search

Adam Bałdych Quintet & Paolo Fresu: Poetry

59,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Modern Jazz
premiera polska:
2021-10-29
kontynent: Europa
kraj: Polska
opakowanie: digipackowe etui
opis:

JazzPRESS
Wrzucenie Hyperballad do programu najnowszej płyty Adama Bałdycha to z pewnością odniesienia do muzyki z wczesnej młodości lidera. Kiedy Bjork wydawała swój album Post, na którym znalazł się ten utwór, jeśli nie mylę się w obliczeniach, Adam miał mniej więcej dziesięć lat. To jednak nie brak własnego materiału, ani sentyment do muzyki z dawnych lat spowodował, że Hyperballad usłyszycie na najnowszym krążku Adama Bałdycha. Moja hipoteza jest prosta – to chęć pokazania światu, że potrafię pisać tak samo dobre tematy. A nawet jeśli się mylę i zwyczajnie tak jakoś wyszło, albo utwór Bjork ma jakieś szczególne znaczenie dla Adama Bałdycha, to i tak wyszło właśnie zgodnie z moją teorią. Poetry to bowiem przebojowy album wypełniony pięknymi melodiami.

To również płyta uzależniająca, po którą będziecie sięgać wiele razy. Kiedy rozmawialiśmy jeszcze przed premierą Poetry, zapytałem Adama, czy nie ma ochoty na sezon odpoczynku, nagranie pięknej płyty z jazzowymi standardami, którą można przecież zorganizować w kilka tygodni bez prac kompozytorskich, przemyśleń i całego procesu wymyślania? Stwierdził w największym skrócie, że szkoda czasu. I dobrze, bowiem autorskie projekty Adama Bałdycha stają się dojrzałymi, starannie wymyślonymi, pełnymi kompozycyjnego piękna i równowagi fotografiami z jego życia. Oczywiście kiedy dostajemy do ręki kolejny w ten sposób przygotowany album, to fotografia sprzed kilku lub kilkunastu miesięcy, intymne zdjęcie, dokument stanu świadomości i rzeczywistości otaczającej twórcę w pewnym momencie jego życia, które zmienia się przecież każdego dnia.

Możecie przypuszczać, że to łatwo przychodzi – wejść do studia i poimprowizować sobie w doborowym towarzystwie, podrzucić parę melodii i korzystając ze statusu gwiazdy w światowej wytwórni sprzedać taki album na całym świecie.

Otóż tak nie jest. Każdy potrafi pisać, a jednak nie każdy zostaje Szekspirem. Jeśli planujecie zostać nowym Bałdychem, albo innym muzykiem, który opowiada historie prawdziwe, musicie najpierw do perfekcji opanować własny instrument, później zrozumieć równie doskonale jak działa zespół, jak skleić w jedną całość kilka osób w jednym miejscu i czasie, zrozumieć i umieć zastosować zasady kompozycji i aranżacji, przekonać zespół do swojej wizji i mieć odwagę opowiedzieć historie prawdziwe. Tylko takie podejście do własnych kompozycji daje bowiem szansę na album, który będzie czymś więcej niż zbiorem ładnych melodii. Będzie jednocześnie przebojowy i tajemniczy, będzie sprawiał, że po tą właśnie płytę słuchacze będą sięgać po raz kolejny, czasem w towarzystwie znajomych, którzy zechcą mieć swój egzemplarz dla siebie. Tak właśnie funkcjonują nagrania prawdziwe i ta właśnie chęć powrotu odróżnia je od czasem doskonałych technicznie realizacji wirtuozów swoich instrumentów. Prawda w muzyce to najwyższa możliwa wartość. Umiejętność opowiedzenia za pomocą kompozycji i instrumentu wiarygodnych historii to dziś rzecz zarezerwowana dla największych muzyków, w tym gronie bez wątpienia od lat jest Adam Bałdych. Fakt, że nie sprzedaje milionów płyt (to tylko przypuszczenie, chciałbym się mylić) dowodzi tylko tego, że dziś nie jakość a marketing decydują o komercyjnym sukcesie, nawet w świecie jazzu, który przecież jest podobno mało komercyjny…
by Rafał Garszczyński

