search

Jakob Bro / Thomas Knak: Bro/Knak [Vinyl 3LP]

235,99 zł
Brutto

multikulti.com * * * * *Urok płyty "„Bro/Knak" polega, z grubsza biorąc, na niezwykłych kompozycjach, które są w stanie uwieść nawet mocno zblazowanych jazzfanów, takich, co to wszystko już słyszeli. Maestria formalna jest tutaj poza dyskusją, przeprowadzanie kolejnych wariacji na bazie tematów Bro wprowadza słuchacza w stan nirwany. Każdy słuchacz wie co to znaczy dobrze napisany utwór, jeśli dołożymy do tego instrumentalistów, którzy jak jeden mąż potrafią wnieść wartość dodaną, zbliżamy się do przystanka końcowego z tablicą arcydzieło. Tak jest właśnie tym razem

Jazz Forum * * * *To kompozytorski tour de force Duńczyka. Właściwie należałoby ją traktować jako rodzaj suity, choć poszczególne jej części są autonomicznymi utworami, to jednak wyraźnie widoczny jest ogólny zamysł całej płyty.

Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Modern Jazz / Indie Jazz
premiera polska: 2021-12-07
opakowanie: Jewelcase
opis:
multikulti.com - ocena * * * * *
Magia i zagadkowość lustrzanego odbicia fascynowała ludzkość od dawna, już od czasu pierwszych luster z polerowanego metalu. Do dzisiaj jest źródłem niezwykle inspirujących symbolicznych znaczeń. Dwaj duńscy muzycy, każdy w swoim gatunku tworzący dzieła o wysokiej wartości, stworzyli album, który odwołuje się właśnie do idei lustrzanego odbicia, tutaj na gruncie muzyki. Tutaj owym lustrem jest świat dźwięków Thomasa Knaka, który remiksuje oryginały z pierwszego dysku.
Gitarzysta Jakob Bro to mistrz atmosferycznego jazzu, którego świat poznał na niezwykłej "Balladering", na której obok Bro usłyszeliśmy Billa Frisella, Lee Konitza, Bena Streeta i Paula Motiana. Był gitarzystą Paul Motian & The Electric Bebop Band, grał w kwintecie Tomasza Stańko na płycie "Dark Eyes". Od tego czasu zamknął swoją trylogię rozpoczętą płytą "Balladering" ("Time" i "December Song") i zrealizował kilka kolejnych płyt już w barwach ECM Records. Na "Bro/Knak" prezentuje się głównie od strony kompozytorskiej, bowiem kilka utworów oddał wybitnym instrumentalistom, jak pianiści David Virelles i Paul Bley, klarnecista Oscar Noriega i Tine Rehling na harfie.
Duński weteran ambientu Thomas Knak (znanym również jako Opiate) rozpoczął producencką działalność w połowie lat 90 w Kopenhadze. Z czasem przyszła współpraca z gwiazdą neoklasyki – Nilsem Frahmem. Później z Björk w trakcie pracy nad płytą "Vespertine", na zaproszenie Bomb the Bass i Coldcut tworzył dla nich remiksy.
Urok płyty "„Bro/Knak" polega, zgrubsza biorąc, na niezwykłych kompozycjach, które są w stanie uwieść nawet mocno zblazowanych jazzfanów, takich, co to wszystko już słyszeli. Maestria formalna jest tutaj poza dyskusją, przeprowadzanie kolejnych wariacji na bazie tematów Bro wprowadza słuchacza w stan nirwany. Każdy z jazzfanów wie co to znaczy dobrze napisany utwór, jeśli dołożymy do tego instrumentalistów, którzy jak jeden mąż potrafią wnieść wartość dodaną, zbliżamy się do przystanka końcowego z tablicą "arcydzieło". Tak jest właśnie tym razem, bez względu czy słuchamy solowego fortepianu Davida Virellesa (Northern Blues Variation No. I, G Major Song) i Paula Bley'a (Roots Piano Variation), czy duetu Oscar Noriega - Tine Rehling (Epilog), czy tria Bro/Ballard/Morgan (Mild) i Bro/Frisell/Morgan (Roots), czy w końcu "Izu" z niesamowitą Pamilia Kurstin ma tereminie i drugim gitarzystą Andersem Mathiasenem i dwu-częściowej "Color Sample", z Jakobem Kullbergiem na wiolonczeli, Jakobem Høyerem za perkusją, Jakobem Bro, Kenny'm Wheelerem na flugelhornie i Tine Rehling na harfie.
Na koniec absolutna rewelacja - baśniowa "Northern Blues Variation No. II" z Duńskim Królewskim Chórem Kameralnym w głównej roli!
autor: Mateusz Krępski
Copyright © 1996-2021 Multikulti Project. All rights reserved

