search

Jessica Pavone: Hope Dawson Is Missing

79,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Indie Pop / Avant Pop / Muzyka alternatywna
premiera polska:
2012-11-20
seria wydawnicza: Oracles Series
kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: Jewelcaseowe etui
opis:

multikultiproject.blogspot.com:
Seria Oracle jest w wytwórni Tzadik jedną z moich ulubionych, w rolach głównych obsadzane są kobiety, obdarzone otwartą wyobraźnią, niespętaną gatunkowymi ograniczeniami, ale także poziomem kreatywności wpędzające innych w kompleksy.
Najnowsza, druga już dla Tzadika płyta amerykańskiej skrzypaczki i kompozytorki, Jessiki Pavone to kolejna znakomita pozycja w tej serii wydawniczej. Sama Jessica Pavone fanom nowej, kreatywnej muzyki powinna być dobrze znana, chociażby przez fakt współpracy nagraniowo-koncertowej z zespołami Anthony'ego Braxtona, Williama Parkera, Taylora Ho Bynuma, Lawrence'a Butcha Morrisa, Jasona Cady'ego, Jeremiah Cymermana, Matany Roberts, Aarona Siegela, Henry'ego Threadgilla czy Matthew Welcha. Z coraz bardziej znaną gitarzystką Mary Halvorson nagrała już kilka duetowych płyt, zaangażowana jest jeszcze w inne projekty jak The New York Underground Orchestra, Normal Love i The Thirteenth Assembly. Prowadzi także swój zespół Army of Strangers and The Pavones.
Jej dotychczasowe doświadczenia z pewnością miały wpływ na ugruntowanie decyzji, że ta cross-gatunkowa droga, jaką obrała na początku kariery jest idealnie dopasowana do jej wrażliwości, tu wypowiada się najpełniej.

"Hope Dawson is Missing" to album składający się z ośmiu utworów, z których tylko jeden, otwierający płytę "Hope" jest bez głosu. Instrumentalnym trzonem zespołu jest tutaj kwartet smyczkowy w nietypowej obsadzie, zamiast klasycznego (dwoje skrzypiec, altówka i wiolonczela) mamy skrzypce, altówka, wiolonczela i kontrabas. Dodatkowo na płycie usłyszymy Mary Halvorson na gitarze, Tomasa Fujiwarę na perkusji i śpiewającą Emily Manzo.
Sięgnąłem do półki z płytami i znalazłem tylko dwie płyty, które pod względem instrumentalnym można zestawić z "Hope Dawson is Missing", są to "The Gorey End" Tiger Lillies & Kronos Quartet i "The Juliet Letters" Brodsky Quartet i Elvisa Costello. O ile jednak "The Gorey End" to w mojej ocenie album niepotrzebny, nic niewnoszący do muzyki Tiger Lillies, grupy o znakomitej, ale zamkniętej formule wykonawczej a "The Juliet Letters" z kolei została przez Costello "przedobrzona", niczym tenor dramatyczny, którym nie jest, postawił niemal wyłącznie na ekspresję, zapominając o innych walorach interpretacyjnych.

