search

Thesauri Inventio 1, Alternative Tunings in the Di Martinelli Violin Manuscript & Thesauri Inventio 2, Sonatas for Violin…

83,99 zł
Brutto

multikulti.com * * * * * ...Nowe nagranie Furor Musicus jest przykładem mistrzowskiej barokowej kameralistyki. Interpretacje dzieł w większości anonimowych kompozytorów są wycyzelowane, mają w sobie wielką dawkę naturalności i płynności narracji. Co przy tak skrojonym programie nie jest łatwe. Mamy tu bogactwo odcieni, dźwięk jest wyrazisty, pełny i elegancki. 

Antoinette Lohmann wraz z Furor Musicus wprowadzają do swojej wizji wykonawczej sporą dawkę barokowego rubata i elementów improwizacyjnych, co potwierdza tylko ich podejście do partytury, jako żywego utworu a nie zabytku teorii muzyki. 

Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji

multikulti.com * * * * *

Po wojnie trzydziestoletniej (1618–1648) dwór cesarski w Wiedniu szukał sposobu, aby odbudować swój prestiż. Dlatego też otaczał swoim mecenatem wielu utalentowanych kompozytorów. To sztuka właśnie, w szczególności muzyka miała nadać nową dynamikę w pozycjonowaniu Cesarstwa w ówczesnej Europie. Dzięki temu, pojawiło się całe pokolenie niezwykle uzdolnionych i wirtuozowskich muzyków i kompozytorów. Czołowymi postaciami byli oczywiście Schmelzer, Biber i Kerll. Jednak grono wybitnych kompozytorów był dużo większy. Wydane właśnie przez cenioną oficynę Globe Records dwupłytowe wydawnictwo znacząco poszerzy naszą wiedzę w tym zakresie.

Cesarz Leopold I, wielbiciel techniki kontrapunktycznej, upodobał sobie szczególnie formę sonat z basso continuo. Dwupłytowe, limitowane (jeden tysiąc ręcznie numerowanych egzemplarzy) wydawnictwo przenosi słuchacza w te czasy, które po zawierusze wojennej, dały sposobność na doskonalenie dotychczasowych i rozwijanie nowych technik kompozytorskich i wykonawczych. Trzeba tutaj dodać, że większość występującego na dwóch płytach kompozycji nagrano i opublikowano po raz pierwszy. Tym cenniejsze to wydawnictwo!

Pierwsza płyta zawiera kompozycje pochodzące z Di Martinelli Violin Manuscript. Ta kolekcja przechowywana jest na Uniwersytecie Katolickim w Leuven (Belgia) i zawiera w sumie sześćdziesiąt pięć rękopisów i trzydzieści dwa druki, w tym niezwykły rękopis z trzydziestoma dwoma sonatami skrzypcowymi z końca XVII wieku. Pochodzą one z trzech regionów. Pierwszy to kompozytorzy pochodzenia flamandzko-niderlandzkiego (Petersen, Goor), drugi to kompozytorzy z regionów południowoniemieckich-habsburskich (Albicastro, Schmelzer, Pez, Wentzely, Finger i Biber) oraz kilku kompozytorów włoskich (Cailò, Lonati, Capellini).

Druga płyta to utwory pochodzące z Kromeriz Music Collection, odkrytej na początku XX wieku przez archiwistę ołomunieckiego arcybiskupa Antonína Breitenbachera. Po skatalogowaniu i opracowaniu, w czym wydatnie pomógł jeden z najważniejszych czeskich muzykologów tamtych czasów - Emilian Trolda, zbiór został opublikowany w 1928 roku. Ten ogromny zbiór kompozycji wielkich mistrzów baroku jak Biber, Schmelzer, Bertali, Poglietti, Finger i inni, został mocno przetrzebiony na przestrzeni wieków, wiele rękopisów po ich wypożyczeniu nie wróciło do Kromeriza. Ale to co pozostało jest i tak bezcenne.

