• Nowy
search

Jakob Bro: Balladeering [Vinyl 1LP 180 gram]

185,99 zł
Brutto

Jazz Forum 11/2010; ocena: * * * * *
... Naczelną dewizą staje się: grać mniej, a to sprawia, że muzyka brzmi przede wszystkim w głowie, nie w uszach. Niedopowiedziane metafory i subtelne szkice pozostawiają tyle samo swobody słuchaczowi czy słuchaczce, ile sam lider pozostawia swoim muzykom. Płynące po powierzchni tejże harmonicznej warstwy frazy saksofonu początkowo wydają się surowe i chłodne, jednak w miarę rozwoju sytuacji ujawniają się jako rączy rumak poskromiony przez doświadczonego jeźdźca. Zgodnie z tym, co sugeruje tytuł krążka, kompozycje na nim zawarte to ballady: delikatne, przesycone w subtelny sposób emocjami, utwory niosą jednak ze sobą potężną moc - taką, jaką mieć może tylko poezja....

Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Modern Jazz / Indie Jazz
premiera polska:
2021-10-25
kontynent: Europa
kraj: Dania
opakowanie: kartonowe etui
opis:

multikulti.com
Polska publiczność poznała Jakoba Bro dzięki Tomaszowi Stańko, który zaprosił go do swojego nowego zespołu z którym wydał płytę 'Dark Eyes'.
Ta płyta wydana przez znakomitą wytwórnię ECM i nagrana z towarzyszeniem światowej klasy muzyków ze Skandynawii: Alexi Tuomarila (fortepian), Jakob Bro (gitara), Andres Christensen (bass), Olavi Louhivuori (perkusja) spotkała się ze sporym rezonansem na świecie.
'Balladeering' to siódma autorska płyta duńskiego gitarzysty. Nagrana w przebojowym składzie: Bill Frisell, Lee Konitz, Ben Street i Paul Motian podniesie ciśnienie każdemu fanowi nowego jazzu. Recenzent Jazz Forum napisał 'Jakob Bro jest dla mnie objawieniem roku' i trudno się z nim nie zgodzić!
Pełna subtelności, ale także mroku i tajemnicy muzyka z odrobiną jazzowej furii, nagranie obok którego nie sposób przejść obojętnym!

Jazz Forum 11/2010; ocena: * * * * *
"Powiem krótko: Jakob Bro jest dla mnie objawieniem 2009 roku. I chyba nie tylko dla mnie. Jeśli niespełna 32-letniemu, kompletnie nieznanemu gitarzyście z Danii udaje się przekonać Tomasza Stańkę, że jego obecność na płycie mistrza trąbki jest niezbędna, to prawdopodobnie musi to coś znaczyć. Jeżeli jednocześnie udaje mu się nagrać własną, autorską płytę, w towarzystwie Billa Frisella, Paula Motiana, Bena Streeta i Lee Konitza oznacza to, że z pewnością nie jest to przypadek. Jakob Bro to muzyk, który swoją obecność zaznacza na tyle subtelnie, iż trudno ją początkowo zauważyć i wyizolować. Kiedy jednak milknie, momentalnie pojawia się bolesna pustka.

Bill Frisell mówi o osobowości Jakoba, używając określenia "egoless". Słowo to wydaje się bardzo trafnie opisywać jednocześnie jego muzykę. Lider swoimi kompozycjami wyznacza ledwie kierunek poszukiwań, nakreśla ramy, podstawą projektu uczyniwszy zasadę wzajemnego zaufania. W ten sposób powstaje muzyka autentyczna, szczera, a przy tym bezpretensjonalnie prosta i niewymuszona. Zarazem Bro, wychodząc od tradycji jazzu lat 50., operuje harmonią, dramaturgią, melodyką w sposób na wskroś nowoczesny. Wielki w tym oczywiście udział jego znakomitych partnerów, trudno jednak zaprzeczyć talentowi młodego gitarzysty.
"Balladeering" to płyta po prostu piękna. Piękna formalnie w swojej wyrafinowanej prostocie właśnie, ale również na płaszczyźnie emocjonalnej. Bro wraz z Frisellem tworzą harmoniczną, delikatną mgiełkę, budując jednocześnie dramaturgię kompozycji.

Naczelną dewizą staje się: grać mniej, a to sprawia, że muzyka brzmi przede wszystkim w głowie, nie w uszach. Niedopowiedziane metafory i subtelne szkice pozostawiają tyle samo swobody słuchaczowi czy słuchaczce, ile sam lider pozostawia swoim muzykom.
Płynące po powierzchni tejże harmonicznej warstwy frazy saksofonu początkowo wydają się surowe i chłodne, jednak w miarę rozwoju sytuacji ujawniają się jako rączy rumak poskromiony przez doświadczonego jeźdźca. Zgodnie z tym, co sugeruje tytuł krążka, kompozycje na nim zawarte to ballady: delikatne, przesycone w subtelny sposób emocjami, utwory niosą jednak ze sobą potężną moc - taką, jaką mieć może tylko poezja.

Zawiedziony będzie płytą ten, kto spodziewa się fajerwerków czy ekwilibrystycznych partii solowych. Formalna swoboda, jaką emanuje krążek, niewymuszona lekkość i szczera prostota to cechy, którymi przesycona jest ta muzyka. I to sprawia, że długo jeszcze nie wyjmę "Balladeering" ze swojego odtwarzacza.

