Sidsel Endresen: One
Polityka prywatności
Zasady dostawy
Zasady reklamacji
Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska: 2007-04-16
kontynent: Europa
kraj: Norwegia
opakowanie: digipackowe etui
opis:
www.diapazon.pl
[...] W Polsce o Sidsel Endresen po raz pierwszy zrobiło się głośno przy okazji współpracy z Nilsem Peterem Molvaerem ('Solid Ether'). Po raz drugi polscy jazzfani mogli o niej usłyszeć przy okazji znakomitego albumu Christofa Lauera 'Shadows In The Rain. The Sting Project' (2001). Sidsel wystąpiła tam gościnnie, śpiewając utwór tytułowy - dziarski rock'n'roll Stinga zmienił się w oniryczną i mroczną balladę. Norwegowie mieli znacznie wcześniej możliwość poznania tej niezwykłej wokalistki, kompozytorki i poetki. W latach osiemdziesiątych śpiewała w grupie Jona Ebersona, z którą wydała pięć albumów, z czego dwa otrzymały norweską Grammy.
Później w sklepach pojawiają się dwa albumy wydane przez ECM, a powstałe we współpracy z Molvaerem ('So I Write' (1990) i 'Exile' (1994)). Od tego czasu Sidsel Endresen uczestniczyła w wielu szalonych projektach, m.in. w nagraniu koncertów kameralnych Vivaldiego, a tej płyty należy szukać raczej u nobliwych sprzedawców klasyki, niż na półkach z napisem 'nowe brzmienia'. Aktualnie wokalistka wykłada też w norweskiej Państwowej Akademii Muzycznej. W pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych spotkała Bugge Wesseltofta, klawiszowca i wizjonera. Jego nazwisko znajdziemy na okładce płyty 'Exile', a współpraca tych dwojga, jak się okazuje, trwa do dziś. Sam Bugge Wesseltoft, o którym pisze się, że przeciera nowe drogi skandynawskiego nu-jazzu, może pochwalić się m.in. udziałem w nagraniach płyty 'Rites' Jana Garbarka. [...]
autor: Janusz Jabłoński
Editor's Info:
Sidsel Endresen has been at the forefront of the Norwegian music-scene for more than two decades. Her work has spanned genres from «fusion» and «jazz-rock» in the -80's - to free improvisation and «new music» in the -90's and the new millennium.
Through her two solo-records on ECM Records («So I Write» and «Exile»), three duo-recordings with Bugge Wesseltoft, as well as other releases on the Jazzland label («Merriwinkle»,»Undertow» a.o.) - she has received wide international recognition and critical acclaim.
In international media she has been labelled «the Grand Dame of Nordic, poetic chamber-jazz» and «Europe's most innovative jazz singer» - yet she does not consider herself a «jazz»-singer per se. She is influenced by many sources, including the ethnic and contemporary vocal expressions.
Sidsel Endresen has always moved in new directions - constantly renewing her music and her approach - and challenging the traditional role and function of the singer. She is today considered a major influence on a new generation of singers, both at home and abroad.
She has worked extensively with the voice as solo-instrument - and has developed her own, distinctive improvisational style - and her own abstract, phonetic «language» based on her exploration of the pure sound-aspects of the human voice.
Her solo-concerts are intimate, minimalistic - with complete focus on the voice - and with no use of electronic devises or effects. She occasionally accompanies herself on a few simple instruments (a small kalimba, and old mini tape-recorder, a glass.)
The repertoire for her solo-concerts is a mixture of improvisations and her own, pre-organised material.
Reviews
All About Jazz
«One is certainly not an easy listening experience, but it's quite a rewarding and haunting one.» -- read the whole review»
Eyal Hareuveni
Side2
«Sidsel Endrsen har vært, er og kommer til å bli værende ei totalt original stemme.» -- read the whole review»
Tor Hammerø
muzycy:
Sidsel Endresen - voice
utwory:
1. (2:34)
2. (4:08)
3. (1:56)
4. (2:24)
5. (4:03)
6. (2:46)
7. (4:16)
8. (2:29)
9. (4:17)
10. (2:49)
wydano: 2006-11-06
nagrano: 2006
more info: www.sofamusic.no
Opis
- Wydawca
- Sofa (NO)
- Artysta
- Sidsel Endresen
- Nazwa
- One
- Instrument
- vocals
- Zawiera
- CD