The Shapes We Make

49,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji


opis:

multikulti.com
Czwarta autorska płyta wokalistki pop-noise'owego tria Helium (Matador Records) udowadnia, że Mary Timony jest artystką bezkompromisową i nie zależy jej na atakowaniu radiowych playlist. Nie komponuje łatwo wpadających w ucho melodii, liczy się efekt artystyczny, a nie ilość sprzedanych singli.

Swoja solową karierę związałą z macierzystą wytwórnią Matador, dla której nagrała dwie pierwsze płyty. W roku 2000 wydała swój debiutancki, autorski album 'Mountains". Dopiero jednak druga płyta, 'The Golden Dove", spowodowała, że Mary zaczęto traktować jako coś więcej niż tylko sezonową ciekawostkę. Płyta powstała przy znaczącej pomocy Marka Linkousa ze Sparklehorse i Jeffa Goddarda z Karate. Same nazwiska powinny być dla fanów muzyki alternatywnej wystarczającą rekomendacją. Potem Mary Timony brała udział w kilku projektach filmowych. Trzecia płyta 'Ex Hex" ukazała sie w roku 2005 dla niezależnej wytwórni Lookout! Records, gdzie swoje kariery rozpoczynali m.in. Green Day. Zaproszony do studia perkusista Fugazi - Brendon Canty odcisnął wyraźne piętno na płycie, o której recenzent Screenagers.pl pisał [...] 'Ex Hex" brzmi bardzo surowo. To piosenki skomponowane na gitarę i perkusję, zarejestrowane niemal bez dogrywek. Spotkałem się nawet z określeniem tej muzyki mianem 'ultra lo-fi". Mimo to całość brzmi bardzo soczyście, a owa 'garażowość" nie odstrasza. Mary gra na gitarze poruszając się głównie w środkowym paśmie, co nasuwa pewne skojarzenia z muzyką Fugazi, a nawet stoner rockiem. Imponuje precyzyjne bębnienie Devina Ocampo z The Medications, które świetnie zapełnia dość ubogą w dźwięki przestrzeń. Otwierający płytę "On The Floor" to chwytliwy numer oparty właściwie na jednym riffie powtarzanym w różnych tonacjach, z brudnym garażowym przesterem w refrenie. Większość nagrań ma podobny charakter. Mary nie dba zbytnio o wyrazistość refrenów czy tworzenie wpadających w ucho motywów. Zdecydowanie bardziej stawia na wciągający nastrój, pełen mroku i niepokoju. W 'Silence" tajemniczy klimat tworzy wibrafon i złowieszcza gitara brzmiąca jak organy ze ścieżki dźwiękowej do horroru klasy B. W 'Hard Times Are Hard" czy 'Backwards/Forwards" powtarzane bez końca riffy rodem z produkcji Kyuss wciągają w wirującą otchłań. Tę mroczną atmosferę rozjaśniają nieco bajkowy 'In The Grass" z rozlewającymi się pasażami gitary i klawiszy oraz 'Return To Pirates" - najbardziej przebojowy utwór, kojarzący się z bezpretensjonalnymi piosenkami Sleater-Kinney. Jedna rzecz mi tylko doskwiera - zbyt mała dynamika śpiewu Mary. Brakuje tu czegoś bardziej agresywnego, krzyku złości [...].

'The Shapes We Make' to bodaj najbardziej różnorodna z jej dotychczasowych płyt, magnetyczna psychodelia ('Summer's Fawn'), melancholijna ballada ('Window'), czy też ciemny avant-pop ('Pink Clouds') tworzą intrygującą opowieść, która dla fanów PJ Harvey, Sonic Youth, Sleater-Kinney czy Cat Power okazać się musi niebywale interesująca.

www.pitchforkmedia.com, August 07, 2007, ocena * * * * * *
To put it succinctly, Mary Timony hooking up with drummer Devin Ocampo has given her music a beneficial kick in the ass, if only because she's never worked with a drummer that would kick it. While Helium's music grew in leaps and bounds between Timony's early chunky chugging and the more-pronounced medieval flourishes on the group's last album, it's safe to say Shawn Devlin's methodical drumming wasn't setting any BPM records. Going it alone the first two times, Timony was more likely to use a clavinet, harpsichord, or drum machine than an honest-to-goodness drumkit [which was a shame for Christina Files, the sporadically-used drummer on those two albums]. In contrast, 2005's Ex Hex, Timony's first collaboration with Ocampo, featured a rock-like substance Helium fans knew and loved, but with an added boost of nitrous. His fluid polyrhythmic flourishes meshed nicely with Timony's newfound guitar heroism-- see, all that Ren-Faire noodling you whiners bitched about did some good for her after all!-- and the album itself turned out to be a pleasant synthesis of Timony's career-to-date.
This time around, Timony and Ocampo are joined by Ocampo's Medications bandmate Chad Molter on bass, and are rightfully calling themselves The Mary Timony Band-- Timony's still the one driving the car, of course, but the other two are paying for their fair share of gasoline. It's their gentle pitter-patter that keeps "Pink Clouds'" talk about pink clouds from evaporating, and they're definitely no slouch when it comes to rocking out ["Curious Minds" and the appropriately titled "Rockman" be proof]. On one track-- "Pause / Off"-- the trio even manages to pull off a fair impersonation of Sleater-Kinney, with Timony vocally channeling her former Spells cohort Carrie Brownstein as she laconically zings lamestains "hanging out in the CVS parking lot" and "Supreme Court misters" trying to mess around "with me and my sisters."

Refreshing lyrical moments like those noted above are few and far between, unfortunately. The woman whose incisive words once cross-pollinated grrlish gender politics with alluring imagery ripped straight out of Kristin Hersh's songbook is now alternating hippie-dippy musings on nature's endless bounty [clouds, trees, bunnies, etc.] with lazy go-nowhere couplets like "We can't go back/ It's a natural fact." Timony tries to shoot off more one-liners in the semi-topical spirit of "Pause / Off," but they don't work as well-- "Ted Nugent, hey, what you gonna do?/ What you gonna do when they come for you?/ White tails gonna hunt you down/ Do unto you as they've been done." But whatever lack of effort seems evident in the words, the music more than makes up for it. Just before the WTF Nuge shout-out in "Sharpshooter," there's a rip-roaring bridge that displays the band's ample strengths. It's not the only example-- "Rockman" eventually lives up to its name when Timony stops going on about the dude the song's supposedly about, and the winsome waltz in "Window" [decorated with pretty strings and piano twinklings] works best when Timony's voice gets subsumed by the song's gentle melody. It's a shame she's doesn't seem to be saying much of anything nowadays, but as long as she has music this strong doing the talking for her, Mary Timony will do just fine.
David Raposa
KRS469

Opis

Wydawca
Kill Rock Stars (USA)
Artysta
The Mary Timony Band
Nazwa
The Shapes We Make
Zawiera
CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.