Założony w 2008 roku zespół Furor Musicus to nowe pokolenie w dziedzinie historycznej praktyki wykonawczej, pokolenie, które łączy mistrzostwo techniczne z namiętnym podejściem do historycznych źródeł i swobodą eksperymentowania. Czwarta płyta zespołu, wydana została tak jak poprzednie dla Globe Records, po "Phantasia Musica" (Globe Records, 2016), "Pieter Hellendaal: Sonaten für Violine & BC" (Globe Records, 2017) i "Johann Fischer: Werke für Violine - Der habile Violiste" (Globe Records, 2019).

Nowe nagranie jest przykładem mistrzowskiej barokowej kameralistyki. Interpretacje dzieł w większości anonimowych kompozytorów są wycyzelowane, mają w sobie wielką dawkę naturalności i płynności narracji. Co przy tak skrojonym programie nie jest łatwe. Mamy tu bogactwo odcieni, dźwięk jest wyrazisty, pełny i elegancki. 

Antoinette Lohmann wraz z Furor Musicus wprowadzają do swojej wizji wykonawczej sporą dawkę barokowego rubata i elementów improwizacyjnych, co potwierdza tylko ich podejście do partytury, jako żywego utworu a nie zabytku teorii muzyki.

autor: Henryk Majda

Copyright © 1996-2021 Multikulti Project. All rights reserved

Editor's info:
Thesauri inventio 1 & 2 is in fact two albums in one 2CD digipack, one featuring music from the Di Martinelli Music Collection and other from the Kromeríž Music Collection. In the late 17th and early 18th centuries, numerous music compilations appeared that gather together handwritten copies of all sorts of repertoire. This was cheaper than printing music or purchasing printed editions. Many compilations were intended for internal or local use
and often included works of composers who were locally active. Today, they also give us insight into the popularity and distribution of composers and their oeuvres during a specific period.

Both the Di Martinelli and Kromeríž archives contain a surprisingly large amount of repertoire for violin and continuo, some of which remains unexplored up to the present day.

This double album was made during the coronavirus lockdowns in 2020 and 2021, that presented the musicians with a rare opportunity: they now had the time to uninterruptedly devote themselves to investigating a number of exciting finds from the Kromeríž and Di Martinelli Archives and even record them. The undertaking would otherwise have taken them years to achieve. One musical discovery led to another and each successive lockdown provided them with the gift of more time to dedicate to the project. What initially began as a plan to record a single CD ultimately resulted in the creation of this double album. Thus, both the repertoire and the time proved to be a treasure trove, a Thesauri inventio.

muzycy:
Antoinette Lohmann - Violin
Jörn Boysen - Harpsichord
María Sánchez Ramírez - Violoncello
Furor Musicus

zawartość:
CD1:
1. Sonata Septima, Peper Stooter (59.7, 59.7.1) (09:55)
2. Sonata decima (59.10) (08:24)
3. Sonata 11ma (07:41)
4. Sonata 13a (10:38)
5. Allemande prima (14a) (07:44)
6. Allemande 2da (15a) (07:58)
7. Allemande 3tia (16a) (05:12)
8. Allemande 5ta (20) (08:39)
9. Balletto (08:07)

CD2:
1. Sonata 2 (A 637/IV:216) (09:19)
2. (A 572/IV:136) (04:36)
3. (A 572/IV:136) (06:12)
4. Sonata tertia from Sonatae Unarum Fidium, seu a violino solo (08:53)
5. (A 572/IV:136) (07:16)
6. (A 572/IV:136) (09:54)
7. Sonatina â Viola da Gamba aut Violino Solo (A 891/XIV: 190) (13:55)

GLO5279

Opis

Wydawca
Globe
Kompozytor
Anonymous, Johann Heinrich Schmelzer, Heinrich Döbel
Artysta
Antoinette Lohmann, Furor Musicus & Jörn Boysen
Antoinette Lohmann / Furor Musicus / Jörn Boysen
Instrument
violin
Zawiera
2CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.