Karlheinz Stockhausen: Mantra
multikulti.com
"Mantra" rozszerzyła możliwości i potencjał techniki serialnej, rozumianej przez kompozytora, jako "metoda komponowania przy pomocy pewnego stałego systemu proporcji". Nastąpiło zdecydowane odejście od bardziej surowej i abstrakcyjnej muzyki lat pięćdziesiątych, skutecznie otwierając na nowo drzwi do melodii, teatru, odniesień pozamuzycznych i powrotu do harmonii tonalnej.
Nowe nagranie, wydane właśnie przez francuską oficynę Mirare, to dwóch pianistów Jean-Francois Heisser i Jean-Frédéric Neuburger, oraz odpowiedzialny za elektronikę Serge Lemouton.
Polityka prywatności
Zasady dostawy
Zasady reklamacji
Współczesna Muzyka Klasyczna / Avant-Garde
premiera polska: 2021-04-16
kontynent: Europa
opakowanie: digipackowe etui
opis:
multikulti.com:
Ikoniczne dzieło okresu tzw. Formel-Komposition późnego Karlheinza Stockhausena. Skomponowana w roku 1971 "Mantra", na dwa fortepiany z elektroniką rozpoczęła okres w twórczości Stockhausena, którego wyróżnikiem jest metoda komponowania przy użyciu tak zwanych formuł (niem. Formel). Formuła taka jest czymś w rodzaju odkrycia na nowo melodii, która nie jest jednak po prostu następstwem nut, ale strukturą służącą do kształtowania muzycznej formy.
Stockhausen pisząc w roku 1971 kompozycję na dwa fortepiany z elektroniką, chciał oddalić się od konwencjonalnego brzmienia fortepianu, zależało mu, jak często podkreślał w wywiadach na uzyskaniu "efektu mistycznego". Dlatego właśnie brzmienie fortepianu poddawane jest natychmiastowej obróbce brzmieniowej, za pomocą modulacji pierścieniowej.
"Mantra" rozszerzyła możliwości i potencjał techniki serialnej, rozumianej przez kompozytora, jako "metoda komponowania przy pomocy pewnego stałego systemu proporcji". Nastąpiło zdecydowane odejście od bardziej surowej i abstrakcyjnej muzyki lat pięćdziesiątych, skutecznie otwierając na nowo drzwi do melodii, teatru, odniesień pozamuzycznych i powrotu do harmonii tonalnej.
Nowe nagranie, wydane właśnie przez francuską oficynę Mirare, to dwóch pianistów Jean-Francois Heisser i Jean-Frédéric Neuburger, oraz odpowiedzialny za elektronikę Serge Lemouton.
Copyright © 1996-2021 Multikulti Project. All rights reserved
Editor's info:
As with many of the composer's works, live instruments are combined with electronics in Karlheinz Stockhausen's Mantra. Written in 1970, the work is scored for two ring-modulated pianos. Each player is also equipped with a chromatic set of crotales (antique cymbals) and a wood block. A short-wave radio producing morse code or a magnetic tape recording of morse code can either be controlled by one of the pianists or by a separate performer. Mantra was written for the great piano duo of Alfons and Aloys Kontarsky. The pianists performed at the work's premiere and on it's first recording in 1971 for Deutsche Grammophon. This exciting new recording from Mirare features pianists Jean-Francois Heisser and Jean-Frederic Neuburger, accompanied by Serge Lemouton on electronics.
muzycy:
Jean-Francois Heisser, Jean-Frederic Neuburger: pianos
Serge Lemouton: electronics
utwory:
1. Stockhausen: Mantra - introduction et formule 1:17
2. Stockhausen: Mantra - répétition réguliere 3:14
3. Stockhausen: Mantra - accent a la fin 3:24
4. Stockhausen: Mantra - son « normal » 5:05
5. Stockhausen: Mantra - gruppetto autour d'une note centrale 6:30
6. Stockhausen: Mantra - trémolo 6:01
7. Stockhausen: Mantra - accord marqué 10:17€1,44
8. Stockhausen: Mantra - accent au début 2:59
9. Stockhausen: Mantra - liaison chromatique 6:24
10. Stockhausen: Mantra - staccato 2:59
11. Stockhausen: Mantra - répétition irréguliere « morse » 2:03
12. Stockhausen: Mantra - trille 5:04
13. Stockhausen: Mantra - sforzando (fortepiano) 3:51
14. Stockhausen: Mantra - lien en arpege 4:38
15. Stockhausen: Mantra - coda - reprise de la formule 4:20
wydano: 2021-03
more info: www.mirare.fr
Opis
- Wydawca
- Mirare (FR)
- Kompozytor
- Karlheinz Stockhausen [1928-2008]
- Artysta
- Jean-Francois Heisser / Jean-Frédéric Neuburger / Serge Lemouton
- Zawiera
- CD