Jazz Forum * * * *
Jakob Bro jest przede wszystkim kompozytorem, a dopiero w drugiej kolejności – gitarzystą. Przekonuje o tym na kilku ostatnich albumach, ale nigdzie nie jest to aż tak wyraźne jak na płycie najnowszej „Bro/Knak”.
To dwupłytowy album, który w założeniu ma pewien charakterystyczny dualizm – jest to całość połączona wspólną koncepcją i materiałem dźwiękowym. Jednak nie sposób nie zauważyć, że każda z tych płyt jest odrębną historią, mającą własne cechy.
Pierwsza z nich, zatytułowana „Bro”, to kompozytorski tour de force Duńczyka. Właściwie należałoby ją traktować jako rodzaj suity, choć poszczególne jej części są autonomicznymi utworami, to jednak wyraźnie widoczny jest ogólny zamysł całej płyty. Otwiera ją i zamyka temat Northern Blues Variation – najpierw grany solo przez pianistę Davida Virellesa, a później przez trio złożone z lidera na gitarze, Billa Frisella, kontrabasistę Thomasa Morgana, z towarzyszeniem chóru.
Dalej mamy piękną, klasyczną w formie i bardzo skandynawską w nastroju kompozycję Color Sample – zbudowaną na minimalistycznych frazach wiolonczeli, harfy i ambientowej gitarze lidera. Wspaniałym, arabeskowym solem popisuje się tu Kenny Wheeler.
Później następuje seria krótkich, niezmiennie atrakcyjnych melodycznie, utworów, o różnym charakterze, który czasem narzucają zaproszeni muzycy, jak w przypadku Roots, gdzie udział Frisella wprowadza klimat Americany.
Centralnym punktem tej płyty jest moim zdaniem Roots Piano Variation zagrana solo przez Paula Bleya. To ponad 16-minutowa improwizacja, prezentująca niepodrabialną pianistykę Bleya, żyjącą jakby w oderwaniu od wszelkich trendów, którą czaruje od wielu lat. Bley jest gdzieś pomiędzy Jarrettem, Evansem, Monkiem, a pianistami free. To swobodny, spontaniczny ciąg skojarzeń, dla których punktem wyjścia jest temat Jakoba Bro i jednocześnie najbardziej jazzowy fragment płyty.
Druga płyta „Knak” zawiera remiksy materiału dokonane przez muzyka ze sceny elektronicznej – Thomasa Knaka. Muzyka remiksowana jest z założenia twórczością autotematyczną. To swego rodzaju wariacje dokonywane przy pomocy studyjnych sztuczek, a także dodanych postprodukcyjnie dźwięków i beatów.
Autor: Marek Romański

muzycy:
Jakob Bro ( electric Guitar, acoustic guitar, piano)
Paul Bley (piano)
Kenny Wheeler (flugelhorn)
Bill Frisell (guitar)
Thomas Morgan (double bass)
David Virelles (piano)
Oscar Noriega (clarinet)
Jakob Kullberg (cello)
Jeff Ballard (drums)
Tine Rehling (harp)
The Royal Danish Chapel Choir (vocals )
Jonas Westergaard (electric bass)
Jakob Hoeyer (drums)
Anders Mathiasen (acoustic guitar )
Pamelia Kurstin (theremin)

utwory:
CD 1
1. Northern Blues Variation No. I
2. Color Sample
3. Epilog
4. G Major Song
5. Izu
6. Roots
7. Mild
8. Roots Piano Variation
9. Northern Blues Variation No. II

CD 2
01. Northern Blues Variation No.II Rebuild No.I
02. Roots Rebuild
03. G Major Song Rebuild
04. Izu Rebuild
05. Color Sample Rebuild
06. Epilog Rebuild
07. Mild Rebuild No.I
08. Mild Rebuild No.II
09. Northern Blues Variation No.II Rebuild No.II



wydano: 2013-09-18
nagrano: Recorded at STC Studios, Copenhagen and at Avatar Studios, New York City between June 2011 and April 2012

LLR016

Opis

Wydawca
Loveland Records (DK)
Kompozytor
Jakob Bro
Artysta
Jakob Bro / Thomas Knak
Nazwa
Bro/Knak [Vinyl 3LP]
Instrument
guitar
Zawiera
Vinyl 3LP
Data premiery
2021-12-07
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.