Editor's info:
Chance rem arks can have far-reaching consequences. When Adam Bałdych was in the early stages of working on the compositions for this new album, among the first feedback he received from a friend was the phrase “you are a poet of the violin.” That remark didn’t just give him the title of the album. It also set him thinking about the effect that music has on him and that, by extension, it can hopefully have on other people... Bałdych, described by Jaz z wise’s Stuart Nicholson as “probably the greatest violinist in jaz z today,” explains that im pulse quite sim ply: "I want to com m unicate." He has a strong desire, as he explains, to “create music which will come into people’s lives and stay with them.” Such beliefs have been reinforced and seemingly made more urgent by the detachment of the pandemic. He started asking himself the question: “What is there in my life story that I can share?” And that in turn led him to search for other lyrical and poetic voices, kindred spirits to place alongside his own. Thus we find one of the great lyrical voices of European jazz, Sardinian trumpeter Paolo Fresu, of whom Bałdych says: “This soul connection is the basic and most important thing, which can then be expressed in the music.” Fresu is on five tunes, most notably on the title track “Poetry”, a true gem at the heart of this programme. We also hear a saxophonist with whom Baldych feels a particularly strong affinity, Marek Konarski.

Both musicians grew up in the same town, Gorzów, roughly ten years apart.Their paths diverged in the years Konarski made his home in Denmark, where he is still involved in several projects. Bałdych says: “He is younger than me, but we have so much in common I sometimes feel we must have known each other in a past life.” That sense that this group is producing music which is rooted in a past reality is there right from the opening track, “I Remember”. The decision to place his own solo voice alongside others in “Poetry” m arks a further step in Baldych’s m usical journey, away from virtuosity towards the kind of authentic individual expression that feels most natural to him. “I stopped trying to be a virtuoso producing huge numbers of notes. I want to tell a story, and to shape and balance simplicity with the innovative language of the violin.”

He has also - literally - deepened his m usical voice, through the use of the renaissance violin, tuned a seventh below the normal violin. That sonorous voice has become more confident, and is to be heard at its most yearning and soulful on the deeply touching short tune "Grace". “Poetry” is also a landm ark album for Bałdych in another sense. It is about to be ten years since his appearance at a late night show at the Quasim odo club as part of Jaz z Fest Berlin in 2011. That performance, which also included pianist Krzysztof Dys, now part of Bałdych’s regular band, led to Siggi Loch signing the violinist the very next day to the ACT label, This is the Pole's sixth album for the label.

There have been other changes in Bałdych’s life in the past year. The album is dedicated to the violinist’s wife Karina, and to his young son Teodor who was born in 2020. Time not spent on the road has clearly had its compensations, and when Baldych talks, his deeply positive spirit shines through: “Troubles give the opportunity to do things you wouldn’t normally do. I have an improviser’s soul.” Adam Bałdych also feels a very strong connection to the regular quartet he has worked with for the past three years. Krzysztof Dys on piano, Michał Barański on bass, Dawid Fortuna on drums and Bałdych himself worked successfully together on “Sacrum Profanum”. Over the past three years the trust and the teamwork have deepened, and the way they dovetail together on “Poetry” shows that they are a working band in the truest sense of that phrase. “We really explore together, we work on the music like a string quartet does,” he says. And the listener can hear in tracks such as “I Remember” and “Open Sky” with their folk music energy, just how eager this band is to stretch out on these tunes in the live context. And audiences are responding too: the quartet scooped up the audience prize at the July 2021 BMW Jazz Welt Competition. Adam Bałdych has m arked the tenth anniversary of his arrival at ACT with an im portant album . “Poetry” is not just instantly appealing, it also has depth, honesty and soul.

muzycy:
Adam Bałdych – viol,
Marek Konarski – ts,
Krzysztof Dys – p,
Michał Barański – b,
Dawid Fortuna – dr.

Gościnnie:
Paolo Fresu – tp, flug (1, 2, 4, 5, 11)

utwory:
1. Heart Beats 03:57
2. I Remember 06:09
3. Stars 05:14
4. Teodor 06:03
5. Poetry 03:52
6. Hyperballad 05:19
7. Wish 04:52
8. Psalmody 05:44
9. Birds 03:38
10. Grace 01:21
11. Open Sky 06:48

wydano: 2021-10-29
more info: www.actmusic.com
more info2: www.adambaldych.com

ACT99392

Opis

Wydawca
ACT (DE)
Artysta
Adam Bałdych Quintet & Paolo Fresu
Nazwa
Poetry
Instrument
violin
Zawiera
1CD
Data premiery
2021-10-29
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.