Warto przy tym zwrócić uwagę, iż ta, siódma z kolei, autorska płyta lidera, jak i pozostałe wydana przez jego własną wytwórnię Loveland Records, dostępna jest zarówno w postaci CD, jak i w formie specjalnego zestawu, w którego skład, obok wyżej wymienionego nośnika, wchodzi płyta winylowa oraz świetny film, dokumentujący proces powstawania tejże muzyki w słynnym nowojorskim Avatar Studio."
autor: Konrad Żywiecki

Twój Blues; 03/2202
[. . .] Dobrym uzupełnieniem tych płyt jest 'Blues Gospel and Guitar Instrumentals" z przykładem gitarowych możliwości i stylów. Od country przez ragtime, pop blues i jazz wykonywanych na różnych gitarach i w zmiennych tempach. To jedna z moich ulubionych płyt, której mogę słuchać kilka razy pod rząd, zwłaszcza niesamowitej wersji 'Mood Indigo" Duke'a Ellingtona, czy też 'Blues For Norman" dedykowany jego przyjacielowi i producentowi Normanowi Dyronowi. A tak nawiasem, to ten pan jest właścicielem wielu nieznanych jeszcze do dziś nagrań swojego podopiecznego, takich jak te z 1998 r. dokumentujące występy Mike w nocnym klubie The Old Waldorf w San Francisco przy 444 Battery Street. Nareszcie mamy zapis prawdziwego, kameralnego grania. Całkowite skupienie i poświęcenie się gitarze, która wydaje niby proste i oszczędne dźwięki. Ale jakie! Tak grają tylko mistrzowie. Osiem nagra zrealizowanych pomiędzy 1976 a 1977 r., a jedno, w całkiem innym miejscu w roku 1974. Słuchając tej płyty często udaje mi się przenieść w czasie i przestrzeni i uczestniczyć w tym misterium, które tworzy lekko zgarbiony Mike Bloomfield ze swoim Gibsonem. Jego nieczęsto grane w tym czasie obce kompozycje 'Sweet Little Angel", 'The Sky Is Crying", czy też 'Farther Up The Road" porównywane z oryginałami, często je przewyższają, No cóż, bo tak się dzieje tylko wówczas, kiedy uczeń staję się godnym następcą nauczycieli lub rodziców, bez umniejszania ich wielkości. 'Fathers and Son" to stały produkt wszystkich płyt tego genialnego artysty. W życiu czasem tak bywa, że dzieci prześcigają rodziców. W przypadku mojego faworyta często tak się zdarzało.[. . .]
autor: Wiesław A. Chmielewski

All About Jazz
Throughout the process of recording Balladeering, Danish guitarist Jakob Bro was followed closely by filmmaker Sune Blicher, who documented the sessions, which took place at the famous Avatar studios in New York, capturing the poetry of the music in pregnant images. A recurrent motif in the movie is musicians engrossed in listening, and this particular framing also finds its way into the photos by Robert Lewis that grace the album, becoming a metaphor for the music itself and the spirit of creation.
More than anything, Bro could be termed "a listening musician." He creates his poetic compositions as open structures that invite interpretation. It is Bro's special gift that he is able to make music both melodically enchanting and not locked in predefined patterns.

The opener, "Weightless," is an example of how a simple melodic guitar figure is expanded and transcended into a translucent texture of sounds, with drummer Paul Motian's feathery touch working around the complex tapestry of guitar lines created by Bro and fellow guitarist Bill Frisell.

On "Evening Song," legendary saxophonist Lee Konitz joins the quartet and plays with a tone that seems to embody the beauty and pain of a lifetime, while "Terrace Place," with its mild dissonance and melancholy mood, finds the musicians speaking in a unified language where the guitarists' bended strings and loops are complemented by Konitz's circular blowing and Ben Street's elegant, almost invisible, bass patterns.

Balladeering is a true artwork, which brings out the best in the Participants; Konitz has not played better in some time. The album, however, is not about individual brilliance, but rather a proof of jazz as a listening art form that invites the unexpected and transcends egos. Such beauty is only possible if the compositions do not limit the potential of the music. Here, all possibilities are kept open and the result is a music that is infinitely rich in its democratic beauty.

A note: Balladeering is available both as a single CD release and as a deluxe box, which features the album in both CD and vinyl versions and adds Blicher's fascinating documentary about the making of the album, Weightless: A Recording Session with Jakob Bro.
By JAKOB BAEKGAARD

muzycy:
Jakob Bro: guitar
Bill Frisell: guitar
Lee Konitz: alto saxophone
Ben Street: bass
Paul Motian: drums

utwory:
A:
1. Weightless
2. Evening Song
3. Vraa
4. Starting Point (Acoustic Version)

B:
5. Greenland
6. Terrace Place
7. Sort
8. Starting Point (Electric Version)

total time - 44:13
wydano: 2009
nagrano: Recorded and mixed at Avatar Studios, NYC, September 2008

more info: www.lovelandrecords.dk
more info2: www.jakobbro.com

LLR012

Opis

Wydawca
Loveland Records (DK)
Kompozytor
Jakob Bro
Artysta
Jakob Bro / Bill Frisell / Lee Konitz / Ben Street / Paul Motian
Nazwa
Balladeering [Vinyl 1LP 180 gram]
Instrument
guitar
Zawiera
Vinyl 1LP
Data premiery
2021-10-25
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.