Emily Manzo śpiewa miękko, pozwala tekstowi wybrzmieć bez zbędnych ozdobników, przykuwa uwagę na równi z muzykami kwartetu smyczkowego, grającymi zarówno smyczkami jak i palcami.
Płytę otwiera "Hope", piękny motyw melodyczny, w roli głównej instrumenty smyczkowe grane arco.
Następnie dramatyczny "Providence", mocny rytm, ciekawie zestawiona gitara z innymi instrumentami strunowymi.
Najbardziej depresyjny na płycie "Dawn to Dark" to już maestria członków Toomai String Quintet, ze wzruszającym duetem Emily Manzo i Mary Halvorson, który przywraca nadzieję.
Wyborna kompozycja "If You Can’t" w większości zagrana przez kwartet smyczkowy pizzicato i pełną energii Manzo.
Kolejna "Plutonium" to już absolutnie piękna, zapierająca dech w piersi swą intymnością, delikatnością i melancholią kompozycja, Mary Halvorson swą oszczędną grą na gitarze wprowadza tutaj trochę jasnego światła.
"Jump to the Thunder" rozpoczyna się poruszającą introdukcją grających unisono przez Palę Garcia, Erin Wight i Johna Pophama, by z czasem wrócić do melodycznego motywu z "Hope", powoli dołącza Roitstein, Fujiwara i Emily Manzo i robi się mniej dramatyczne.
Przejmująca, minorowa aura "Deconstruction, Reconstruction" to głównie zasługa delikatnych współbrzmień smyczków, ale też głosu Manzo, nadal panuje ten sam, co na całej płycie nastrój mistycyzmu i nierealności.
Płytę kończy "And at Last", najbardziej dynamiczny utwór, znów wracamy do motywu melodycznego z "Hope", jednak tutaj niepodzielnie panuje rytm, głownie wygrywany przez perkusję, nie jest to jednak czczy popis świetnych umiejętności Fujiwary, bynajmniej, jest to przemyślana, pełna samodyscypliny obecność tego wyśmienitego perkusisty.

"Hope Dawson is Missing" to płyta ze wszech miar wyjątkowa, nawiązująca zarówno do muzyki archaicznej, w której magiczna siła ciszy w muzyce i piękno brzmienia pojedynczego dźwięku były bardzo ważne, ale także do współczesnej muzyki awangardowej, z całym jej emocjonalnym ładunkiem. Głos Emily Manzo jest eteryczny, zmysłowy, czasami przezroczysty, jeśli utraciliście wiarę w muzykę śpiewaną, ta płyta ją przywróci.
autor: Tomasz Konwent


www.dustedmagazine.com:
Jessica Pavone’s last album for Tzadik, Songs of Synastry and Solitude, got its name from a Leonard Cohen album. This time around, Pavone’s inspiration came her own discography. Hope Dawson is Missing is titled after its predecessor’s final track, but there’s more than nomenclature that links the two. The lean and unfussy style of composition that marked Songs... returns, with one major addition, the voice of Emily Manzo. Pavone maintained that her last album was comprised of songs, and with the introduction of lyrics to the music’s lyricism, Hope Dawson is Missing bolsters that claim. It’s a simple change, but a prominent one, a more concrete communication of some of the themes and emotions that Songs... wordlessly suggested.

Hope Dawson is Missing is an album built on timeless things. The forms and melodies of the music repeatedly evoke Early music, and the themes and emotions communicated in the lyrics are no less ancient. This album makes more explicit the rueful melancholy at which its predecessor sometimes hinted, an often somber exploration of those things that not a single one of us can escape. Despite her subject matter, Pavone isn’t one for tearjerkers, and only rarely writes with any tinge of schmaltz. Songs often move in an unhurried and stately manner, with Manzo’s voice matching the strings and percussion in straightforward approach and beauty. Her airy vocals aren’t immediately striking, but they add a welcome human element to music that’s almost flawlessly fluid and precise.

Augmenting the Toomai String Quartet with Mary Halverson’s guitar and a rhythm section isn’t as bold a move as adding a singer, but they’re also part of what makes Hope Dawson is Missing more than simply Songs... redux. Pavone probably could have scaled back the change a bit; the percussion in “And at Last” too often runs roughshod over the strings, and I wish Hope wasn’t the only instrumental on the disc, as the music can sometimes feel too subservient to the vocals. Still, it’ll take much more to strip Pavone’s music of its allure. She remains a composer whose pop sensibilities and classical training mesh naturally and assuredly, a writer of unique songs that aren’t too flashy or tricky, just simply well done.
By Adam Strohm

freejazz-stef.blogspot.com:
Hope is a very powerful concept. Without it, there is a huge void in the human condition. There has to be something better. It is why writers write the second novel or why musicians compose the second album. Hope is what gets us there. Hope that the next one will be better. This is, of course, if you are an optimist and hope becomes the parents of many other things like, endurance, tenacity and sacrifice. For pessimists, however, there is no hope and no reason to ever think that there will be. This breeds contempt, complacency, and depression. But what happens when hope goes missing?

