search

Josquin Desprez: Baisiez moy

45,99 zł
Brutto

wkulturalnysposob.com - płyta tygodnia:
…Ensamble Thélème od kilku lat zachwyca nie tylko muzyczną kulturą, perfekcyjną intonacją, ale też nagraniami, które budują mosty między renesansem a współczesnością. Tym razem szwajcarski ansambl wziął na warsztat pieśni Josquina Despreza, największego mistrza polifonii franko-flamandzkiej.
…Muzyczny dialog Thélème historii ze współczesnością wypadł znakomicie nie tylko na polu wykorzystanego instrumentarium i dwuznaczności wykonywanych utworów (co podkreśla tytuł płyty).

GRAMOPHONE...This would be a terrific Christmas present for your Josquin-fan friend. Not only are the performances all on an extremely high level but there are quite a lot of pieces here that you cannot otherwise hear...

Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

Muzyka klasyczna / Klasyczna Muzyka Dawna
premiera polska: 06.10.2021
opakowanie: digipack
opis:
wkulturalnysposob.com - płyta tygodnia:
Jean-Christophe Groffe wciąż poszukuje, a zespół, który prowadzi, powoli staje się moim ulubionym wykonawcą muzyki dawnej.
Ensamble Thélème od kilku lat zachwyca nie tylko muzyczną kulturą, perfekcyjną intonacją, ale też nagraniami, które budują mosty między renesansem a współczesnością. Tym razem szwajcarski ansambl wziął na warsztat pieśni Josquina Despreza, największego mistrza polifonii franko-flamandzkiej. Ich płyta o dwuznacznym tytule „Baisiez moy” ukazała się 27 sierpnia, a więc dokładnie w 500. rocznicę jego śmierci.
Josquin Desprez był renesansową supergwiazdą. Komponował, kiedy chciał, a w rywalizacji o stanowisko głównego kompozytora na dworze w Ferrarze pokonał swoich konkurentów, pomimo wygórowanych wymagań finansowych. Jedna z zagadek związanych z biografią i twórczością Josquina splotła się w zaskakujący sposób z Polską. Przed II wojną światową odkryto we Lwowie fragmenty rękopisu muzycznego, którego wówczas nie rozpoznano. Dopiero kilka dekad później profesor Mirosław Perz ustalił, że jest to msza „L’homme armé sexti toni”, należąca do niekwestionowanego kanonu Josquina.
Porównując Josquina z innymi kompozytorami wieków XV i XVI, wskazuje się często na emocjonalny charakter jego twórczości. Wynika to z cech jego warsztatu – skłonności do emfatycznych powtórzeń fraz czy bliskich związków muzyki ze słowem. Znakomicie dowodzi tego omawiana płyta.
Album „Baisiez moy” składa się z 20 utworów. Opowiadają one o łatwej miłości, melancholii i żalu. Tytuł płyty jest swoistą grą słów, która odnosi się do charakteru prezentowanych utworów. W szesnastowiecznym języku francuskim „Baisiez moy” oznaczało „pocałuj mnie”. We współczesnym „Baise-moi” to nic innego jak po prostu „pieprz mnie”.
Większość utworów na płycie jest po francusku. Tylko kilka („Dulces exuviae”, „Fama malum”), opartych na tekstach Wergiliusza, zaśpiewano po łacinie.
W renesansie szczególną popularnością cieszyła się onomatopeja – naśladownictwo głosów i dźwięków natury. Josquin opanował ją w sposób mistrzowski. Przykładem jest jedyna wykonywana po włosku piosenka „Grillo”. Ćwierkający ptaszek opowiada w niej o miłości, ale kompozytora bardziej zainteresowała ironiczna imitacja nocnej strydulacji (wydawanie dźwięków poprzez pocieranie różnych części ciała).
Aby podkreślić ponadczasowość muzyki Josquina Despreza, Jean-Christophe Groffe postanowił wykorzystać do akompaniamentu i interludiów współczesne instrumentarium elektroniczne. Jak wyjaśnia, zrobił to, ponieważ Josquin był za życia sławny i celebrowany w całej Europie – był w pewnym sensie prawdziwą „gwiazdą”. Połączenie jego muzyki z dzisiejszymi instrumentami przywołuje więc świat „gwiazd” w muzyce naszych czasów. Na płycie słyszymy nie tylko popularne elektryczne pianino Fendera-Rhodesa, ale i syntezatory Ondes Martenot (Fale Martenota) i Buchla. Te instrumenty zawsze grają partie skomponowane przez Josquina. Na przykład Ludovic van Hellemont, grający na syntezatorze Martenota, wykonuje oryginalne partie fletu lub violi da gamba. Z kolei piano gra to, co u Josquina realizują organy albo klawesyn.
Muzyczny dialog Thélème historii ze współczesnością wypadł znakomicie nie tylko na polu wykorzystanego instrumentarium i dwuznaczności wykonywanych utworów (co podkreśla tytuł płyty). Artyści, z których większość jest absolwentami Schola Cantorum Basiliensis, od prawie dekady swojego istnienia zdążyli przyzwyczaić nas do nieskazitelnej intonacji i dykcji, rytmicznej perfekcji i swobody artystycznej wypowiedzi. Perfekcję uzyskują nie tylko w warunkach studyjnych. Można było przekonać się o tym podczas ich tegorocznego koncertu w Starym Sączu, gdzie wystąpili w piekielnie trudnej akustycznie sali kina Sokół.
Mam nadzieję, że już za rok i płocczanie będą mogli docenić kunszt Ensamble Thélème podczas Festiwalu Muzyki Jednogłosowej.
autor: Robert Majewski

GRAMOPHONE
...This would be a terrific Christmas present for your Josquin-fan friend. Not only are the performances all on an extremely high level but there are quite a lot of pieces here that you cannot otherwise hear...


Editor's info:
Josquin was one of the greatest composers of his time, the author of sacred and secular music and works for court and city. The ensemble Thélème and Jean-Christophe Groffe offer a bold and original interpretation of some of Josquin's songs. Combining the language of the Renaissance with very different sounds - ondes Martenot, Fender Rhodes piano, Buchla synthesizer - they create a lively and astonishingly fertile dialogue, in keeping with the spirit of the composer. Five hundred years after his death, this album pays tribute to a groundbreaking composer, whose innovations inspire us to this day.

muzycy:
Theleme
Jean-Christophe Groffe: direction

utwory:
1. Josquin: Baises moy
2. Josquin: Fama malum
3. Josquin: Dulces exuviae
4. Josquin: Belle pour l'amour de vous
5. Josquin: La Bernardina
6. Josquin: En l'ombre d'ung buissonet
7. Josquin: Qui belles amours
8. Josquin: Ri(cerca)da
9. Josquin: Ecce tu pulchra es
10. Josquin: Bergerette Savoysienne
11. Josquin: Guillaume se va chaufer
12. Josquin: Unisono 2
13. Josquin: Nymphes Des Bois
14. Josquin: Je ris et si ay larme
15. Josquin: Ut phoebi radiis
16. Josquin: Tant vous aimme
17. Josquin: Mille Regretz
18. Josquin: Adieu mes amours
19. Josquin: Plus nulz regretz grans, moyens ne menuz
20. Josquin: La Bernardina

wydano: 2021-12-03

www.apartemusic.com

AP259

Opis

Wydawca
Aparté
Kompozytor
Josquin Desprez [1440-1521]
Artysta
Theleme, Jean-Christophe Groffe
Zawiera
CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.