search

Carlo Gesualdo da Venosa: Sacrarum cantionum quinque vocibus

81,99 zł
Brutto
Ilość

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady reklamacji


opis:

multikulti.com
Jeśli Carlo Gesualdo znany jest głównie dzięki Madrygałom, warto zauważyć, że muzyka religijna była nie mniej ważna w jego twórczości. Sięgając po kompozycje Gesualdo inspirowane tekstami liturgicznymi, trudno uwierzyć, że historia jego życia jest historią zarówno wielkiej sławy, sukcesu, miłości, jak również zdrady, zbrodni, cierpienia z powodu utraty najbliższych, zapomnienia i osamotnienia. Znajomość tej historii pozwala lepiej zrozumieć wymowę jego spuścizny.

Najnowsza pozycja w dorobku zespołu Odhecaton powstała w miejscu szczególnym dla kompozytora, w Opactwie Świętej Trójcy w Venosie, gdzie Carlo Gesualdo był chszczony.

Bagaż emocjonalny wybranych tekstów nawiązuje do tych, które pojawiają się w madrygałach. Również sposób opracowywania warstwy słownej i muzycznej jest bardzo podobny. Znajdujemy tu tak charakterystyczne dla Gesualdo dysonanse, zaskakujące zmiany harmoniczne, kontrasty melodyczne, rytmiczne, tonalne, fakturowe i rejestrowe.

Odhecaton i Ensemble Mare Nostrum wykorzystują bogatą paletę brzmienia męskich głosów i instrumentów jak lutnia, harfa, organy, róg i viola da gamba.

Carlo Gesualdo z pewnością był najbardziej eksperymentującym w formach ekspresji kompozytorem renesansowych Włoch, perłą ówczesnej muzyki i kompozycji artystycznej. Mimo, że nie zawsze rozumiany nie zrażał się krytyką, ponieważ muzykę tworzył dla siebie, wspierając się własnymi dość pesymistycznymi spojrzeniami na nieprzyjazną dlań rzeczywistość. Smutne w jego życiu jest to, że do takiego geniuszu i ekstrawagancji rozsławiającej go po czasy nam obecne doprowadziła go godna pożałowania historia – historia, którą sam tworzył i w której grał główną rolę. Historia oszustwa, nieodwzajemnionej miłości, zdrady i śmierci – historia tragedii geniusza.

Editor's info:
Although the madrigals of Carlo Gesualdo da Venosa constitute the best-known part of his oeuvre, his religious music is no less important, revealing a completely different facet of the composer. Aside from the Responsoria (1611), of which Philippe Herreweghe recently made a magnificent recording (LPH 010), most of Gesulados religious music was published in 1603 under the title Sacrarum cantionum. Unlike the Responsoria, intended for Holy Week services, the motets of 1603 are settings of texts for all circumstances of the liturgical year. For this recording, made in the Santa Trinita abbey church in Venosa, ODHECATON has enriched the sound palette of its mens voices with a few instruments, including an ensemble of violas da gamba. Liuwe Tamminga counterpoints this programme with selected pieces by Giovanni Maria Trabaci and Giovanni de Macque on an historical organ of the Venosa region.
RIC343

Opis

Wydawca
Ricercar (B)
Kompozytor
Carlo Gesualdo da Venosa [1566-1613]
Artysta
Odhecaton / Ensemble Mare Nostrum / Paolo da Col
Nazwa
Carlo Gesualdo da Venosa
Instrument
vocals
Zawiera
CD
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.