Jessica Pavone (Violin) chooses to tackle the question by personifying hope as Hope Dawson in her latest Tzadik release "Hope Dawson is Missing".

Before I started listening there was a very important thing that I had to consider before I could jump off of the pessimist/optimist fence. There is a vocalist here. Emily Manzo sings her way through the album in a falsetto, ethereal tone that really doesn't offend but doesn't challenge the ear much either. I found myself listening to her more as an instrument than a lyricist thus leaving the analysis of the poetry alone.

The first track on the album, aptly named "Hope", serves up a big melodic theme with both Tomas Fujiwara (Drums) and Andrew Roitstein (Double Bass) punching it home for good measure. A big sweeping cinematic beginning that I have found myself humming days after first hearing it. I was becoming an optimist.

"Dawn to Dark", turns up the depression factor tenfold as members of the Toomai String Quintet and Pavone slow things down to long exhausting notes until Mary Halvorson (Guitar) makes an appearance and by strumming lightly, she manages to change the tone into a lighter more folky one. While on the subject, don't expect the note and space bending Halvorson that comes through on her work as a leader. She never breaks the mood that has been clearly set out by Pavone. It is her selfless respect for her frequent collaborator and would assume, friend.

"If You Can't", swiftly brings me back to the pessimistic side. I can't get over its big adult contemporary pop song feel. I was losing hope for the rest of the album. And then it hit me. This song cycle was working, and it had me just were it wanted me. I was emotionally attached and living a parallel life with Hope Dawson. This is the lowest point but there is a light in the distance.

It all turns around on "Jump to the Thunder". Hope and optimism are both resurfacing as the main musical theme returns from the opening track. It comes in just after what seems to be a soundtrack for a Morris dance. "And at Last", is a celebration of Hope's return. Fujiwara gets to bash out the intro before Halvorson and Roitstein pluck out the melody. Slowly, the strings come in and out giving everything some breathing room. It builds again as Fujiwara pounds away at his cymbals before returning to his understated style from the beginning of the album, a mere 40 minutes or so before.

Although I had a great deal of fun listening to this recording for this review, I don't, however, hold out much hope that I will be returning to it all that often.
By Philip Coombs
Editor's info:
Following up on her acclaimed first cd for Tzadik Songs of Synastry and Solitude (2009), Jessica Pavone has created a beautiful and evocative song cycle that meditates on themes of destruction and rebuilding, migration, falsities and undeniable truths. Adding the heartfelt voice of Emily Manzo and long time associate Mary Halvorson to the Toomai String Quintet along with a dynamic rhythm section, the music is dramatic and lyrical. Pavone continues her imaginative exploration of new and exciting ways to present stories and song forms in chamber music contexts with this latest offering, which is an utter delight.

muzycy:
Tomas Fujiwara: Drums
Pala Garcia: Violin
Mary Halvorson: Guitar
Emily Manzo: Voice
John Popham: Cello
Andrew Roitstein: Double Bass
Erin Wight: Viola

utwory:
1. Hope
2. Providence
3. Dawn to Dark
4. If You Can’t
5. Plutonium
6. Jump to the Thunder
7. Deconstruction, Reconstruction
8. And at Last

total time - 40:21
wydano: 2012-07
more info: www.tzadik.com
more info2: www.jessicapavone.com

TZ7727

Opis

Wydawca
Tzadik (USA)
Kompozytor
Jessica Pavone
Artysta
Jessica Pavone
Nazwa
Hope Dawson Is Missing
Instrument
viola
Zawiera
CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.