search

Nathan Salsburg: Psalms [Vinyl 1LP]

119,99 zł
Brutto

multikulti.com * * * * *:
Słuchanie tej płyty jest niczym odczytywanie prastarych manuskryptów ze starej książnicy. Amerykański muzyk, który od ponad 20 lat pełni funkcję kuratora Archiwum Alana Lomaxa w Association for Cultural Equity, sięga po Tehillim, starotestamentową Księgę Psalmów…
Z wielką czułością, medytacyjną mocą śpiewa po hebrajsku zróżnicowane pod względem gatunkowym te pieśni początków, które są niczym innym jak źródłem poezji, tej ludzkiej i natchnionej. Przy pierwszym kontakcie uwagę zwraca świetna, oryginalna produkcja, sytuująca się na granicy rzeczywistości i hipnotyzujący rytm narracji. Oniryczny wręcz, ale niejednoznaczny. Wąska grupa akompaniujących jemu muzyków, z Joan Shelley i Willem Oldhamem na czele, umiejętnie dopełnia ten baśniowy świat dźwięków.

Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Indie Pop / Avant Pop / Muzyka alternatywna
premiera polska:
21.04.2022
kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: Singlefoldowe etui
opis:

multikulti.com * * * * *:
Słuchanie tej płyty jest niczym odczytywanie prastarych manuskryptów ze starej książnicy. Amerykański muzyk, który od ponad 20 lat pełni funkcję kuratora Archiwum Alana Lomaxa w Association for Cultural Equity, sięga po Tehillim, starotestamentową Księgę Psalmów. Nie jest pierwszym, który porywa się na to wyzwanie. Wystarczy wspomnieć kompozycję "Tehillim" z 1981 roku amerykańskiego kompozytora Steve'a Reicha, który stworzył dzieło wielkoformatowe, zarówno jeśli chodzi o 20-osobową obsadę, jak i wpisanie jej w kompozycyjne ramy współczesnej awangardy.
Psalmy są wspólną tradycją dla katolików, protestantów, wyznawców prawosławia i Żydów. Były i są wykonywane pod każdą szerokością geograficzną. Od śpiewu bizantyjskiego, po negro spiritual. Od chorału gregoriańskiego, po współczesne wersje muzyków rockowych i reggae. Od tradycyjnych śpiewów Żydów z Etiopii, po XX-wieczne wersje autorstwa Leonarda Bernsteina.
Nathan Salsburg wybrał drogę odmienną, intymną i osobną. Z wielką czułością, medytacyjną mocą śpiewa po hebrajsku zróżnicowane pod względem gatunkowym te pieśni początków, które są niczym innym jak źródłem poezji, tej ludzkiej i natchnionej. Przy pierwszym kontakcie uwagę zwraca świetna, oryginalna produkcja, sytuująca się na granicy rzeczywistości i hipnotyzujący rytm narracji. Oniryczny wręcz, ale niejednoznaczny. Wąska grupa akompaniujących jemu muzyków, z Joan Shelley i Willem Oldhamem na czele, umiejętnie dopełnia ten baśniowy świat dźwięków. Powolne tempo narracji tworzy iluzję – złudzenie muzyczne - prowadzące do procesu przywracania pamięci. Tlące się leniwie kompozycje, które powstały w latach 2016-2019, zaplecione są zaskakująco gęsto, poprzetykane filigranowymi detalami, które ujawniają się dopiero przy kolejnych przesłuchaniach.
Nathan Salsburg, podobnie jak kiedyś Steve Reich, w poszukiwaniu swojego duchowego Graala, stworzył arcydzieło, wymykające się łatwej ocenie.
Autor: Tomasz Konwent
Copyright © 1996-2022 Multikulti Project. All rights reserved

Editor's info:
Acclaimed guitarist Nathan Salsburg has announced a new record Psalms which will be released on August 20th. Psalms is a collection of new arrangement of Biblical psalms, sung in Hebrew by Salsburg with a backing band which includes Joan Shelley, Will Oldham, James Elkington and Spencer Tweedy. Salsburg, an archivist with the Alan Lomax Archive, says the project came of "a desire for some kind of rigorous and creative Jewish engagement, which came to take shape in the irregular practice of opening a bilingual Book of Psalms at random, scanning the English of a particular chapter for passages that resonated conceptually and emotionally, and scanned rhythmically.

Copying those selections over to a separate page," then threading them into new melodies. He goes on to say: My formative experiences with Jewish music were collective and participatory, at synagogue and summer camp in the ‘80s and early ‘90s, where the repertoire was heavy with “American nusach.” Played on acoustic guitars, combining liturgical Hebrew with contemporary English translations and Israeli folk-song lyrics, it was meant to be sung with maximum physical investment (jumping, shouting, dancing, swaying) for maximum emotional return, which it absolutely delivered. Its earnestness was its cardinal virtue, as it provided an experience of catharsis similarly guileless and really quite liberating for the young Upper Southern/Midwestern Jew I was.

It was not, however, music that I could carry into adulthood—I was too old for summer camp; I stopped attending synagogue with any regularity; I sought more than unadulterated emotionalism. I became drawn, then, to Jewish music in which I was incapable of participating: in time, klezmer and cantorial performances on 78-rpm records; in space, the devotional traditions of Sephardic and Mizrahi communities. So when I heard Dark’cho, David Asher Brook and Jonathan Harkham’s 2004 album of traditional Chasidic melodies and liturgical pieces, I was smitten by it and brought it in close. It was delicate, intentional music, made by sensibilities I felt in tune with. It was sung quietly and played sparely on instruments I might have chosen. Its spirit was of private meditation as opposed to collective ecstasy; its sound more of seeking than of finding. It was the stuff of aspiration, and it served as a guide to the practice from which Psalms emerged. Nathan Salsburg is based in Louisville, Kentucky.

In 2012 Bob Boilen of NPR Music declared him "likely to become one of those names we all associate with American folk guitar." He has released three solo guitar albums, the most recent Third (2018) was called his "finest outing yet" by Aquarium Drunkard. He has played on albums by The Weather Station and Shirley Collins, and since 2014, has toured and recorded an accompanist to Joan Shelley. In 2020 he released two volumes Landwerk, new instrumental compositions which used fragments of 78's as their melodic base. He also recently collaborated with Bonnie "Prince" Billy and the author Max Porter on the Three Feral Pieces EP.

muzycy:
Nathan Salsburg: Guitar, Vocals
David Asher Brook, Jacob Duncan, James Elkington, Jean Cook, Joan Shelley, Nathan Salsburg, Nick Macri, Noa Babayof, Spencer Tweedy, Stephen Burns, Will Oldham: vocals
Jacob Duncan: Clarinet
James Elkington: Dobro, Organ, Percussion, Piano
Stephen Burns: Flugelhorn, Trumpet
Jean Cook: Viola, Violin
Nick Macri: Bass
Spencer Tweedy: Drums

David Asher Brook: Trumpet (track B4)
Joan Shelley: Vocals (tracks: B3, B4)
Noa Babayof, Will Oldham: Vocals (tracks: A5, B3)

utwory:
A1. Psalm 47
A2. Psalm 19
A3. Psalm 147
A4. Psalm 90
A5. Psalm 33
B1. Eli, Elli + Psalm 42
B2. Psalm 104
B3. O You Who Sleep + Psalm 96
B4. Psalm 111

wydano: August 20, 2021
more info: www.noquarter.net

NOQ078LP

Opis

Wydawca
No Quarter (USA)
Artysta
Nathan Salsburg
Instrument
guitar
Zawiera
Vinyl 1LP
Data premiery
2022-04-20
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.