmes, taught and lectured at the revered Rhythmic Music Conservatory…and his endless insight and infectious affinity for jazz still benefits the readers of Jazz Special magazine.

The music herein is rooted in the legacies of traditional Danish songs and jazz, interpreted by leading instrumentalists. A variety of singable melodies on steadfast harmonic structures make way for creation in the present moment - the very essence of jazz. The material ranges from recent compositions, along with some from as far back as 1967, including tracks inspired by the likes of Yusef Lateef, Eddie Harris and Dollar Brand.
In the timeless nature of Ole Matthiesen and his generous spirit as an educator and historian, this album contains a gift to those who find inspiration in the songs: PDF files that anyone can download and print from the CD, to create arrangements and read along with the melodies as part of their own musical journeys.

muzycy:
Henrik Bolberg (tp, flh)
Jan zum Vohrde (as)
Bob Rockwell (ts)
Lis Wessberg (tb)
Ole Matthiessen (p)
Rune Fog-Nielsen (b)
Ole Streenberg (d)
Eliel Lazo (perc)

utwory:
01. Social Distancing Blues
02. Another Me
03. Surivanoroc
04. Summer Breeze
05. Careena
06. Ikke Noget Endnu
07. Morning Mist
08. Brother Yusef
09. Autumn Song
10. Simple Things
11. White and Blue
12. Happy Ending
13. South African Sunrise

wydano: 2022-02
nagrano: Recorded at the Village Studio, August 23 & 24, 2021

more info: www.sundance.dk

STUCD21112

Opis

Wydawca
Stunt Records (DK)
Artysta
Ole Matthiessen
Nazwa
Social Distancing Blues
Instrument
piano
Zawiera
1CD
Data premiery
2022-05-10
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.